Hej
På främre delen av motorn sitter en slags kopplings plint.
Vad sysslar den med när den mår som bäst.
Har den något namn, det känns som en felkälla i mitt fall.
Vill samtidigt medela att jag är ny i kojans värd!
Mvh
Kalle
Kopplingsplint?
Re: Kopplingsplint?
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Kopplingsplint?
Det är precis som Manne skriver, startsolenoiden och denna ska vara kvar
Ibland kan dessa må dåligt, och behöva ersättas och tacka gudarna för att dem är billiga =)

Ibland kan dessa må dåligt, och behöva ersättas och tacka gudarna för att dem är billiga =)
Re: Kopplingsplint?
En mer uttömmande förklaring än "den ska vara kvar": en solenoid kan liknas vid ett fett magnetiskt relä. När du vrider om nyckeln skickas en ström till solenoiden som sluter kontakterna mellan batteriet och startmotorn och startmotorn går igång (förhoppningsvis). När du vrider om nyckeln hör du ett klick precis innan du startar - det är solenoiden som sluter kretsen. Solenoiden är alltså en potentiell felkälla om bilen inte startar.
Re: Kopplingsplint?
Ok, jag låter denna vara kvar men jag köper en ny för alla anslutningar för kabelskor verkar att vara av typ engelsk kvalitet samt att det skrammlar betänkligt om denna tingest.
detta var en anorlunda lösning för zelonoid, dem som jag har sett tidigare har suttit på startmotorn.
Men varför göra som alla andra.
Tackar för tipset
Kalle
detta var en anorlunda lösning för zelonoid, dem som jag har sett tidigare har suttit på startmotorn.
Men varför göra som alla andra.
Tackar för tipset
Kalle