Akut behov av förgasarhjälp!!

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Gerry
Kontakt:

Akut behov av förgasarhjälp!!

Inlägg av Gerry »

Hej!

Nu har jag äntligen fått igång och kört lite med kojan!!!
Det är första gången sen 2004 som den rör på sig av egen maskin :D

Men, man ska ju inte få vara helt nöjd, och eftersom jag har bokat besiktning på fredag & det är ju typ i övermorgon så börjar det bli tajt med tid.
Dessutom måste jag köra hem kojjan imorgon (7mil)... *spännande*

Jag ska försöka beskriva mitt problem & lättast är nog om jag börjar med att lägga upp en bild på min förgasare:
Bild

Mitt problem är helt enkelt att OM jag sätter dit bensin-retur-slangen (RÖD ring), så går motorn bra ett par minuter, men sen blir den orkeslös & dör.
Tar jag då bort returen så startar den fin-fint igen!

Jag hade hoppats att det skulle vara stopp i röret bak till tanken, men idag har jag blåst med kompressor & med munnen och där verkar inte vara något stopp...snarare tvärt om.

Det är ju lite spännande att åka utan returen, för då droppar bensinen nästan rakt ner på grenröret :shock:

Kan det vara så att jag satt någon slang på fel ställe??
På bilden finns även ett hål som jag ringat in med gul färg. Här har jag ingen slang, och jag har ingen över som passar där, men ibland kan man se en liten rökpuff komma upp där.

Snälla, hjälp!

//Gerry
Senast redigerad av Gerry den 22 april 2010 kl. 11:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Re: Akut behov av förgasarhjälp!!

Inlägg av minijanne »

Hallo! 2004 -haha - jag håller på att försöka få ingång en Princess som stått sen 1978 :twisted:

Jag ska börja med att säga att jag är ingen expert på förgasare - men iallafall - den gröna ringen är korrekt ansluten (bränsle in) utgången i den röda ringen är (vad jag vet) ingen retur utan locket du har är för att användas när du har dubbla förgasare och då ska bränsleslangen kopplas från den utgången till ingången på den andra förgasaren. Om det var en förgasare för "singel-bruk skulle denna utgång inte finnas.Den tredje, gula ringen, är ventilation och ska vara kopplad med en slang till en mojäng som ser ut som en liten ljuddämpare, på baksidan av motorn (förarsidan). Den ventilerar ut från vevhuset till förgasaren. Troligtvis har du en slang som går från den ventilationen och hänger lös ner bakom motorn. Ta den och koppla på den på förgasaren. Om du inte hittar nån slang där eller om den är av fel dimention, kan du plugga röret (den gula ringen) - om jag var du skulle jag åxå prova att plugga det andra röret - skit i returen (det finns för ovrigt ingen "native" retur i kojor (vad jag vet) så det måste vara ett hembygge).

...nu när jag tittar lite närmare...den där slangen i nedre delen på bilden (vid datumet), sitter den fast i nåt, eller är den bara lös, i så fall är det nog den du ska koppla på vid den gula ringen, det ser ut som slangen från vevhusventilationen.

Jag skulle nog börja med att testa med att koppla på ventilationen, plugga vid den röda ringen (trä på en bensinslangstump med en skruv i andra ändan)

//j

PS - årsmodell?
Användarens profilbild
Gerry
Kontakt:

Inlägg av Gerry »

:D
Det låter rimligt att jag råkat sätta slangen "närmast datumet" på fel ställe, men den kändes som att den passade bra där ;)

Undrar just varför jag har den typen av förgasare, när jag inte har dubbla förgasare?
Sen får vi väl se var jag sätter returen, för den satt ju någonstans innan jag plockade bytte topp.. :roll:

Håll tummarna, för nu är det bara timmar kvar innan jag ska köra lite plockepinn med slangarna & sen ge mig ut på vägarna :)

PS: Min kojja är en svart Rundnos från 1977 med 1000cc snurran.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Kör så det ryker :twisted: !
Användarens profilbild
Gerry
Kontakt:

Inlägg av Gerry »

Oj oj oj oj!!!

Tack för tipsen!
Det var mycket riktigt slangen "vid datumet" som lossnat från det "gula" anslutningen.
Sen drog jag i en skruv i slangen till den röda.

Efter det gick den hela vägen hem :)
Över 70 märktes det ordentligt att det var obalans i något/några hjul, så det blev att puttra runt 60.
Dessutom tog jag dig på orden, för jädrar vad fint den rök (blått) när jag tryckte gasen i botten 8)

Idag mäkte jag dessutom att det var pyspunktering på ena framhjulet (eller så var det ventilen som inte höll tätt) för det var rätt platt, men men.

Nu till det bästa!
Den gick genom besiktningen med BLANKT PAPPER!!
Bara en anmärkning om att det saknades en hjulbult, men det är inte så konstigt för den drog jag av för ett par år sen (de är ju av mässing!).

Hur coolt är inte det??
Nu ska jag boka in Nyköping den 29/7
http://www.miniclubsweden.com/index.php ... &Itemid=17

Om någon mer ska dit, får ni gärna komma fram & prata (för jag känner nog ingen där)
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

Känner igen det där med avdragen bult jaa :lol:
Dock så var det däckfirma som drog av den och inte jag :mrgreen:

Köp avdragare på feltema (Ovärderlig) http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82518

Skönt med att kojan gick igenom med blank papper ;D
Användarens profilbild
Gerry
Kontakt:

Inlägg av Gerry »

Kirill skrev:"En gentleman kör inte bil efter mörkrets inbrott." /Sir Joseph Lucas
Du har bland de bästa signaturerna jag sett :)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Gerry skrev:Oj oj oj oj!!!
Nu till det bästa!
Den gick genom besiktningen med BLANKT PAPPER!!
Bara en anmärkning om att det saknades en hjulbult, men det är inte så konstigt för den drog jag av för ett par år sen (de är ju av mässing!).

Hur coolt är inte det??
Nu ska jag boka in Nyköping den 29/7
http://www.miniclubsweden.com/index.php ... &Itemid=17

Om någon mer ska dit, får ni gärna komma fram & prata (för jag känner nog ingen där)
Skämtar du? Gick den igenom besiktningen med tre hjulbultar?! Ja, somliga har tur! :lol:
Jag kommer till Nyköping! Så nu känner du nån...snart! Ses där! :wink:

//janne
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

Janne, beror Helt på vem du får på besiktningen :mrgreen:
Svärfar var och besiktigade sin Nissan och nu när vi sålde den så såg jag ett stort hål i ena balken men den hade gått rakt igenom och man kunde inte missa det hålet heller :shock:

Gillar den här också Gerry;

De 3 lägena på en standardomkopplare från Lucas: Svagt, Fladdrande och Av. De övriga 3 lägena – Rök, Brand, Eld.
Användarens profilbild
Gerry
Kontakt:

Inlägg av Gerry »

Haaaahaaaaa!!!
Jag är rätt glad att det bara står Lucas på mitt elsystem & att det inte är ett "riktigt" lukas-system med positiv jord.

Eftersom mitt problem är löst, så passar jag på att spamma sönder den här tråden :P

Här följer tre citat från Alexander Issigonis (Hans som designade Mini'n):
” –Radiolyssning och bilkörning hör inte ihop.” – Därför har Minin inget att fästa en radio i.
” -Synkroniserad etta är helt onödigt. En rätt konstruerad bil behöver bara ettan när den står still.”
” -De rymliga dörrfickorna rymmer ingredienserna till en schysst Dry Martini: 27 flaskor gin och en flaska vermouth.”
Skriv svar