den bara dog, nu ingen gnista ?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 juli 2011 kl. 18:24
Ort: Strängnäs

den bara dog, nu ingen gnista ?

Inlägg av rookie »

Hej,,
vi köpte en mini 1000 - 77:a igår kväll och skulle köra hem den.
slutade med att vi fick ta den på biltransport och komma hem kl 04 på morgonen,, då den bara dog på motorvägen.

idag har jag setat och försökt felsöka,, fatta ingen ting, men man måste ju börja ngn stans.

Bytt idag e iaf
Tändspole Spole
Tändstift
Tändkabeln mellan fördelare och tändspole
detta såg risigt ut iaf.
men inte fungerade det för det.

jag har ström fram till spolen på både + & - sidan om jag mäter mot karossen,, e det rätt?
Körde på lite startgas och den tände och gick runt en stund,, även fast jag glömt att sätta på tändhatten på 3ans cylibder räknat från kylaren ( vänster sida i färdriktningen) räknar man så?
hur e tändordningen 1,3,4,2 eller?

sitter det jordfläta mella motor och kaross, vart ngn stan isf ?
vart sitter soppa pumpen?
kan det vara dålig jordning mellan motor och kaross om grista e skitdålig?
alla funderingar emot tages tacksamt..

en vilsen mini mekare :? :?:
Användarens profilbild
rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 juli 2011 kl. 18:24
Ort: Strängnäs

Re: den bara dog, nu ingen gnista ?

Inlägg av rookie »

mäter jag ned multimetern så har jag jord mellan motor och kaross..
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: den bara dog, nu ingen gnista ?

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Har du någon gnista, om bara liten. Eller ingen alls?
Bensin till förgasaren?

Tändningen Först.
Kolla rotor och fördelarlock. Kabelskor till tändspolen. Spänning till tändspolen (mät i kabelskon). Gör rent alla kontaktstift både till tändkablar och små sladdarna. Jordfläta från motorn till bilen, sitter vid topplocket på höger sida.
Prova om du har gnista.

Om du har gnista men ingen bensin.
Soppa pump. filter, flotör i förgasaren.

Hoppas att det löser sig, din tändföljd är rätt 1342.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: den bara dog, nu ingen gnista ?

Inlägg av Crona »

rookie skrev:jag har ström fram till spolen på både + & - sidan om jag mäter mot karossen,, e det rätt?
När brytaren är öppen så har du ström på båda sidor av spolen, prova du att dra runt motorn när du mätte?
Om motorn går på startgas så har du onekligen någon form av gnista, men den kan vara för svag för att antända bränslet. Så kolla hur brytarna ser ut, är kontakterna rena är avståndet korrekt?
Om du har korrekt gnista så återstår bara bensinen som Patrik är inne på, det enklaste för att kolla om det kommer fram soppa är att lossa på locket till flottören finns det bensin där så ligger felet på tändsidan under förutsättning att det är ren bensin i tanken.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 juli 2011 kl. 18:24
Ort: Strängnäs

Re: den bara dog, nu ingen gnista ?

Inlägg av rookie »

idag prata jag med Jana i Bålsta,, han e tydligen grym på dessa bilar,, han ska skicka över brytare, konding, fördelarlock och lite pyssel,,, enligt honom så e det nog störst chans att det är kondingen i fördelaren som stuckit,,, men men det är bara byta innannätet och testa,,, sen är ju alla tänddelar i princip bytta. tackar för att ni kommer med felsöknings råd, kom gärna med mer funderingar,,, soppa verkar det komma, har ett förfilter innan flotören på SU´n å det fylls iaf upp.
Vet ni vad det ska vara för avstånd på brytarna?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: den bara dog, nu ingen gnista ?

Inlägg av Crona »

rookie skrev:Vet ni vad det ska vara för avstånd på brytarna?
0,40mm och om du har kamvinkelmätare så är det 60 grader.
Vill du ha det exakt så skall det vara 0,015" :wink:
rookie skrev:soppa verkar det komma, har ett förfilter innan flotören på SU´n å det fylls iaf upp.
Jo det stämmer men det betyder inte att nålventilen öppnar, men börja med tändningen.

Ja Jana e bra han har hållt på med koja sen Doffeln brann :lol:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 juli 2011 kl. 18:24
Ort: Strängnäs

Re: den bara dog, nu ingen gnista ?

Inlägg av rookie »

hur vet man vilken utgång på fördelaren till tändstiftet som är nr 1. eller är det bara sätta tändkablarna i 1342 ordningen.
ska det vara medurs eller moturs på fördelaren.

känner mig skitlöjlig med alla dessa frågor men vill lära mig och är tacksam att ni hjälper mig.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: den bara dog, nu ingen gnista ?

Inlägg av Crona »

rookie skrev:hur vet man vilken utgång på fördelaren till tändstiftet som är nr 1. eller är det bara sätta tändkablarna i 1342 ordningen.
ska det vara medurs eller moturs på fördelaren
Ja du vilken är ettan? Det brukar finnas en markering på fördelaren under locket, tyvärr har jag ingen koja att titta på och det var inte igår jag meka koja :wink:
Men ställ motorn på noll, eller skruva av ettans stift och stoppa ner en skruvmejsel när kolven är i topp så står den på 1:an eller 4:an, skall man vara riktigt säker på om det är 1:an eller 4:an så får man lyfta på ventilkåpan och kolla så vipporna på 4:an väger då tänder den garanterat på ettan.

Det blir lite jobbigt att förklara i text, när man ser det så ger det sig själv.

Fördelaren snurrar moturs.
Men ett tips, om du inte redan har rivit av kablarna så byt dem en och en för bilen gick ju från början så kablarna satt onekligen rätt :wink:
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 juli 2011 kl. 18:24
Ort: Strängnäs

Re: den bara dog, nu ingen gnista ?

Inlägg av rookie »

Nu e det klart,
det var kondingen i fördelaren som gett sig.
nu är hela tändsystemet bytt, spole,brytare,konding, kablar, fördelarlock och rotor.
Alles OK.

Men nu till det tråkiga när den starta så låter det som fan om lagret vid undre drivskivan. Vevsaxel lagret förmodar jag? eller ?

hur många liter olja rymms det i motorn och vad ska det vara för olja, har hört både 20w-50 mineralolja och 10w-40 mineralolja.
Användarens profilbild
Mr Gotland
Moderator
Inlägg: 315
Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
Ort: Gotland

Re: den bara dog, nu ingen gnista ?

Inlägg av Mr Gotland »

rookie skrev: hur många liter olja rymms det i motorn och vad ska det vara för olja, har hört både 20w-50 mineralolja och 10w-40 mineralolja.

20W50 mineral

4,8 Liter (inkl. filter)
1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61

// Emil
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: den bara dog, nu ingen gnista ?

Inlägg av Crona »

rookie skrev:det var kondingen i fördelaren som gett sig
Lysande, nu var det nog inte enbart kondingen, kondingen finns där enbart för att förhindra gnistbildningen på brytarna och eftersom du hade plus på båda sidorna på spolen så låg den inte mot jord heller.
Men det är oväsäntligt bara bilen går nu 8)
rookie skrev:Men nu till det tråkiga när den starta så låter det som fan om lagret vid undre drivskivan. Vevsaxel lagret förmodar jag? eller
Vad är det för typ av ljud, rassel eller bank/dunk?
Om det är ett dunkande ljud stanna motorn och se om du kan flytta remskivan axiellt eller radiellt.
Om det är ett rasslande ljud, så är det nog kamkedjan.

Välkommen till kojevärlden där blir man aldrig sysslolös :meck:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 juli 2011 kl. 18:24
Ort: Strängnäs

Re: den bara dog, nu ingen gnista ?

Inlägg av rookie »

först lät det bara som om lagret skurit, men ikväll så bytte jag olja till 20w-50 mineral då det var 10w-40 biltema olja i innan, när jag lossade oljepluggen så kom det med en massa små metallbitar,, när jag började lägga ihop dom för att se vad det kunde vara så blev resultatet små "rör" 4-5 mm diameter och 6-7 mm långa,,, känns som om det skulle kunna vara rullarna i kamkedjan?

Lagret är nu säkert förbrukat iaf då det finns metallbitar i motorn, så det blir att plocka ner och byta lager och ev kedjan då,, men skulle vara kul att veta om det är ngn som bytt kamkedjan på sin mini, då borde man veta hur stora rullarna är ungefär. Bara hoppas på att inte axeln blivit oval bara.

denna kojan var ett riktigt fint ex som snabbt vart ett fint objekt,,, men skam den som ger sig,, skönt att man ägt bilen i 4 dagar och redan skruvat mer än va jag gjort på Opel Rekord 65an som jag haft lääääänge :lol: :lol:
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

den bara dog, nu ingen gnista ?

Inlägg av crowan »

Kamkedjan sitter utanför motorn, så den kan inte lämna spår i oljan. Men det låter som det kan vara något nållager som har gett upp.

Men det är förhållandevis enkelt att ta ut motorn. Jag har haft ute motor 5 ggr på lika många år :-)
clubman 1330
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: den bara dog, nu ingen gnista ?

Inlägg av Crona »

rookie skrev:när jag började lägga ihop dom för att se vad det kunde vara så blev resultatet små "rör" 4-5 mm diameter och 6-7 mm långa,,, känns som om det skulle kunna vara rullarna i kamkedjan?
Det skulle underlätta om du kunde posta en bild på de okända metallbitarna :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
henkemini1275mk3
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 augusti 2009 kl. 14:16
Ort: Jönköping

Re: den bara dog, nu ingen gnista ?

Inlägg av henkemini1275mk3 »

jag har precis bytt rotor, brytare, kondning, lock men får inte bilen att tända, testade med en annan spole lika dött iaf. Hade problem med att bilen började gå illa som fasen på väg hem från Svbp, sen har jag inte rört bilen.
Tänkte byta lite tänddelar, sen har den inte startat, har tom bytt tillbaka till den gamla delarna en gång för att kolla för säkerhetsskull.
Jag börjar tröttna lite på att det inte blir något kört bara meka hela tiden.

Alla tänddelar utan spole och tändkablar är nya. Vad fasen kan man göra?

/ H
Ragger

Mini 1275 Mk3
Skriv svar