Någon som har ett tips på vad för färg man kan använda i just motorrummet? Färgen utsätts ju för diverse vätskor dels då man ska hälla i något så som olja, bromsolja, spolarvätska och sånt... Och även vid en eventuell läcka
Så en färg som klarar dessa, samt står emot väder och vind...
Så som det ser ut på bilderna på bilen min så är den redan grundad så det verkar bara vara att ta bort ytrosten som finns i motorrummet och sen måla...
Kolla Feltemas bromsoksfärg, finns i några olika färger ex, svart, guld, röd, gul etc. De tål ju en del, både bensin, olja och bromsvätska och penslas lättast på. Har använt denna färg till bla motorblock och den sitter bra tycker jag.
Fekkeman skrev:Kolla Feltemas bromsoksfärg, finns i några olika färger ex, svart, guld, röd, gul etc. De tål ju en del, både bensin, olja och bromsvätska och penslas lättast på. Har använt denna färg till bla motorblock och den sitter bra tycker jag.
/Robban
Har testat denna på mina och färgen var bra jävla blaskig =/ Har dock inte testat OK/Q8´s färg ännu... Men man får ju vad man betalar för säger man ju
Fekkeman skrev:Kolla Feltemas bromsoksfärg, finns i några olika färger ex, svart, guld, röd, gul etc. De tål ju en del, både bensin, olja och bromsvätska och penslas lättast på. Har använt denna färg till bla motorblock och den sitter bra tycker jag.
/Robban
Har testat denna på mina och färgen var bra jävla blaskig =/ Har dock inte testat OK/Q8´s färg ännu... Men man får ju vad man betalar för säger man ju
Du får reda den med lite potatismjöl så blir den bättre , jag håller nog med dig ändå, lite blaskig är den kanske för ett helt motorrum....
Vanlig 2-komponent billack skulle jag vilja rekommendera...
Dryg, blank & snygg! Tål en en del faktiskt...
Undvik Hammarlack (siliconet sprider sig som en pest).
Färg för motorn är just - för motorn! Måste ofta härda av motorns värme och lämpar sig därför inte till övriga motorrummet. Det kommer aldrig att härda utan värme...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Jag pratade med en billackerare och han rekomenderade för hemmpularen hammarlack utan hammarslag altså den släta för den innehåller inget silicon, jag skall testa och måla min bil under med denna lack.
stalkalle skrev:Jag pratade med en billackerare och han rekomenderade för hemmpularen hammarlack utan hammarslag altså den släta för den innehåller inget silicon, jag skall testa och måla min bil under med denna lack.
Hmm... jag är ganska säker på att det är silicon i den släta också.
Men jag kan ha fel...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Magna-Flash skrev:I vilket fall som helst så tål inte hammarlack bensin eller bromvätska någe bättre än vanlig billack - so what´s the point?
Nej den tål faktiskt betydligt sämre än billack... Hammarlack tål inte bensin alls, målade en gammal tank till en utombordare i somras. Har löst upp sig helt runt tanklocket.
2-komponent billack och Internationals 2-komp båtlack funkar fint, är dessutom bra att pensla.
Ska svänga förbi min lokale lacknisse nu på Tisdag och höra med honom vad han föreslår för just motorutrymmet Behöver även färg för fram- / bakvagn också... Vanlig lack, hammarlack eller vad?
Synd bara att 2-komps färg är så jekla dyrt.
Frågade då jag skulle rostlaga lite på min ena bil, 1000kr / halvlitern skulle de ha
Blev till att köpa ett lackstift eller vr det heter..en sån där pytteliten burk man kan pensla på stenskott etc. Som tur är så var det inte så mycket rost jag skulle laga.
Hoppas jag hittar en sprayburk till min andra bil för där är det lite större ytor, dock är den inte metallic eller så.
Målade min slavcylinder till kopplingen med hammarlack, den höll inte många sekunder
man lär så länge man lever...
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"