Köra till verkstad - smart eller ej? (nya problem)
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
- Ort: Timrå
Köra till verkstad - smart eller ej? (nya problem)
Godmorgon!
Jo det är som så att jag har äntligen fått ihop min clubman, jag har däribland lite grovt sett bytt ringar, fräst in ventilerna, bytt stift och tändkablar, brytarspetsar+fördelarlock och lite annat såntdär småpill. Den gick igång utan större problem (hade bara glömt jordflätan första gången), och efter försök själv med haynesboken och stroboskop så får jag inte till tändningen, eller ja, jag är så osäker när den är bra, och brytarspetsarna har jag inte rört annat än att skruva dit dom. samma sak med ventilspelet, jag lyfte bara av vipporna och lyfte på dom igen på den nyrenoverade toppen med samma pushrods på samma vippa. Ville inte riva och försöka förbättra för mycket, den var väldigt pigg och rapp och lät fint innan renoveringen så - trots väldigt ojämn komp pga ringarna.
Så där har ni lite bakgrund, nu, jag tänkte ta den till en verkstad här i stan och låta dom ställa in ventilspel, tändning och förgasare åt mig, så det blir bra! MEN, kan jag köra den från vintergaraget där den stått hela vintern (jag körde den dit och då gick den väl helt okej upp till 50 sedan vågade jag inte mer pga att den är nyihopsatt, även om jag tyckte den lät lite mycket/mörkt(osäker om avgasröret sitter som det ska)) till verkstaden inne i Sundsvall?, självklart tar jag det lungt med motorn och håller 50 hela vägen isåfall. Det vore väldigt behändigt om jag kunde göra det men jag vill verkligen inte riskera att något går sönder påvägen dit pga att tändningen eller ventilspelet är felinställt.
Från vintergaraget till mig - dit den ska först - och vidare till verkstaden inne i sundsvall är det enligt en grov bana på google earth 4mil.
Sedan bifogar jag en film på hur den lät morgonen då jag körde den bort till vintergaraget:
http://www.garaget.org/video/mwa5d2u7y7ol
http://www.garaget.org/video/7sawo3ihnbqp
Nu borde ni ha hyffsat med information för att hjälpa mig med detta, ifall jag kan lungt köra den dit eller bör ta den på släp!
Tacksam för alle de svar jag kan få.
Jo det är som så att jag har äntligen fått ihop min clubman, jag har däribland lite grovt sett bytt ringar, fräst in ventilerna, bytt stift och tändkablar, brytarspetsar+fördelarlock och lite annat såntdär småpill. Den gick igång utan större problem (hade bara glömt jordflätan första gången), och efter försök själv med haynesboken och stroboskop så får jag inte till tändningen, eller ja, jag är så osäker när den är bra, och brytarspetsarna har jag inte rört annat än att skruva dit dom. samma sak med ventilspelet, jag lyfte bara av vipporna och lyfte på dom igen på den nyrenoverade toppen med samma pushrods på samma vippa. Ville inte riva och försöka förbättra för mycket, den var väldigt pigg och rapp och lät fint innan renoveringen så - trots väldigt ojämn komp pga ringarna.
Så där har ni lite bakgrund, nu, jag tänkte ta den till en verkstad här i stan och låta dom ställa in ventilspel, tändning och förgasare åt mig, så det blir bra! MEN, kan jag köra den från vintergaraget där den stått hela vintern (jag körde den dit och då gick den väl helt okej upp till 50 sedan vågade jag inte mer pga att den är nyihopsatt, även om jag tyckte den lät lite mycket/mörkt(osäker om avgasröret sitter som det ska)) till verkstaden inne i Sundsvall?, självklart tar jag det lungt med motorn och håller 50 hela vägen isåfall. Det vore väldigt behändigt om jag kunde göra det men jag vill verkligen inte riskera att något går sönder påvägen dit pga att tändningen eller ventilspelet är felinställt.
Från vintergaraget till mig - dit den ska först - och vidare till verkstaden inne i sundsvall är det enligt en grov bana på google earth 4mil.
Sedan bifogar jag en film på hur den lät morgonen då jag körde den bort till vintergaraget:
http://www.garaget.org/video/mwa5d2u7y7ol
http://www.garaget.org/video/7sawo3ihnbqp
Nu borde ni ha hyffsat med information för att hjälpa mig med detta, ifall jag kan lungt köra den dit eller bör ta den på släp!
Tacksam för alle de svar jag kan få.
Senast redigerad av Danielsson den 10 april 2009 kl. 22:22, redigerad totalt 1 gånger.
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Yamaha Chappy LB50
Re: Köra till verkstad - smart eller ej?
tändning å förgasare och sånt spelar ingen roll hur det är inställt (ett tag...) men ventilspelet däremot. är det fel kan det går iktigt illa. Men ärligt talat så är det ingen raketforskning att ställa in. Har du bara ett bladmått (0.30mm tror jag) och följer anvisningarna i Haynes, sid 26 (http://www.scribd.com/doc/5296730/MINI-1969-2001-Service-Repair-Haynes-Manual så kommer det att gå bra.
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Köra till verkstad - smart eller ej?
Vilken verkstad tänkte du anlita? Kan vara intressant att veta vilka som "vill" ta sig an engelska suspekta små saker i min hemstad... 

/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: Köra till verkstad - smart eller ej?
Jag skulle ju inte köra bilen en meter innan jag ställt in ventilspel.....
Även om du inte har rört inställningarna så har du ju trots allt haft isär allt!
Om du inte kan fixa det med Haynesboken så kan du väl kolla med någon annan Miniot i Sundsvall och se om de kan hjälpa till?
Även om du inte har rört inställningarna så har du ju trots allt haft isär allt!
Om du inte kan fixa det med Haynesboken så kan du väl kolla med någon annan Miniot i Sundsvall och se om de kan hjälpa till?
Re: Köra till verkstad - smart eller ej?
Jag trodde med det var något svårt att ställa in ventilspelet och fick hjälp av 1275GTclubman. det var faktiskt jättelätt... Det tror jag du fixar... Annars får du, som sagt, be om hjälp =P
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Köra till verkstad - smart eller ej?
Jag har en liten fråga angående detta... Den kan tyckas fånig men här kommer den:
-Hur drar man runt motorn när man ska ställa ventilerna?
Allt annat hur man gör framgår ju av Haynes, men inte själva runtdragandet...
Måste man rulla bilen - eller hur gör ni som kan?
-Hur drar man runt motorn när man ska ställa ventilerna?
Allt annat hur man gör framgår ju av Haynes, men inte själva runtdragandet...
Måste man rulla bilen - eller hur gör ni som kan?

/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: Köra till verkstad - smart eller ej?
Först ta ur tändstiften för att minska kompressionsmotstånd
sedan
lägg i växel och knuffa den fram och tillbaka
eller
tryck på fläktrem så att den blir spänd och dra runt med fläkten/alternativt med en skruvmejsel i "turbinbladen" till generatorn
har någon annan bättre tips?
sedan
lägg i växel och knuffa den fram och tillbaka
eller
tryck på fläktrem så att den blir spänd och dra runt med fläkten/alternativt med en skruvmejsel i "turbinbladen" till generatorn
har någon annan bättre tips?
- 1275GTclubman
- Inlägg: 180
- Blev medlem: 29 maj 2006 kl. 14:36
- Ort: Båstad
Re: Köra till verkstad - smart eller ej?
japp en 1,½" hylsa eller nyckel. som du krånglar ner på bulten till remskivan och drar runt! lite lättare och mera exakt, MEN var nog så du inte behöver backa alltförofta då du kan råka lossa bulten ingen större risk men den finnes! sant ta ut stiften för att minska kompet!
Austin Mini 1275GT-1975
Alfa Romeo 156 sp3 2,5 v6 24V
Alfa Romeo 156 sp3 2,5 v6 24V
Re: Köra till verkstad - smart eller ej?
Jag skulle också definitivt kolla ventilspelet innan jag kör. Det är inte alls lika farligt att höra lite ventil-tick som om det är helt tyst. Därför är det omöjligt att avgöra risken genom att lyssna.
Det är inte särskilt svårt heller. Själv brukar jag ta den lata vägen och inte skruva ur stiften. Se till att du är på ett plant, hårt underlag. Garaget tex. Ta bort ventilkåpan. Peta i fyran så klarar du att "ugga" bilen så att motorn rör sig. Sedan spanar du efter den ventil som är i helt öppet läge = den ventil där vippan har tryckt ned ventilen så långt det går. Det ser du enklast genom att "ugga" bilen över läget och sedan lite tillbaks. Det är nu inte den öppna ventilen som du skall justera utan den som är "mest" stängd! Ha bladmåttet inställt på 0,30 mm. Skall du köra hårt så skall du gärna ha lite mera.
Nu skall du börja räkna! Ventilerna räknas från kylar-änden (=kamdrivningsänden). KOM IHÅG SIFFRAN 9. Dra sedan ifrån numret på den ventil som är helt öppen. Resultatet blir den ventil du skall justera. Är det ventil nr 4 som är öppen så skall du justera ventil nr 5. (9-4=5). Är det ventil nr 1 så skall du justera ventil nr 8 (9-1=8) osv. Sedan uggar du bilen vidare med spaning efter nästa öppna ventil till dess att du gått igenom alla 8.
Anledningen till att du skall hålla koll på de öppna ventilerna är att kammen är spetsigast i det läget och du har därmed enkelt att träffa rätt.
Det sista du gör är att återmontera ventilkåpan och dra de två skruvarna (muttrarna) till den FÖRSIKTIGT och LÄTT trots den stora sexkantskallen. Har du inte redan en sönderdragen ventilkåpa så skall du vara rädd om den. De är sällsynta!
Det är inte särskilt svårt heller. Själv brukar jag ta den lata vägen och inte skruva ur stiften. Se till att du är på ett plant, hårt underlag. Garaget tex. Ta bort ventilkåpan. Peta i fyran så klarar du att "ugga" bilen så att motorn rör sig. Sedan spanar du efter den ventil som är i helt öppet läge = den ventil där vippan har tryckt ned ventilen så långt det går. Det ser du enklast genom att "ugga" bilen över läget och sedan lite tillbaks. Det är nu inte den öppna ventilen som du skall justera utan den som är "mest" stängd! Ha bladmåttet inställt på 0,30 mm. Skall du köra hårt så skall du gärna ha lite mera.
Nu skall du börja räkna! Ventilerna räknas från kylar-änden (=kamdrivningsänden). KOM IHÅG SIFFRAN 9. Dra sedan ifrån numret på den ventil som är helt öppen. Resultatet blir den ventil du skall justera. Är det ventil nr 4 som är öppen så skall du justera ventil nr 5. (9-4=5). Är det ventil nr 1 så skall du justera ventil nr 8 (9-1=8) osv. Sedan uggar du bilen vidare med spaning efter nästa öppna ventil till dess att du gått igenom alla 8.
Anledningen till att du skall hålla koll på de öppna ventilerna är att kammen är spetsigast i det läget och du har därmed enkelt att träffa rätt.
Det sista du gör är att återmontera ventilkåpan och dra de två skruvarna (muttrarna) till den FÖRSIKTIGT och LÄTT trots den stora sexkantskallen. Har du inte redan en sönderdragen ventilkåpa så skall du vara rädd om den. De är sällsynta!

Hans L
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
- Ort: Timrå
Re: Köra till verkstad - smart eller ej?
Ah, okej, kanske man får ta den på släp då, eller bogsera, men bogsera 4 mil är ju inte det roligaste. På tal om det borde man nog montera en bogserögla, vem tyckte det var smart att inte ha det som standard på minin?
Tack för alla svar. Får se om jag vågar mig på att försöka justera ventilspelet då den står hemma hos mig, så kan jag köra den halva vägen iallafall, annars måste jag låna släpvagn två gånger då den inte ska in på verkstaden förrens nästnästa vecka. Om jag nu ger mig på det, har jag en 12A motor eller inte?
ventilspel:
Alla motorer utom 12A 0.30mm
12A motorer 0.33 till 0.38mm
Sedan när jag är klar och har fått in dom till rätt mått, kan man kolla då att allt är som det ska eller äre bara starta och köra och hoppas på det bästa?
Här har du verkstaden Magna-Flash:
Holmbergs Bilverkstad AB, Sten
S. Järnvägsg. 17, Box 6077,
850 06 SUNDSVALL
060-12 70 95
Hittade förresten två forumtrådar som beskrev det ganska bra tycker jag, jag printar nog dessa och anväder tillsammans med haynesboken, lika bra att se saker från så många perspektiv som möjligt! Alla glömmer något.
http://www.miniresource.com/forums/inde ... opic=16360
http://www.miniaddicts.co.uk/forum/show ... php?t=3553
EDIT: Tackar Hans L för beskrivningen, riktigt bra!
Tack för alla svar. Får se om jag vågar mig på att försöka justera ventilspelet då den står hemma hos mig, så kan jag köra den halva vägen iallafall, annars måste jag låna släpvagn två gånger då den inte ska in på verkstaden förrens nästnästa vecka. Om jag nu ger mig på det, har jag en 12A motor eller inte?
ventilspel:
Alla motorer utom 12A 0.30mm
12A motorer 0.33 till 0.38mm
Sedan när jag är klar och har fått in dom till rätt mått, kan man kolla då att allt är som det ska eller äre bara starta och köra och hoppas på det bästa?

Här har du verkstaden Magna-Flash:
Holmbergs Bilverkstad AB, Sten
S. Järnvägsg. 17, Box 6077,
850 06 SUNDSVALL
060-12 70 95
Hittade förresten två forumtrådar som beskrev det ganska bra tycker jag, jag printar nog dessa och anväder tillsammans med haynesboken, lika bra att se saker från så många perspektiv som möjligt! Alla glömmer något.
http://www.miniresource.com/forums/inde ... opic=16360
http://www.miniaddicts.co.uk/forum/show ... php?t=3553
EDIT: Tackar Hans L för beskrivningen, riktigt bra!
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Yamaha Chappy LB50
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Köra till verkstad - smart eller ej?
Fantastisk beskrivning, Hans L! 
Kanske ska delar av denna tråd in under "Guider"???

Kanske ska delar av denna tråd in under "Guider"???
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
- Ort: Timrå
Re: Köra till verkstad - smart eller ej?
Håller med föregående talare! In i guide!
Offtopic, Magna-Flash: Vad är det för koja man ska hålla utkik efter i sommar ute på vägarna?
Offtopic, Magna-Flash: Vad är det för koja man ska hålla utkik efter i sommar ute på vägarna?

Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Yamaha Chappy LB50
Re: Köra till verkstad - smart eller ej?
Gör så här då för att slippa bogsering/kärra. Bort med ventilkåpan. Bladmått 0,20 mm. "Ugga" motorn två varv och kolla så att du har spel på samtliga ventiler. Då vet du i alla fall att de inte ligger på och riskerar att brännas och du kan köra lugnt till dess att du har möjlighet att göra en riktig justering. Har du slipat toppen i samband med renoveringen av den så MÅSTE du justera innan du kör.
Och du! Vaddå inte bogseröglor som standard! Det har de ju. 2 st!! Någon måste ha trollat bort dom på din bil.
Bogseröglorna är i form av "ögle-bult" som utgör främre infästningen av framramen. De kan tom gå att hitta i en järnaffär om du utgår från dimensionen på din nuvarande bult.
Här följer lite kuriosa: Någon har tänkt! Jag vet inte på vad men tänkt har dom! På de nyare kojorna (90-talarna) är dessa bogseröglor av två dimensioner. En grövre, förstärkt sak och en mindre, standard. Och inte nog med det. Den grova sitter till höger på en vänsterstyrd bil och till vänster på en högerstyrd bil! Förmodligen är det en tanke att man skall använda den grövre, kunna bogsera med så rak lina som möjligt och på så sätt sitta lite längre ut i vägen för bättre överblick. Men varför inte använda de grövre på båda sidor då?
Och du! Vaddå inte bogseröglor som standard! Det har de ju. 2 st!! Någon måste ha trollat bort dom på din bil.
Bogseröglorna är i form av "ögle-bult" som utgör främre infästningen av framramen. De kan tom gå att hitta i en järnaffär om du utgår från dimensionen på din nuvarande bult.
Här följer lite kuriosa: Någon har tänkt! Jag vet inte på vad men tänkt har dom! På de nyare kojorna (90-talarna) är dessa bogseröglor av två dimensioner. En grövre, förstärkt sak och en mindre, standard. Och inte nog med det. Den grova sitter till höger på en vänsterstyrd bil och till vänster på en högerstyrd bil! Förmodligen är det en tanke att man skall använda den grövre, kunna bogsera med så rak lina som möjligt och på så sätt sitta lite längre ut i vägen för bättre överblick. Men varför inte använda de grövre på båda sidor då?

Hans L
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
- Ort: Timrå
Re: Köra till verkstad - smart eller ej?
Hans L, jag får återigen tacka dig, hjälpen uppskattas enormt!
Jaså den har öglor? Ja vart fasen har dom gjort av mina då, vart brukar dom sitta på en clubman, är det i ett av dom tre hålen i mitten eller "under karossen" i framkant, hur man nu ska förklara? Och ja, det var lite knepigt dedär hur dom hade tänkt på nyare!
Jag minns att jag undrade vad det var som "klickade" i höstas när jag startade den och körde den till andra garaget (5min färd), såförhoppningsvis var det vipporna som hade lite spel på ventilerna, hoppas på det iallafall, men med all bra hjälp jag fått så lutar det mot att jag tar med mig ett bladmått och fixar det på plats innan jag kör hem den!
Tack för all hjälp - igen, jag hoppas jag får mer kunskap med tiden så man får chans att bjuda igen lite här på forumet.
Jaså den har öglor? Ja vart fasen har dom gjort av mina då, vart brukar dom sitta på en clubman, är det i ett av dom tre hålen i mitten eller "under karossen" i framkant, hur man nu ska förklara? Och ja, det var lite knepigt dedär hur dom hade tänkt på nyare!

Jag minns att jag undrade vad det var som "klickade" i höstas när jag startade den och körde den till andra garaget (5min färd), såförhoppningsvis var det vipporna som hade lite spel på ventilerna, hoppas på det iallafall, men med all bra hjälp jag fått så lutar det mot att jag tar med mig ett bladmått och fixar det på plats innan jag kör hem den!

Tack för all hjälp - igen, jag hoppas jag får mer kunskap med tiden så man får chans att bjuda igen lite här på forumet.
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Yamaha Chappy LB50
Re: Köra till verkstad - smart eller ej?
För att dra runt motorn brukar jag ta ur tändstiften, jacka upp ena hjulet, lägga i hög växel och baxa hjulet för hand. Funkar bra.
Kom arbetslust och träng dig på. Här ska du motstånd finna!
Kom arbetslust och träng dig på. Här ska du motstånd finna!
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39