Tennspackling

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
makervall
Kontakt:

Tennspackling

Inlägg av makervall »

Har ju som sagt gått å köpt mig en koja. Det finns en del rost som ska lagas med tiden. Men jag vill göra det ordentligt så jag hade tänkt prova på å tennspackla. Problemet är bara att jag aldrig har gjort det!!

Är det någon som har erfarenhet av arbetet och som har lust å förklara hur man går till väga för att lyckat resultat.

Funderar också på vad som är bästa grundfärgen när man har en plåtren/blästrad panel. När de renoverar bilar på Discovery så har de pratat om någon sorts syralack om jag inte mins fel. Vad är det??

Hoppas ni orkar med alla mina frågor :)

//Magnus
Användarens profilbild
Adjuun
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Jo jag skulle också gärna vilja prova på tennspackling och har sökt lite på internet hur man ska göra.. men det står inte så himla mycket intressant tyvärr.. och det dom lägger på i discovery tror jag iallafall är zinkfosfat vilket skall vara rostskyddande.. men zink finns med i dom flesta etsande grundfärger.. du kan kolla på http://home.swipnet.se/%7Ew-83135/html/grund.html

eller på sidan 11 i http://www.loofsgasol.se/rwdx/files/industriC9.pdf där finns den utrustningen du behöver för tennspackling..
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Användarens profilbild
Per_cooper
Kontakt:

Inlägg av Per_cooper »

Börja med att rengör ytan du ska tennspackla nogrant genom att tex blästra den. Pensla sedan på ett lager tennpasta värm med gasolbrännare och arbeta in med en stålborste torka sedan bort slagget med en fuktig trasa. Sen kan du börja lägga på tennet genom att "värma av" bitar av tennstången så den fastnar på ytan du ska spackla värm och stryk sedan ut tennet med en spackelspade av trä. Krävs rätt mycket träning innan man lyckas värma till rätt konsistens på tennet så det inte bara flyter iväg. Köp tennspackel av bra kvalitet då de billiga tenderar att börja flyta direkt utan att ha någon fas mellan flytande och fast.

Har också hört att syraetsande grundfärg ska vara bra har dock inte testat det vet bara att man inte kan spackla på syralack.
Skriv svar