Tankmätaren
Tankmätaren
Tankmätare på på min -99 är lite knepig. Den går väldigt fort ner till botten. Sist den var i botten gick det bara i 17 Liter, lite mer än så borde det gå i om den var tom.
Någon som har något bra förslag. Är det givaren i tanken eller mätaren som är lite knasig ?
Någon som har något bra förslag. Är det givaren i tanken eller mätaren som är lite knasig ?
Jag känner igen det där problemet, och min är från 89, alltså förgasarmodell.
Är det vanlig engelsk kvalitet på elektroniken tillsammans med väloljade
bortförklaringar som är orsaken?
(min tillfälliga lösning, ha en sån där superstark dioidlampa från clas ohlson på nyckelknippan och kika ner i tanken när du är osäker. Den är ju så grund
att man ser exakt hur mycket bensin som är kvar. Lite bonnigt kanske, men bätter än att få soppatorsk.)
Är det vanlig engelsk kvalitet på elektroniken tillsammans med väloljade
bortförklaringar som är orsaken?
(min tillfälliga lösning, ha en sån där superstark dioidlampa från clas ohlson på nyckelknippan och kika ner i tanken när du är osäker. Den är ju så grund
att man ser exakt hur mycket bensin som är kvar. Lite bonnigt kanske, men bätter än att få soppatorsk.)
-
Ja, enligt Haynes är det flottör även på de senaste.
Tydligen är det någon trådlindad potentiometer som manövreras av flottören. (ungefär som gashandtaget till bilbanor) Trådarna blir slitna och då visas det fel.
Kolla spänningen över givaren och kolla jordpunkten. Lite kontaktspray hjälpte min givare att bli nästan bra!
Jag har även funderat på att fixa någon form av kompensering för den usla konstruktionen. Om man känner till vid vilka spänningar man får olika utslag på mätaren borde det gå att kompensera.
Tydligen är det någon trådlindad potentiometer som manövreras av flottören. (ungefär som gashandtaget till bilbanor) Trådarna blir slitna och då visas det fel.
Kolla spänningen över givaren och kolla jordpunkten. Lite kontaktspray hjälpte min givare att bli nästan bra!
Jag har även funderat på att fixa någon form av kompensering för den usla konstruktionen. Om man känner till vid vilka spänningar man får olika utslag på mätaren borde det gå att kompensera.

/Mazze
"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Peder skrev:
Tror inte det funkar på nyare. Röret är avsmalnat så man inte kan få ner blyade munstycken på macken. Sedan sitter det ett plast lock i vägen en bit in.
Det mest spännande är att på min koja så från full till halv tank motsvarar typ 20L, men resten av skalan är typ inte mer än 5L och när visaren går ned på E så stannar den tvärt. hehe ingen reserv!!! men kul är det iaf. trots min hyffsat vassa 1275cc motor på 100hk som körs hårt så drar den max 1L/milen (Utom vid bankörning!!!) kör man lungt så går den på typ 0,7-0,8.