Rykande motorhuv, multirem kapot.
Rykande motorhuv, multirem kapot.
Tjena, då var man här igen med nya problem men jag kan väll börja med vad som hände denna gång.
Jag hade precis miklat in ett k&n sportfiler och ögonlock till bilen innan jag åkte ut för en sväng till arbetet utan problem efter dagens slut tar jag och svängde ut på motorvägen. Jag svänger in i en in i en fika i bilkön och köra på 1:an växel plötsligt börjar det att ryka ur motorhuven och jag tar en snabbt titt över intrumentpanelen. Laddningen till batteriet är dålig och att batterilampan lysser så det vart att svänger av motorvägen så fort som möjligt och in på en parkering innan bilen dör. Öppnar upp huven och märker att kylaren ryker som bara den och att multiremen har gått av.
Min fråga är då, skall inte tempgivaren varna ifall det blir för varmt i kylaren eller gäller det bara för motornsvärme? jag har en mini 95.
Jag hade precis miklat in ett k&n sportfiler och ögonlock till bilen innan jag åkte ut för en sväng till arbetet utan problem efter dagens slut tar jag och svängde ut på motorvägen. Jag svänger in i en in i en fika i bilkön och köra på 1:an växel plötsligt börjar det att ryka ur motorhuven och jag tar en snabbt titt över intrumentpanelen. Laddningen till batteriet är dålig och att batterilampan lysser så det vart att svänger av motorvägen så fort som möjligt och in på en parkering innan bilen dör. Öppnar upp huven och märker att kylaren ryker som bara den och att multiremen har gått av.
Min fråga är då, skall inte tempgivaren varna ifall det blir för varmt i kylaren eller gäller det bara för motornsvärme? jag har en mini 95.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Re: Rykande motorhuv, multirem kapot.
vet inte hur din mätare ser ut eller var den sitter. I min gamla -71:a så sitter det en mätare som visar hur varmt kylarvattnet är i motorn, sensorn sitter i blocket. Alltså, blir motorn varm blir mitt kylarvatten varmt. Har tyvärr inga bilder på det.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Re: Rykande motorhuv, multirem kapot.
Border vara samma sak på min med, men jag kom på varför det börja ryka så pass. kyllar locket satt inte fast utan de satt bara i fast i skårorna i kylare.MinMorris skrev:vet inte hur din mätare ser ut eller var den sitter. I min gamla -71:a så sitter det en mätare som visar hur varmt kylarvattnet är i motorn, sensorn sitter i blocket. Alltså, blir motorn varm blir mitt kylarvatten varmt. Har tyvärr inga bilder på det.
Vet du om det är mycket man borde montera bort för att montera in en ny multirem?
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Re: Rykande motorhuv, multirem kapot.
Tyvärr, inte en aning. Det är inte att bara lossa generatorn lite? Eller behöver man lossa kylaren? Kylaren är inte så fruktansvärd att ta bort, kan vara bra att ta bort den ibland, rengöra systemet.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Re: Rykande motorhuv, multirem kapot.
Det är de jag inte vet en, därför jag frågarMinMorris skrev:Tyvärr, inte en aning. Det är inte att bara lossa generatorn lite? Eller behöver man lossa kylaren? Kylaren är inte så fruktansvärd att ta bort, kan vara bra att ta bort den ibland, rengöra systemet.

________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Re: Rykande motorhuv, multirem kapot.
Precis =D
Väck inte den sovande björnen, det fick jag lära mig redan på lekis! =O)
Väck inte den sovande björnen, det fick jag lära mig redan på lekis! =O)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Re: Rykande motorhuv, multirem kapot.
Tja, mekade lite igår och lyckade inte får bort kylaren! kylaren var fastmonterad undertill på ett ställe som var j*ligt svåråtkommligt men jag löste det. Jag lossa på kylarfläkts kåpan som sitter placerad mot kylare, sen var det bara att träöver drivrem över fläkten och träöver remmen över drivhjulet och spänna generatorn.MinMorris skrev:Precis =D
Väck inte den sovande björnen, det fick jag lära mig redan på lekis! =O)
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Re: Rykande motorhuv, multirem kapot.
Men det löste sig? najs! Grattis!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Re: Rykande motorhuv, multirem kapot.
Japp, slapp ju slita ur kylareMinMorris skrev:Men det löste sig? najs! Grattis!

________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Re: Rykande motorhuv, multirem kapot.
Ett tips till nästa gång:
Du kan bytas rem utan att lossa fläktplåten! På ett ställe i fläktplåten finns en liten större öppning mot fläktbladen. Där skall man mata in remmen över ett fläktblad i taget samtidigt som du vevar runt fläkten ett varv och helt plötsligt hänger remmen över remskivan...hur det nu går till! Urtaget är till för detta och det funkar!
Du kan bytas rem utan att lossa fläktplåten! På ett ställe i fläktplåten finns en liten större öppning mot fläktbladen. Där skall man mata in remmen över ett fläktblad i taget samtidigt som du vevar runt fläkten ett varv och helt plötsligt hänger remmen över remskivan...hur det nu går till! Urtaget är till för detta och det funkar!

Hans L