Hejsan
Det är bara "små" kojorna som har haft hydrolastic, så Jannes estate har gummikoner och hans Clubman har hydrolastic.
Problemet med att inte vakumsiga tror jag är att kompresions förhållandet mellan vättskan och luften är helt olika så fjädringen kommer inte att bli lika. Men hur stor skillnad det blir vet jag inte riktigt. Första gången jag fyllde så hade vi lite dålig vakumsugning och fyllningen med hjälp av en brandsläckare var inte helt hundra. Jag tycker att den var lite svampigare då än vad den är nu.
Själv kör jag med glykol och vatten. Men har hört att bioetanol och en liten skvätt olja ska funka fint. Bara det är något som är lättflytande och inte äter upp gummi eller järn så borde det vara lugnt.
Sen går det ju att beställa riktig vättska från England. Men jag tror att den måste skickas med båt pga brandrisken!? Ja den finns i Sverige också men kostar 7-800:- för 5 liter.
Du kanske har sett min byggtråd
http://www.hundkoja.com/j/index.php?opt ... =22&t=6747
Jag byggde mig en egen pump. Den är nu vidareutvecklad med en kylkompressor från ett kylskåp som vakumsug.
De bakre donen är lätta att plocka ur för byte av damask. Skruva loss slangen på bakramen, lyft upp bilen, ta bort hjulet, ta bort fjädringens returfjäder, sen är det "bara" att vrida vättskedonen och krångla ut det. Har provat ett par ggr och det funkar.
OBS se till att det inte är tryck i systemet när du lossar slangen, dvs tryck in påfyllningsnippeln först. Annars får du nog vättska över hela garaget...
/Magnus