Sida 1 av 3

Tankmätaren

Postat: 6 december 2004 kl. 01:42
av Bergström
Tankmätare på på min -99 är lite knepig. Den går väldigt fort ner till botten. Sist den var i botten gick det bara i 17 Liter, lite mer än så borde det gå i om den var tom.



Någon som har något bra förslag. Är det givaren i tanken eller mätaren som är lite knasig ?

Postat: 6 december 2004 kl. 08:41
av Magnusson
Det är inget fel på Din koja det är så på alla kojor från -96-> när dem fick multipoint injection! Rover menar att man inte ska köra tomt på bensin för att skydda sprutet! Därför har man medvetet gjort detta...

Postat: 6 december 2004 kl. 15:02
av Bergström
Har dom ändrat på tankmätaren eller givaren? Kan man kanske byta till en äldre kankse?



Känns som det är större risk att köra tomt som det är nu.

Postat: 6 december 2004 kl. 18:55
av Peder
Jag känner igen det där problemet, och min är från 89, alltså förgasarmodell.

Är det vanlig engelsk kvalitet på elektroniken tillsammans med väloljade

bortförklaringar som är orsaken?



(min tillfälliga lösning, ha en sån där superstark dioidlampa från clas ohlson på nyckelknippan och kika ner i tanken när du är osäker. Den är ju så grund

att man ser exakt hur mycket bensin som är kvar. Lite bonnigt kanske, men bätter än att få soppatorsk.)

Postat: 6 december 2004 kl. 19:23
av Per Eklund
På dom äldre kojorna är det ju en sådan flotör. är det det på dom nya också? kan ju vara det som har säckat ihop...Har det problemet på min koja, mätaren visar lite över halv tank när jag har tankat fult :/

Postat: 6 december 2004 kl. 23:44
av Mazze
Ja, enligt Haynes är det flottör även på de senaste.



Tydligen är det någon trådlindad potentiometer som manövreras av flottören. (ungefär som gashandtaget till bilbanor) Trådarna blir slitna och då visas det fel.

Kolla spänningen över givaren och kolla jordpunkten. Lite kontaktspray hjälpte min givare att bli nästan bra!



Jag har även funderat på att fixa någon form av kompensering för den usla konstruktionen. Om man känner till vid vilka spänningar man får olika utslag på mätaren borde det gå att kompensera. :)

Postat: 7 december 2004 kl. 00:03
av Bergström
Får lossa givaren från tanken i jul och pilla lite, få se om man kan få det att funka bättre.

Postat: 7 december 2004 kl. 00:05
av Bergström
Peder skrev:
(min tillfälliga lösning, ha en sån där superstark dioidlampa från clas ohlson på nyckelknippan och kika ner i tanken när du är osäker. Den är ju så grund

att man ser exakt hur mycket bensin som är kvar. Lite bonnigt kanske, men bätter än att få soppatorsk.)


Tror inte det funkar på nyare. Röret är avsmalnat så man inte kan få ner blyade munstycken på macken. Sedan sitter det ett plast lock i vägen en bit in.

Postat: 7 december 2004 kl. 10:42
av Magnusson
Varför inte tanka när den visar tomt?? Det är ju den enklaste lösningen!! Det blir ju billigare med :)

Det bruka gå på ca17-20 liter då..

På den gamla goda tiden med MK 1,2 och 3 så gick det bara i 25liter då fick man ju tanka oftare... det borde inte vara några problem att tanka idag såväl som då... :lol:

Postat: 27 december 2004 kl. 18:01
av Bergström
I dag när jag tankade gick det i 28Liter när den stog på tomt. Den verkar ha självläkt eller så är det jag som har vant mig med den.

Funkar verkar den göra i alla fall :D Kojor är lustiga :wink:

Postat: 21 januari 2005 kl. 01:36
av Andykidden
Köpte ju nyss min kojja (kommer bilder på den när det är bättre väder) , och jag har samma problem. Förre ägaren förklarade det för mig, min inte trodde jag det bara skulle gå i ca 17 liter. La i 200 kr när jag skulle tanka.. det fick inte plats :( Men men, kul bil!

Postat: 21 januari 2005 kl. 07:33
av Adjuun
Det känns som det inte blir så dyrt då.. full tank är ju typ 250kr eller nått sånt så.. :)

Postat: 21 januari 2005 kl. 15:32
av Cooper Killen
Det mest spännande är att på min koja så från full till halv tank motsvarar typ 20L, men resten av skalan är typ inte mer än 5L och när visaren går ned på E så stannar den tvärt. hehe ingen reserv!!! men kul är det iaf. trots min hyffsat vassa 1275cc motor på 100hk som körs hårt så drar den max 1L/milen (Utom vid bankörning!!!) kör man lungt så går den på typ 0,7-0,8.

Postat: 21 januari 2005 kl. 21:37
av minitokig
köp en reservdunk...

Bild

Postat: 22 januari 2005 kl. 00:23
av Cooper-74
minitokig skrev:köp en reservdunk...


Å du har inte lagat din tankmätare än? :lol: