
renovera topp
renovera topp
Jag funderar på att ta tag i att renovera toppen på min 1275 och undrar hur man vet om man behöver byta eller renovera vipparmen, har inte grejjat så mycket med motorer men man ska ju lära sig någon gång 

Re: renovera topp
Inte helt 100, men ta bort vipparmar och fjädrar från vipparmsaxeln och kolla så att axeln inte är sliten. Se till att di får fjädrar, brickor och vipparmar på rätt plats
Re: renovera topp
Det brukar inte vara några stora problem med vipparmsbryggan, skruvar du loss den, kan du föra vipporna längs axeln utan att plocka isär allt.
Skulle den trots allt vara glapp så brukar man kunna köpa nya kompletta för vettiga pengar. Mycket smidigare an att byta bussningar och sedan hona in dem till en ny axel.
Nya ventilstyrningar är ett måste, de är enkla att byta och dessutom billiga.
Sen är det bara att slipa säten och ventiler och sedan kolla att de hamnar rätt i förhållande till varandra.
Skulle den trots allt vara glapp så brukar man kunna köpa nya kompletta för vettiga pengar. Mycket smidigare an att byta bussningar och sedan hona in dem till en ny axel.
Nya ventilstyrningar är ett måste, de är enkla att byta och dessutom billiga.
Sen är det bara att slipa säten och ventiler och sedan kolla att de hamnar rätt i förhållande till varandra.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Re: renovera topp
Att byta vipparmar känns en smula overkill, det brukar inte vara där problemen sitter.
När du pillar med toppen bör du:
1. Slipa ventilerna så att deras anläggsyta är fin och jämn
2. Byt ventylstyrnigar, knacka ut de gamla och sätt dit nya
3. Byt ut eventuella gummitätning mellan ventil och ventilstyrning.
4. Kontrollera att du har samma höjd på samtliga fjädrar, ställ dem på en plan yta eller ännu bättre mät dem.
Detta var vad jag spontant kom på.
När du pillar med toppen bör du:
1. Slipa ventilerna så att deras anläggsyta är fin och jämn
2. Byt ventylstyrnigar, knacka ut de gamla och sätt dit nya
3. Byt ut eventuella gummitätning mellan ventil och ventilstyrning.
4. Kontrollera att du har samma höjd på samtliga fjädrar, ställ dem på en plan yta eller ännu bättre mät dem.
Detta var vad jag spontant kom på.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Re: renovera topp
macaholic skrev:Att byta vipparmar känns en smula overkill, det brukar inte vara där problemen sitter.
När du pillar med toppen bör du:
1. Slipa ventilerna så att deras anläggsyta är fin och jämn
2. Byt ventylstyrnigar, knacka ut de gamla och sätt dit nya
3. Byt ut eventuella gummitätning mellan ventil och ventilstyrning.
4. Kontrollera att du har samma höjd på samtliga fjädrar, ställ dem på en plan yta eller ännu bättre mät dem.
Detta var vad jag spontant kom på.
Börja med 2, och knacka inte ut och in styrningarna. Risken är att man stukar dem och de går varken in eller ut. En vettig press är bättre.
Sen gör man 1 och dessutom är det lämpligt att slipa ventilsätena först.
3 är billigt och bra.

4 är som sagt bäst, och mäta dem för att säkerställa att de är lika hårda (vilket de sällan är)
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Re: renovera topp
Jag har planerat och beställt allt det du nämnde
.
Toppen åker iväg på styrningsbyte samt fräsning och planing sen är det bara att sätta ihop o vara glad

Toppen åker iväg på styrningsbyte samt fräsning och planing sen är det bara att sätta ihop o vara glad

Re: renovera topp
Annars är det inte problem att få ut styrningarna själv, jag tillverkade en liten press av en 8mm hylsa med en föra detta ventil i mitten, sen är det bara att pressa ut den eller ge den ett försiktigt slag med en hammare, oavsett hur man gör finns det risk att man böjer styrningen, eller plattar till den utskjutande delen. Skulle man skada den är det ingen fara det inte värre än att man tar en borr och borrar bort den biten som har böjt sig, men klart det är ju skönt att slippa det, eventuellt kan man ta blåslampan och värme lite försiktigt runt ikring, då glider den ut utan att bråka.
Fast klart allra lättast är ju att göra som du gjorde, lämna in den till någon som inte gör annat än hanterar topplock hela dagarna
Lycka till!
Fast klart allra lättast är ju att göra som du gjorde, lämna in den till någon som inte gör annat än hanterar topplock hela dagarna

Lycka till!
Mini 1000 - 1975 - Vit
Re: renovera topp
Var lämnade du in toppen Krewlir?, på motorslip eller? och vad betalade du för kalaset?
/Robban
/Robban
Re: renovera topp
Jag lämnade min för några år sedan och då tog han 3500:- med planing och inpassning av styrning och ventiler. Det var på topplocksverkstan i Lund.
clubman 1330
Re: renovera topp
Hoppla! 3500? tänkte iofs inte plana, bara byta styrningar och fixa ventilerna om det behövs. Som du såg så ryker den ju hyffsat mycket, tog kompet på den idag och det låg ganska jämt men ändå på gränsen till avvikelsenormen, och det blev inte någon större förändring med lite olja i tändstiftshålet. Tolkade det som att det är ett styrnings/ventilproblem jag har på halsen. Tätningarna är bytta nyligen, men dom kan ju vara kassa ändå.
/Robban
/Robban