Startproblem

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Vita Frun

Startproblem

Inlägg av Vita Frun »

Hej!
Försöker få igång min BMC 850 av -65 års modell som har stått i garage många år. Bara körd lite.

Jag har tvättat förgasarn, kollat tändstiften (ser bra ut), kollat fördelarlock (ser bra ut men vet inte skicket på kolet). Batteriet är nyladdat. Den försöker starta men kolvarna går inte igång. Testade först ett tändstift och fick gnista. Testade ett annat som inte fick gnista. Efter några startförsök blir det inte längre gnista på första tändstiftet.

Tändspole, kol i fördelarlock... annat... vad kan det vara? Kan jag testa tändspolen på nåt sätt?

Tips någon? Tänkte vara med på rally på lördag men det är nog kört....
Användarens profilbild
minitokig
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av minitokig »

Har du kollat brytarspetsarna? Kör runt startmotor och se att de öppnar sig och att det gnistrar till mellan dem.

Sedan kan du testa med en kabel direkt från tändspolen till ett tändstift kommer det gnista då så kan felet ligga i fördelarlocket eller rotorn(gnistan kryper kanske igenom rotorn ner till axeln genom minimal spricka..)

testa med startgas, det kanske är gammal sur bensin?

Kämpa på!

:-)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Först: Kolla brytarspetsarna! Sen; tändkablar och jordning (sitter en jordfläta från motor till ram undertill i främre högra hörnet av motorn.

Nu får till gnistan; får den bensin som den ska? Har du kompression? Testa med startgas.

...men börja med brytarspetsarna - 0,35-0,40 mm ska det vara

Det är aldrig för sent att ge upp!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

jag hade problem med att tändspolen inte fick ström, så ett tips är också att dra en nya kabel (räcker med vanlig 1.5mm2 ledning). Kommer inte ihåg vilken säkring jag satte den på men den ska ha 12v när tändningen är på o 0v när tändningen är av. Jag provade först koppla direkt från solenoiden, vilket funkade också...men jag kunde då inte stänga av motorn, så efter du konstaterat att det är där felet ligger så kolla upp säkringarna, tror det var sista till vänster.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
makervall
Kontakt:

Inlägg av makervall »

Hejsan

Jag har en del tänddelar hemma. Skickade ett PM till dig med mitt mobilnummer om det är några delar som du kan behöva.

/Magnus
Austin 850 -66
Glad amatör

Inlägg av Glad amatör »

Tänkte fortsätta på denna tråd eftersom jag har något liknande fanskap med min koja.

Får ingen gnista på tändstiften. har bytt tändkablar, fördelarlock, rotor, brytarspetsar, kondensator och provat med 2 andra tändspolar. Min fundering är om det kan vara kolen i generatorn som är dåliga? Bilen laddar ut batteriet när jag varit ute och kört, den blir bara svagare och svagare tills den dör och det går inte att starta igen. Mätte och såg att generatorn gav ca 12 volt på tomgång och trodde att detta skulle räcka.
Någon som har ett förslag på lösning.

/M
Användarens profilbild
Fekkeman

Inlägg av Fekkeman »

Hej!
Du skriver att du inte får någon gnista ändå kan du vara ute och köra? eller är det så att du fått till en gnista efter att du nu har bytt tänddelarna men att bilen drar ur batteriet under körning? isåfall är det antagligen kolen i generatorn som har gett upp, precis som du trodde.

/Robban
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

12 volt är inte tillräckligt, du bör ligga på runt 14V för att batteriet ska laddas ordentligt. Vet ej hur man kollar kolen, tyvärr.
Glad amatör

Inlägg av Glad amatör »

Tidigare när bilen gick drog den ur batteriet.... Nu går den ju inte alls :( (ingen gnista) det var då som jag bytte allt.

Då är det bara att ge sig på kolen. Någon som har några råd och tips. Har aldrig bytt kol!

/Micke
Användarens profilbild
heemini

Inlägg av heemini »

http://somerford-mini.co.uk/pdfs/Catalo ... nators.pdf

Om du har original generator kvar så är det troligen 11AC, dvs den högst upp till vänster på ritningen.
Lossa bakstycket och montera dit "brush set" GGB501. Kolla sprängskissen så fattar du nog hur det fungerar. Lycka till! :meck:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Fekkeman

Inlägg av Fekkeman »

Ok, då är jag med. Kolla även kabelanslutningar från tändspolen iochmed att du saknar gnistan, på min egna höll jag på att bli galen då gnistan uteblev, det visade sig vara just en kabel som hade lossnat lite lätt i andra änden, fixade detta och kamelerna sparkades i gång direkt.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

om du läser mitt inlägg lite högre upp så är det mitt tips igen :)
Enkelt sett att kolla så att spolen får den kräm som behövs.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Fekkeman

Inlägg av Fekkeman »

Hylsan skrev:om du läser mitt inlägg lite högre upp så är det mitt tips igen :)
Enkelt sett att kolla så att spolen får den kräm som behövs.
Repetion av information är aldrig fel :lol:
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

...går startmotorn runt...
Glad amatör

Inlägg av Glad amatör »

startmotorn går runt utan problem och det hörs att den drar motorn. rotorn går också runt
Skriv svar