Förgasare!
Förgasare!
Hej!
I Haynes står det att det ska vara motorolja i förgasaren! Själv har jag fyllt på med "röd" förgasarolja. Vad ska det vara?
Min Mini 1000 -70 drar ca 0,8. lite mycket eller?
Ska kolla över tändningen,+att jag har fixat mer luft till den(modifierat luftburken).Lönar det sig att byta till en magrare bränslenål? Hur mycket i så fall??
Mvh Peter
I Haynes står det att det ska vara motorolja i förgasaren! Själv har jag fyllt på med "röd" förgasarolja. Vad ska det vara?
Min Mini 1000 -70 drar ca 0,8. lite mycket eller?
Ska kolla över tändningen,+att jag har fixat mer luft till den(modifierat luftburken).Lönar det sig att byta till en magrare bränslenål? Hur mycket i så fall??
Mvh Peter
-
Förgasare!
Bumpar tråden
Nu var ju det här ett tag sedan, men jag tänkte kolla om någon kan ge några förslag på några specifika märken som har SAE 20 olja?
Har försökt googla och gått runt bland butiker, men hittar det inte alls lokalt i Gävle..
Hittade en sån här flaska på lokala butiken "Proffs bildelar", men någon SAE 20 hade han då inte...

Mvh
Andreas
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nu var ju det här ett tag sedan, men jag tänkte kolla om någon kan ge några förslag på några specifika märken som har SAE 20 olja?
Har försökt googla och gått runt bland butiker, men hittar det inte alls lokalt i Gävle..
Hittade en sån här flaska på lokala butiken "Proffs bildelar", men någon SAE 20 hade han då inte...

Mvh
Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Förgasare!
Annars funkar ATF olja, som du har där bra till både su o strombergare, den har rätt viskositet och är den man normalt använder, sen kan jag inte svara på om det skulle vara bättre med något annat:)
Toppen!Mr Bean skrev:Annars funkar ATF olja, som du har där bra till både su o strombergare, den har rätt viskositet och är den man normalt använder, sen kan jag inte svara på om det skulle vara bättre med något annat:)
Gjorde det lätt för mig och fyllde helt sonika bara upp med ATF-oljan efter jobbet, och det blev som att rulla iväg med en helt ny bil...

Kanske borde göra en genomgång av förgasarn framöver och tömma ur all olja innan jag fyller på med ny, men just nu går den så fint att jag inte vill störa den mer....

Vet inte om det isåf kan ha läckt ut när jag plockade bort förgasarn nyligen...
Eller så har nivån varit dålig hela tiden....
Eller så har nivån varit dålig hela tiden....
- Hollywood Vampire
Det lilla lilla jag berör (och kan) S.U fuggar är att oljan vilar "statiskt" i där den en gång fyllts på. Dunstar inte, läcker än mindre.
Du har nog rätt, det har troligtvis varit dålig nivå sen vi hämtade hem den..Hollywood Vampire skrev:Det lilla lilla jag berör (och kan) S.U fuggar är att oljan vilar "statiskt" i där den en gång fyllts på. Dunstar inte, läcker än mindre.
Tänkte faktiskt ge mig på att tömma den på olja i helgen och fylla på med ny..
Är det bara att skruva ur dämparkolven och sen skruva loss hela förgasarn och helt sonika tippa den uppochner?
- Andreas
Räcker med att skruva av vacuumklockan och vända upp och ner på den. Då kan du dra hela kolven, nålen och fjädern rakt upp. Passa på att göra rent och böj inte nålen!
Sen fyller du på med lämplig olja, alla verkar tycka olika, upp till den lilla kanten i hålet. Jag använder växellådsolja i min har jag för mig, nåt rött gegg iaf.
Min drar olja från klockan så jag får fylla på någon gång i månaden ungefär, tror inte det är ovanligt...
Sen fyller du på med lämplig olja, alla verkar tycka olika, upp till den lilla kanten i hålet. Jag använder växellådsolja i min har jag för mig, nåt rött gegg iaf.
Min drar olja från klockan så jag får fylla på någon gång i månaden ungefär, tror inte det är ovanligt...
BMC Mini 1000 -70
Aha ja det lät lite enklare, skönt!
Jag tänkte prova mig fram lite med olja, så får vi se om det märks nån skillnad..
Jag tänkte prova mig fram lite med olja, så får vi se om det märks nån skillnad..