Jag har kört "några" gånger till IMM
Här kommer några snabba tips från mig, kanske inte heltäckande men kanske tankeväckande.
Ska man utanför Sverige och inte har en heltäckande försäkring i i vilken ingår att de bärgar bilen hem ifall den havererar så bör man nog tänka igenom situationen lite..
Jag brukar kolla igenom bilen så gott det går hemma vad gäller hjullager, bromsar, hjulupphängningar, kylsystem, bränslesystem, motor, däck. Försöker lokalisera glapp, läckage, gamla slangar, lågt oljetryck och annat och försöker åtgärda på bästa sätt. Innan jag lämnar landet så brukar jag nyttja bilen ofta och mycket, gärna lite längre sträckor, då får man en uppfattning om vad som kan var fel och hur den kommer att uppföra sig. Bara för att bilen är topprenoverad så betyder inte det att den kommer att fungera hela vägen, och tvärtom gäller att bara för att bilen ser ut som skit så betyder inte det att bilen kommer att gå sönder så fort du lämnar stan, men du bör ha gått igenom den mekaniskt!
Sedan fixar man försäkringar, besiktningar, (ställer på bilen... eller hur Limoman?!), kollar om man behöver speciell utrustning eller tillstånd i landet som man ska till (tex reflexvästar är obligatoriskt i Spanien, dubbla trianglar, tillstånd att köra in i vissa städer i Tyskland med gammelbil osv).
När jag packar bilen så försöker jag packa med låg tyngdpunkt och säkert, dvs spänner fast allt så att man inte har en massa lösa saker som kan flyga runt inne i bilen. Reservdelar och verktyg lägger man underst, sådant man kan tänkas behöva komma åt fort hyfsat tillgängligt, typ reflexväst, triangel, reservdunk, ficklampa, mobiltelefon...
Jag brukar försöka ta med sådant som kan tänkas gå sönder typ: glödlampa, fläktrem, reservhjul, reservhjul på burk, den konstiga stora kylarslangen, bromshjulcylinder, tändstift, brytare, konding, fördelarlock, rotor, tändkablar, några stumpar med elsladd ifall man behöver ersätta någon kabel, hjullager, några slangar så att man kan ersätta bränsleslang och kortare kylslang, topplockspackning, drivknut yttre och inre, termostat, termostatpackning, ev vattenpump, säkringar (och efter Moke-turen i somras så ska jag nog ha med en remskiva också

).
Lägger även i PET-flaska med vatten, flaska olja(dunk om den drar mycket), liten flaska bromsvätska, silvertejp, spännband, ståltråd och lite blandade skruv och mutter.
När det kommer till verktyg så brukar jag plocka med så att man kan göra en del reparationer längs vägen, bra ifall man inte hittar en verkstad eller någon som vill låna ut verktyg. Kolla igenom de vanligaste storlekarna på ringnycklar och lednyckar (typ 7/16, 1/2, 9/16, 5/8..), lägg med en hylsnyckelsats, skruvmejlar av olika sort (kryss, spår, kort, lång), slangklämmeverktyg, avbitare, lilla släggan, skiftnyckel modell stor och liten, polygrip, (ev ett universalinstrument ifall elfel uppstår), domkraft (skippa pallbockar och använd reservhjulen och lägg under ifall du ska under bilen), mm.
Sedan är det ju bra att ha med en lista på telefonnummer ifall.. Till SOS Köpenhamn, försäkringsbolaget, släkt och vänner, andra hundkojedårar, snoka gärna reda på om det finns hundkojeklubbar längs vägen du ska åka och skriv ner namn och nummer till kontaktperson i dessa klubbar, namn och nummer till arrangörer av träffen du ska till. Kolla så att din mobil fungerar i det land du skall köra. Har du möjlighet att surfa på din mobil så ta reda på hur det fungerar i landet du ska till, eller om du har en dator med dig ta reda på hur du kan kolla upp dig ifall du behöver mer info om något.
Hmm, finns säker något mer att tänka på. Fyll gärna på med saker.
Glöm inte bort att planera så att du har lite luft i schemat, kan vara kul att se annat än bara motorvägen dit man ska, träffen när man väl är framme och motorvägen tillbaka hem. Om inte annat så kan det ju vara bra att ha ifall att det skulle hända något....
Lycka till!
