Luftning av bromsar bak
Luftning av bromsar bak
Ska pedalen sjunka om man luftar bromsarna bak? Om den inte gör det, är det knas på bromsfördelaren då? Är det därför man aldrig får ut luften ur bromssystemet? Att bromsarna aldrig nyper på första pedaltrycket?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Re: Luftning av bromsar bak
Kan vara så min vän =/
Jag hittade en underlig sak som jag ej fann på min gamla clubman av -72 års modell och det är bromstrycksreducerarn som satt på bakramen och denna reducerar trycket så att du inte ska bromsa lika hårt bak som fram...
Detta lilla åbäcke kan nog ställa till det för dig ;D
Jag hittade en underlig sak som jag ej fann på min gamla clubman av -72 års modell och det är bromstrycksreducerarn som satt på bakramen och denna reducerar trycket så att du inte ska bromsa lika hårt bak som fram...
Detta lilla åbäcke kan nog ställa till det för dig ;D
När man luftar bromsarna bak, med bromstrycksregulator, skall man trycka pedalen LÅNGSAMT när man pumpar upp trycket. Om icke, så reagerar regulatorn och du får ingen luft och vätska att gå igenom.
Så har jag förstått instruktionen jag fick, och det funkade.
Optus
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
ta väck broms reg skiten, sätt ditt en reglerbar istället den gör du av en gammal "fam 123" finns beskrivet hur man gör här på forumet 

hur vet man ifall man har en regulator..jag tycker min ser ut som en vanlig t-korsning. verkade vara fritt blås rak igenom iaf.
/Hylsan
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Mini -72 - "The Phantom"
En vadå sa du? Och hittar du guiden så länka den här, då jag vill bli av med min skit ocksåG13B skrev:ta väck broms reg skiten, sätt ditt en reglerbar istället den gör du av en gammal "fam 123" finns beskrivet hur man gör här på forumet

Hylsan, jag återkommer ikväll med en bild av hur en broms red. ser ut

Bromsreglerarpryl...
[ms]http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=36159[/ms]
[ms]http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=36159[/ms]
huh...ja något sådant har inte jag iaf 
/Hylsan

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Mini -72 - "The Phantom"
Den är rejält rostskyddad , den.
Optus
Optus
När du gjorde detta, sjönk pedalen ner i golvet då, när man luftade?optus skrev:När man luftar bromsarna bak, med bromstrycksregulator, skall man trycka pedalen LÅNGSAMT när man pumpar upp trycket. Om icke, så reagerar regulatorn och du får ingen luft och vätska att gå igenom.
Optus
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Austin Mini Clubman -71
Haha det menar du inte eller O_Ooptus skrev:Den är rejält rostskyddad , den.
Optus
Ja, pedalen sjunker ner till golvet när nippeln är öppen, då skall du, 1. stänga nippeln 2. släppa upp pedalen och göra om proceduren ända tills ren bromsvätska kommer ut, alltså ingen luft längre. Det behöver göras flera gånger. Kolla nivån i behållaren ofta.
Optus
Optus
Och använd helst inga "luftningsburkar" för enmansjobb
Utan var två st, en som får skruva och en som får pumpa så ska du få se så att bromsarna börjar fungera igen efter ett tag!

Utan var två st, en som får skruva och en som får pumpa så ska du få se så att bromsarna börjar fungera igen efter ett tag!
Har du luftat fram innan du luftar bak brukar det ta längre tid att pumpa ur luften till bak iomed att du har en frets fram som "stoppar" kolvens rörelse i huvudcylindern.MinMorris skrev:Ska pedalen sjunka om man luftar bromsarna bak? Om den inte gör det, är det knas på bromsfördelaren då? Är det därför man aldrig får ut luften ur bromssystemet? Att bromsarna aldrig nyper på första pedaltrycket?
Sen skulle jag skulle säga att om bromsarna aldrig nyper på första pedaltrycket har du fortfarande kvar luft, eller så har du inte justerat riktigt.