svetstips sökes

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

svetstips sökes

Inlägg av Hylsan »

Nu inför våren och värmen i kallgaraget så funderar jag på att skaffa svets.
Har inte svetsat sen gymnasiet tror jag det var, och tänker mest då köra småsaker (småhål och lite sånt)

Problem nummer 1 är att jag just nu bara har tillgång till 10A säkring... :(

Vad tycker ni att man ska satsa på som nybörjare?

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
cooper65

Re: svetstips sökes

Inlägg av cooper65 »

10 amp, har du en eller tre säkringar?
Användarens profilbild
Helipop

Inlägg av Helipop »

10 ampere x 230 volt är 2300watt som du kan ha då. Men då kan du ändå ha en svets som har mycket större effekt då du ändå sällan kör maxeffekt på en svets. Sen när man svetsar så brukar man ju inte sömsvetsa när det är plåt utan mer punkta, så säkringen belastas inte under så långa tider utan kyls nog lika fort som dom värms. Det är ju sand runt tråden i en propp. Fast du kanske kör på 3fas? jag har en 300 amp svets som jag kör på en 16-20 amperepropp på trefas och den har aldrig slagit ut säkringen.

Annars kan du köpa en dillon mk3 a.k.a dhc 2000, det är en gassvets som man kan svetsa allt med, till och med aluminiumburkar utan genombränning, ger inte mycket värmespridning osv. Fungerar som en tig men är mer mångsidig då du kan använda den som en plasmaskärare och värma saker med den med. Och sen framförallt svetsa allt. Kostar typ 5500 spänn + gas så ungefär tio tusen spänn. men det kan du få igen när du svetsar åt folk, typ aluminium eller rostfria hembrännare eller vad som som privatpersoner sällan kan med sina magsvetsar. =)

Men en magsvets som är begagnad med bra märke typ l-tec, kemppi, esab, helvi etc är nog att rekommendera. Inget nut japanskt billigt skit där du får ett kit med alla mediokra grejer till ett lågt pris. Såna svetsar har ofta dåliga inställningsmöjligheter, undermåliga slangpaket och dåligt med utbytesdelar, sen får man ändå skaffa ny hjälm osv då det som följer med ofta är crap. Så blocket och en gammal svets skulle jag gå på. Köpte min via blocket för 4500. Kan svetsa järnvägsräls med den, har två slangpaket etc, den är grym.

Nåt som skiljer billiga skitsvetsar mot bättre märkessvetsar är ofta intermittensen som anges i procentsats. Det anger tiden du kan svetsa kontinuerligt på full effekt under en minutperiod. Kan vara tex 60 procent, och då kan du svetsa 60% av en minut innan du måste låta svetsen kylas innan du kan fortsätta. Men till plåt då man kör med låg effekt så spelar det ingen roll.

När man ska svetsa annat än plåt, typ konstruktionsstål och rör etc på bil så vill sfro att man kör med trefassvets då enfas inte blir godkänt. Vet inte riktigt varför men jag tror att du får en mer kontinuerlig jämn ström och därmed smälta med en 3fas som är mer stabil då man utväxlar strömmen fler antal gånger till svetseffekten då en strömspik spelar mindre roll. Dessutom är väl trefassvetsar ofta mer kvalitetsbyggda då dom är gjorda för att klara en större uteffekt.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

förlåt, enfas är det som gäller tills jag får eget garage...

Bror min har en gassvets men jag lutar mer åt en mag-svets.

Ska hålla ögonen öppna på blocket :)

Inget annat man ska tänka på, ifall/när man väl hittar något på blocket?
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
blacksaabrules

Inlägg av blacksaabrules »

Jag har en ESAB LKA 150. Dom såldes på Jula för några år sedan. Det är en enfasare som enligt mej funkar OK, går att svetsa på 10A säkring, men känns ju alltid säkrare på 16A (fuling via trefas :oops: ). Den är betydligt bättre än min gamla Clas Olle svets som jag hade innan iallafall.

/ Erik
Skriv svar