motorolja
motorolja
Råkade hälla på "fel" motorolja i kojan idag när jag bytte oljefilter och olja. Blev biltemas 10w40 mineral, istället för 20w50 mineral classic som jag brukar köra med. Frågan är ifall det är nån panik att byta???
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: motorolja
Ingen panik. Jag har nog inte hällt i annat än deras 10-40 i nån av mina motorer sen jag fick höra av en gammal 4timmarsrejsare att hans bilar bara får just nämnd olja.
- silverbullet 96
i use 10 40; I ve heard you can use either- as long as its changed regular!
ok, trodde det också men ville dubbelkolla. 

Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Mini -72 - "The Phantom"
tack, lyckades också få med mig fel hem från biltema. 10 liters dunken för 270:-. Billet!
Jag tycker det är stor skillnad. Mindre skrammel från lådan och lättare att få i växlarna. Mer skonsam mot motor och låda. Vet åtminstone 3 st A+ lådor som har rasat nyligen (min bland annat), de kör oftast på 10w40 olja. Jag och Cooper74 har en teori om att oljan kan vara en bidragande orsak till haverierna.
Jag kommer aldrig köra på något annat än 20w50, biltemas är bra och billig. Kör och byt
Jag kommer aldrig köra på något annat än 20w50, biltemas är bra och billig. Kör och byt

Denna dagen - ett liv (fabror Melker)
Jag kör på biltemas 10 40 mineral.. fungerar fint fint... 

jag är för snål för att byta, biltema ligger såååå långt iväg. dumt att bo i ödemarken! jag får testa köra med det en säsong. byter tillbaka sen. rasar det så rasar det.
Bara det bästa är bra nog för en koja, självklart åker man med grön Duckhams 20/50 på plåtdunk och inget annat
Har en dunk som bara står och väntar på att Moken skall bli klar, men jag börjar bli orolig för att dunken skall rostar upp innan bilen är klar
//Thomas

Har en dunk som bara står och väntar på att Moken skall bli klar, men jag börjar bli orolig för att dunken skall rostar upp innan bilen är klar

//Thomas
- EXCEL,PATRIK.
jag kör med Casrol Classic 20W 50 i snygg plåt dunk
Sparad fast den är tömd
Patrik

Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Hej
Lånar tråden lite, Jag kör med Uniparts 20W50 och undra bara om det e ok att hälla i annan 20W50 olja typ biltema.
Eller tycker ni att jag ska göra ett oljebyte av all olja först. Gjorde oljebyte i höstas och har inte kört mycket sen dess.
Lånar tråden lite, Jag kör med Uniparts 20W50 och undra bara om det e ok att hälla i annan 20W50 olja typ biltema.
Eller tycker ni att jag ska göra ett oljebyte av all olja först. Gjorde oljebyte i höstas och har inte kört mycket sen dess.
ju mer sällan du kör ju oftare behöver du byta filtret enligt haynes.
jag ställde en liknande fråga till en verkstad men det gällde en peugout från -94 så kanske inte samma. Men han sa att så länge siffrorna är samma så spelar det ingen roll (OBS! kolla mineral eller syntet!!!). men en koja brukar man ju behandla med kärlek^^.
Hade jag varit du hade jag bara toppat upp men säkert inte rekommenderat.
jag ställde en liknande fråga till en verkstad men det gällde en peugout från -94 så kanske inte samma. Men han sa att så länge siffrorna är samma så spelar det ingen roll (OBS! kolla mineral eller syntet!!!). men en koja brukar man ju behandla med kärlek^^.
Hade jag varit du hade jag bara toppat upp men säkert inte rekommenderat.
Eftersom du tydligen gör av med en hel del olja på underliga sätt
så tycker jag absolut att du ska nöja dig med att fylla på så länge, men som sagt, kolla vad du häller i. Biltema Classic Mineral är alldeles utmärkt.

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Ah men då kör jag på det, Lasse har du tid nånting nästa vecka?
Jag går på semester på torsdag så tänkte om vi kunde kolla lite på bilen...
Jag går på semester på torsdag så tänkte om vi kunde kolla lite på bilen...