Förberedelser
Förberedelser
Tänkte att de som åkte på Imm tidigare kunde dela med sig av sina erfarenheter om vad man bör ha med sig, och vad som kan vara bra att tänka på innan.
/Hylsan
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: Förberedelser
här är listan för dom som verkligen vill vara redo.
1. verktygslåda komplett med allt man behöver för att skruva isär en kojja i små delar. domkraft osv.
2. en extramotor o växelåda i baksätet komplett med allt.
3. 20liter biltema olja.
4. 1 vattenpump
5. 20liter mineralvatten (går bra att använda ifall man får läkage)
6. extra hjullager runt om.
7. ett extra fulladdat batteri i skuffen.
8. 2 extra reservdäck i skuffen.
9. några glödlampor och några säkringar.
10. filtar och en kudde ifall du blir stående.
11. några ravioliburkar.!
12. silvertejp!
13. Reservdunk med bensin i!
TADAAA! Kommer du inte fram nu blir jag förvånad!
1. verktygslåda komplett med allt man behöver för att skruva isär en kojja i små delar. domkraft osv.
2. en extramotor o växelåda i baksätet komplett med allt.
3. 20liter biltema olja.
4. 1 vattenpump
5. 20liter mineralvatten (går bra att använda ifall man får läkage)
6. extra hjullager runt om.
7. ett extra fulladdat batteri i skuffen.
8. 2 extra reservdäck i skuffen.
9. några glödlampor och några säkringar.
10. filtar och en kudde ifall du blir stående.
11. några ravioliburkar.!
12. silvertejp!
13. Reservdunk med bensin i!
TADAAA! Kommer du inte fram nu blir jag förvånad!

V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 

Re: Förberedelser
Du glömde extra elsystem vid ev kabelbrand 

Re: Förberedelser
Jag har kört "några" gånger till IMM
Här kommer några snabba tips från mig, kanske inte heltäckande men kanske tankeväckande.
Ska man utanför Sverige och inte har en heltäckande försäkring i i vilken ingår att de bärgar bilen hem ifall den havererar så bör man nog tänka igenom situationen lite..
Jag brukar kolla igenom bilen så gott det går hemma vad gäller hjullager, bromsar, hjulupphängningar, kylsystem, bränslesystem, motor, däck. Försöker lokalisera glapp, läckage, gamla slangar, lågt oljetryck och annat och försöker åtgärda på bästa sätt. Innan jag lämnar landet så brukar jag nyttja bilen ofta och mycket, gärna lite längre sträckor, då får man en uppfattning om vad som kan var fel och hur den kommer att uppföra sig. Bara för att bilen är topprenoverad så betyder inte det att den kommer att fungera hela vägen, och tvärtom gäller att bara för att bilen ser ut som skit så betyder inte det att bilen kommer att gå sönder så fort du lämnar stan, men du bör ha gått igenom den mekaniskt!
Sedan fixar man försäkringar, besiktningar, (ställer på bilen... eller hur Limoman?!), kollar om man behöver speciell utrustning eller tillstånd i landet som man ska till (tex reflexvästar är obligatoriskt i Spanien, dubbla trianglar, tillstånd att köra in i vissa städer i Tyskland med gammelbil osv).
När jag packar bilen så försöker jag packa med låg tyngdpunkt och säkert, dvs spänner fast allt så att man inte har en massa lösa saker som kan flyga runt inne i bilen. Reservdelar och verktyg lägger man underst, sådant man kan tänkas behöva komma åt fort hyfsat tillgängligt, typ reflexväst, triangel, reservdunk, ficklampa, mobiltelefon...
Jag brukar försöka ta med sådant som kan tänkas gå sönder typ: glödlampa, fläktrem, reservhjul, reservhjul på burk, den konstiga stora kylarslangen, bromshjulcylinder, tändstift, brytare, konding, fördelarlock, rotor, tändkablar, några stumpar med elsladd ifall man behöver ersätta någon kabel, hjullager, några slangar så att man kan ersätta bränsleslang och kortare kylslang, topplockspackning, drivknut yttre och inre, termostat, termostatpackning, ev vattenpump, säkringar (och efter Moke-turen i somras så ska jag nog ha med en remskiva också
).
Lägger även i PET-flaska med vatten, flaska olja(dunk om den drar mycket), liten flaska bromsvätska, silvertejp, spännband, ståltråd och lite blandade skruv och mutter.
När det kommer till verktyg så brukar jag plocka med så att man kan göra en del reparationer längs vägen, bra ifall man inte hittar en verkstad eller någon som vill låna ut verktyg. Kolla igenom de vanligaste storlekarna på ringnycklar och lednyckar (typ 7/16, 1/2, 9/16, 5/8..), lägg med en hylsnyckelsats, skruvmejlar av olika sort (kryss, spår, kort, lång), slangklämmeverktyg, avbitare, lilla släggan, skiftnyckel modell stor och liten, polygrip, (ev ett universalinstrument ifall elfel uppstår), domkraft (skippa pallbockar och använd reservhjulen och lägg under ifall du ska under bilen), mm.
Sedan är det ju bra att ha med en lista på telefonnummer ifall.. Till SOS Köpenhamn, försäkringsbolaget, släkt och vänner, andra hundkojedårar, snoka gärna reda på om det finns hundkojeklubbar längs vägen du ska åka och skriv ner namn och nummer till kontaktperson i dessa klubbar, namn och nummer till arrangörer av träffen du ska till. Kolla så att din mobil fungerar i det land du skall köra. Har du möjlighet att surfa på din mobil så ta reda på hur det fungerar i landet du ska till, eller om du har en dator med dig ta reda på hur du kan kolla upp dig ifall du behöver mer info om något.
Hmm, finns säker något mer att tänka på. Fyll gärna på med saker.
Glöm inte bort att planera så att du har lite luft i schemat, kan vara kul att se annat än bara motorvägen dit man ska, träffen när man väl är framme och motorvägen tillbaka hem. Om inte annat så kan det ju vara bra att ha ifall att det skulle hända något....
Lycka till!


Här kommer några snabba tips från mig, kanske inte heltäckande men kanske tankeväckande.
Ska man utanför Sverige och inte har en heltäckande försäkring i i vilken ingår att de bärgar bilen hem ifall den havererar så bör man nog tänka igenom situationen lite..

Jag brukar kolla igenom bilen så gott det går hemma vad gäller hjullager, bromsar, hjulupphängningar, kylsystem, bränslesystem, motor, däck. Försöker lokalisera glapp, läckage, gamla slangar, lågt oljetryck och annat och försöker åtgärda på bästa sätt. Innan jag lämnar landet så brukar jag nyttja bilen ofta och mycket, gärna lite längre sträckor, då får man en uppfattning om vad som kan var fel och hur den kommer att uppföra sig. Bara för att bilen är topprenoverad så betyder inte det att den kommer att fungera hela vägen, och tvärtom gäller att bara för att bilen ser ut som skit så betyder inte det att bilen kommer att gå sönder så fort du lämnar stan, men du bör ha gått igenom den mekaniskt!
Sedan fixar man försäkringar, besiktningar, (ställer på bilen... eller hur Limoman?!), kollar om man behöver speciell utrustning eller tillstånd i landet som man ska till (tex reflexvästar är obligatoriskt i Spanien, dubbla trianglar, tillstånd att köra in i vissa städer i Tyskland med gammelbil osv).
När jag packar bilen så försöker jag packa med låg tyngdpunkt och säkert, dvs spänner fast allt så att man inte har en massa lösa saker som kan flyga runt inne i bilen. Reservdelar och verktyg lägger man underst, sådant man kan tänkas behöva komma åt fort hyfsat tillgängligt, typ reflexväst, triangel, reservdunk, ficklampa, mobiltelefon...
Jag brukar försöka ta med sådant som kan tänkas gå sönder typ: glödlampa, fläktrem, reservhjul, reservhjul på burk, den konstiga stora kylarslangen, bromshjulcylinder, tändstift, brytare, konding, fördelarlock, rotor, tändkablar, några stumpar med elsladd ifall man behöver ersätta någon kabel, hjullager, några slangar så att man kan ersätta bränsleslang och kortare kylslang, topplockspackning, drivknut yttre och inre, termostat, termostatpackning, ev vattenpump, säkringar (och efter Moke-turen i somras så ska jag nog ha med en remskiva också

Lägger även i PET-flaska med vatten, flaska olja(dunk om den drar mycket), liten flaska bromsvätska, silvertejp, spännband, ståltråd och lite blandade skruv och mutter.
När det kommer till verktyg så brukar jag plocka med så att man kan göra en del reparationer längs vägen, bra ifall man inte hittar en verkstad eller någon som vill låna ut verktyg. Kolla igenom de vanligaste storlekarna på ringnycklar och lednyckar (typ 7/16, 1/2, 9/16, 5/8..), lägg med en hylsnyckelsats, skruvmejlar av olika sort (kryss, spår, kort, lång), slangklämmeverktyg, avbitare, lilla släggan, skiftnyckel modell stor och liten, polygrip, (ev ett universalinstrument ifall elfel uppstår), domkraft (skippa pallbockar och använd reservhjulen och lägg under ifall du ska under bilen), mm.
Sedan är det ju bra att ha med en lista på telefonnummer ifall.. Till SOS Köpenhamn, försäkringsbolaget, släkt och vänner, andra hundkojedårar, snoka gärna reda på om det finns hundkojeklubbar längs vägen du ska åka och skriv ner namn och nummer till kontaktperson i dessa klubbar, namn och nummer till arrangörer av träffen du ska till. Kolla så att din mobil fungerar i det land du skall köra. Har du möjlighet att surfa på din mobil så ta reda på hur det fungerar i landet du ska till, eller om du har en dator med dig ta reda på hur du kan kolla upp dig ifall du behöver mer info om något.
Hmm, finns säker något mer att tänka på. Fyll gärna på med saker.
Glöm inte bort att planera så att du har lite luft i schemat, kan vara kul att se annat än bara motorvägen dit man ska, träffen när man väl är framme och motorvägen tillbaka hem. Om inte annat så kan det ju vara bra att ha ifall att det skulle hända något....
Lycka till!

Re: Förberedelser
hehe...känns som man ska åka i närheten av dig 
Låter som man kanske ska ta och sätta på takräcket om allt ska få plats.
/Hylsan

Låter som man kanske ska ta och sätta på takräcket om allt ska få plats.
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Förberedelser
Nej, du har inte glömt något utom möjligen passet.
Men takräcke och släp räcker inte.
Den där gamla bussen "BMC Service Unit" som skrivs om här ser ut att behövas för en utlandsresa. Undrar om norrmännen vill sälja tillbaka den till Sverige ?
Optus
Men takräcke och släp räcker inte.
Den där gamla bussen "BMC Service Unit" som skrivs om här ser ut att behövas för en utlandsresa. Undrar om norrmännen vill sälja tillbaka den till Sverige ?
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Re: Förberedelser
Shit nu börjar jag bli grymt nervös för att ta bilen utanför skånes gränser.... 

clubman 1330
Re: Förberedelser
hehe...vi får åka karavan så är det alltid nån som har med sig nån bit.
Men jag håller med, lite nervös blir man. Har ju inte kört min koja på ett antal år nu, förrutom lite små-turer.
Kommer bara den jekla våren så ska jag sätta igång och ta det sista o byta lite kylarslangar o bromsar.
Hoppet är ju det sista som lämnar människan sägs det
/Hylsan
Men jag håller med, lite nervös blir man. Har ju inte kört min koja på ett antal år nu, förrutom lite små-turer.
Kommer bara den jekla våren så ska jag sätta igång och ta det sista o byta lite kylarslangar o bromsar.
Hoppet är ju det sista som lämnar människan sägs det

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
-
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
- Ort: kävlinge
Re: Förberedelser
Hur många härifrån är det egentligen som ska dit?
Re: Förberedelser
Kolla minitokig´s IMM-sida: http://www.mpmoke.se/imm2009/swedish_teams.htmljohan_palm skrev:Hur många härifrån är det egentligen som ska dit?
Borde ge en bra bild. Sen är det ju säkert fler som anmäler sig själv.
Re: Förberedelser
Så, då var det anmält och klart! Jag ska åka med Mini Club Sweden och har anmält mig via deras hemsida.
Så nu finns det ingen återvändo!
Så nu finns det ingen återvändo!
clubman 1330
Re: Förberedelser
Samma här, betalt o allt.
/Hylsan
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Förberedelser
Glöm inte anmälan till Clubman 40!crowan skrev:Så, då var det anmält och klart! Jag ska åka med Mini Club Sweden och har anmält mig via deras hemsida.
Så nu finns det ingen återvändo!

http://www.clubman40.co.uk/
Re: Förberedelser
Lastbågar! alltid bra att ha om man hittar nåt skrot längs vägen 

Bluestar ´96
1275 GT ´75
Clubman ´72
1275 GT ´75
Clubman ´72