vevaxelremhjul hur F-n lossar man det?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
henkemini1275mk3

vevaxelremhjul hur F-n lossar man det?

Inlägg av henkemini1275mk3 »

Jag försöker få loss remhjulet som sitter på vevaxeln för att kunna byta packningen på kåpan innanför, men den vill inte lossa inte ens med en avdragare, har jag missat något fyndigt lås?

Det börjar närma sig besiktning och jag har en hel del bröte kvar så jag är jätte tacksam för hjälp!!

Jag behöver numer ett nytt remhjul oxå, nån som har ett liggande??

Mek-mek!
Ragger

Mini 1275 Mk3
Användarens profilbild
Fekkeman

Re: vevaxelremhjul hur F-n lossar man det?

Inlägg av Fekkeman »

Jag låste svänghjulet genom startmotorhålet har jag för mig. Jag har dessvärre ingen remskiva liggandes, däremot kan jag tipsa dig om att Biltemas röda packning på tub gjorde underverk mot mitt läckage som uppstod efter att jag varit bakom kåpan och pillat.
henkemini1275mk3

Bulten är veck men att få loss själva remhjulet, NU har jag fått loss det men hur f-n ska jag kumma få tillbaka det nya, finns ingen plats att slå den tillbaka.
Det stog så fint i HAYNES boken att det är bara att vippa loss remhjulet med ett par skruvmejslar, fan heller!!

Remskivan gick åt helvete!

"fekkeman" hade du en packning oxh tubpackning, det är ju ett h-te att plocka isär igen om det läcker?!

Jag känner inte mig till freds med att plocka med detta när jag har ett helt MANIFLOW centersystem liggandes och andra nya delar som ska på!

HJÄLP!! behöver ett remhjul
Ragger

Mini 1275 Mk3
Användarens profilbild
Fekkeman

Inlägg av Fekkeman »

Ok, du har motorn kvar i bilen antar jag? Om du kan så palla upp nånting under motorn och lossa/tag bort motorfästet annars kan du nog hålla på hur länge som helst. Motorfästet blockerar ju remskivan ganska duktigt och du kommer nog få svårt att dra fast med momentnyckeln med fästet i vägen.

Jag använde bara tubpackning och det funkar svinbra tycker jag, vet ej varför den började läcka men det verkar vara ett vanligt förekommande problem.

Jag hittade faktiskt en remskiva i garagegömman, den är din för 200+ frakt om du är intresserad. Pm:a mig om du vill ha den så löser vi det.

/Robban
henkemini1275mk3

jag har fått bort det gamla remhjulet och jag har spänt upp motorn så högt jag kan. så nu är väl allt frid och fröjd.

Jag behöver remhjulet och köper det gärna, för det är väl det man får pressa på och sen skruva på bulten?

/ henrik
Ragger

Mini 1275 Mk3
henkemini1275mk3

upptäckte att det vart nog inte trans-packningen som läcker utan packboxen, den var trasig. Givetvis har jag inte den hemma så det blir mer mekk nästa helg.
Ragger

Mini 1275 Mk3
Skriv svar