Driving the mini without winter tyres.

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
silverbullet 96

Driving the mini without winter tyres.

Inlägg av silverbullet 96 »

I am a bit unsure, I while ago there was a request asking someone to drive a bride to and from her wedding ina mini, in Malmö.

I explained i would do it, but also made them aware that i didnt have winter wheels and that if the weather was too bad i couldn't, that was fine.

Now the wedding is on Saturday and I am unsure about the weather if its OK or not.

I understand the law is, winter tyres, if there is snow, Ice or slush on the road and the temperature is below 0c. But in the main it is down to the police to decide if they stop you. And if they decide if its "vinterväglag"

In malmö the roads are free of snow, ice and slush although still wet. The weather for Saturday is clear and 4c.

Ok or?
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Re: Driving the mini without winter tyres.

Inlägg av crowan »

Depends if you run on 10" wheels. If you do you do not have to have winter tyres.
Undantag på krav på vinterdäck enligt Vägverket
Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för
trafiksäkerheten:

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
Om fordonet är registrerat i utlandet.
Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet.
Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller
mindre.

Källa: Vägverket
clubman 1330
Användarens profilbild
heemini

Inlägg av heemini »

Crowan copied the law but that is only valid if it is "vinterväglag" ref this paragraph: "Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. ."

So it´s up to the local police and to you if there´s an argument. Dry or wet roads with no snow or slush and no risk of freezing must be OK without winter tyres. :P
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

10" och/eller veteranbil är ALLTID undantaget från vinterdäckförordningen oavsett väglag.
Användarens profilbild
blacksaabrules

Inlägg av blacksaabrules »

Lagligt eller ej, tänker jag inte spekulera om, men du får nog tindra lite med ögonen om polisen ser dej. Om vägarna är vinterblöta och med ett brudpar i bilen, så kanske poliserna är lite snällare (förhoppningsvis).

Själv så var jag "tvungen" :roll: att provköra min koja för ett par vintrar sen i snön, med 175/50-13 sommardäck.
JÖSSES!!!! totalt livsfarligt och fantastiskt kul :D :D :D
Så ta det lugnt om du kommer in på halkiga småvägar/parkeringar eller var du nu ska hämta/lämna brudparet.

Lycka till / Erik
Användarens profilbild
heemini

Inlägg av heemini »

Om jag inte har fel så har Craigs koja 13" och det är en 90-talare. Alltså inte undantagen från lagen om vinterdäck. :rivstart:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
silverbullet 96

yes my car is registered as having 13" wheels.

I thought about that too blacksaab! it would take a pretty cold blooded police man to take action.

I will see how the weather turns out in the next days!

Thanks

Craig
cmmmm

Inlägg av cmmmm »

det e ju sant det där ni säger med 10 tums hjul och veteran bilar är undantag men jag frågade också när trafikfara sker du får köra så mycket du vill bara du inte krockar då e det trafikfara det svaret fick jag då mailade om den frågan mvh
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Det stämmer, och jag frågade även mitt försäkringsbolag och de sa att om nåt händer och du inte har vinterdäck så kan du i princip glömma ersättning. Men till skillnad från en "vanlig" bil som lyder under vinterdäckslagen så är det inte olagligt att köra utan vinterdäck om du är undantagen.
Användarens profilbild
silverbullet 96

We will not be driving for the wedding. As it turns out it snowed yesterday and will probably snow again tonight!

Thanks for the advice though!

Craig
Skriv svar