ok, vet inte om det heter så men det handlar om den armen som är underst.
Har problem att få loss den nämligen. Läste något tips om att man skulle hissa upp "hjulet" och på så sätt få armen mer rak och då var det enkelt att få ur den. Problemet är att jag inte kan hissa upp hjulet då motorn o ramen är borta från karossen.
Några tips?
Har plockat bort alla muttrar jag hittat utan att lyckas. Får inte bort gummi-donen heller men det hoppas jag ska lösa sig ifall jag får bort bärarmen.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Hej.
Om du ska ha loss hubben från framvagnen så kan du behöva en avdragare. Spindelbullten sitter på en kona i bärarmen.
Om du ska byta så går det att värma runt bärarmen där bullten går igenom, och sen ta två hammare och slå samtidigt från var sitt håll. Men att värma förstör gummidamasken.
Hoppas att det går lätt, ibland så sitter det som f:::n
Hälsningar.
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
suck...nu har jag försökt i nån timme men det går inte.
Eftersom armen är nedsänkt så får jag inte in avdragaren och jag kan inte höja den heller.
Tänkte elda lite men fick inte fyr på gasolen...
Får väl ta o beställa tum-verktyget så jag får bort gummikonen, då kan jag ju höja armen.
sen vad det ju frågan om jag får bort drivaxeln utan special-verktyg...??
Har inte riktigt tålamod til sånt här just nu heller...nån som har en ren framvagn liggandes??
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Sätt domkraften under bromstrumman med något mjukt mellan och lyft bärarmen 1 dm eller så. Då borde du få in avdragaren. Ta en hammare och knacka, inte för hårt, på bärarmen runt bulten. Ta lite WD40 eller 5-56 innan. Släpper den inte då så skaffa en "Gaffel" och slå in under gummit. Bara avdragarna brukar inte alltid hjälpa. Du måste banka lite runt om också!
som jag skrev innan så kan jag tyvärr inte lyfta något för allt är löst, eller vad man ska säga.
lyfter jag under trumman så lyfts hela paketet eftersom ramen är ur karossen. provade att stå lite på tornet men jag kunde inte trycka ner den.
lutar åt vinkelslipen just nu..
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
tyvärr är inte motorn ur heller, därför jag försöker plocka bort drivaxeln, så jag kan lyfta ur motorn.
Kanske missat nått steg dock, aldrig gjort något med motorn innan så jag är mer noob än vanligt.
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Vält hela paketet så att trycket avlastas och sätt en mutter på spindeln. Banka sedan växelvis på den och på själva bärarmen vid spindeln. Använd skyddsglasögon ifall något släpper och flyger iväg!