Snygga till förgasare?
Snygga till förgasare?
Jag har några SU-förgasare som funkar bra men som ser för dj
a ut, tyvärr. Någon som har bra tips på hur man fräschar upp aluminium?

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
- EXCEL,PATRIK.
Re: Snygga till förgasare?
Hej.
Frågan är om du vill dela på förgasaren eller om det bara är en rengöring. "Klockan" brukar gå att polera med vanligt polermedel som tex Autosol, så blir den blank och snygg. Vill man ha "huset" riktigt rent och snyggt så lägg det i en skål med varmt vatten och en skopa maskindiskmedel. Låt det ligga över natten, skölj sedan bort skiten som är kvar, kan behövas en borste för att få bort skit i hörnerna.
Hälsningar
Patrik.
Frågan är om du vill dela på förgasaren eller om det bara är en rengöring. "Klockan" brukar gå att polera med vanligt polermedel som tex Autosol, så blir den blank och snygg. Vill man ha "huset" riktigt rent och snyggt så lägg det i en skål med varmt vatten och en skopa maskindiskmedel. Låt det ligga över natten, skölj sedan bort skiten som är kvar, kan behövas en borste för att få bort skit i hörnerna.
Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Hej Patrik!
Klockorna ska naturligtvis poleras men att det kan funka med maskindiskmedel på "huset" visste jag inte. Låter enklare och snällare än häxbrygder med vinäger o diverse syror....
Fler tips?
Klockorna ska naturligtvis poleras men att det kan funka med maskindiskmedel på "huset" visste jag inte. Låter enklare och snällare än häxbrygder med vinäger o diverse syror....

Fler tips?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
- EXCEL,PATRIK.
Hej.
Maskindiskmedlet tar bort gammal skit och ingrodd olja/bensin, vill du ha det blankt så får du nog jobba med dina "häxbrygder"
Har provat varmt vatten och maskindiskmedel på olika motorbitar och plast, funkar bra. Men man måste hjälpa till med en borste för att få bort det sista av skiten. Som sagt blir rent men inte blankt.
Hälsningar
Patrik.
Maskindiskmedlet tar bort gammal skit och ingrodd olja/bensin, vill du ha det blankt så får du nog jobba med dina "häxbrygder"

Har provat varmt vatten och maskindiskmedel på olika motorbitar och plast, funkar bra. Men man måste hjälpa till med en borste för att få bort det sista av skiten. Som sagt blir rent men inte blankt.
Hälsningar
Patrik.
- blacksaabrules
Blir det inte blankt och snyggt av glasblästring? Fast dom som har ev glasbläster vill nog att sakerna är hyffsat rena innan man blästrar, dom brukar ha ganska rena saker i sina skåp..
/ Erik
/ Erik
- EXCEL,PATRIK.
Hej.
Jag har hört att glasblästra en förgasare inte är så bra, alla hål måste tätas med något som står emot blästersand etx gummi. Annars finns en risk att sanden sätter igen kanaler i förgasaren. Sen finns risken att han som blästrar tar i och rundar av kanter ingångar till gängor och andra hål.
Så jag har aldrig låtit blästra någon förgasare.
Hälsningar
Patrik.
Jag har hört att glasblästra en förgasare inte är så bra, alla hål måste tätas med något som står emot blästersand etx gummi. Annars finns en risk att sanden sätter igen kanaler i förgasaren. Sen finns risken att han som blästrar tar i och rundar av kanter ingångar till gängor och andra hål.
Så jag har aldrig låtit blästra någon förgasare.
Hälsningar
Patrik.
Jag håller också på att rengöra en förgasare, köpte en ultraljudstvätt har testat med olika vätskor, citronsyra och även nått pulver jag köpte på en marknad som skulle vara så jävla bra
Men jag tyckte det funka bäst med fotogen och resultatet blev riktigt hyfsat på vissa delar men själva förgasarhuset blev inte bra.

Men jag skall testa att stoppa i en maskindisktablett i tvätten under natten och sen köra den några minuter dagen efter.
//Thomas

Men jag tyckte det funka bäst med fotogen och resultatet blev riktigt hyfsat på vissa delar men själva förgasarhuset blev inte bra.

Men jag skall testa att stoppa i en maskindisktablett i tvätten under natten och sen köra den några minuter dagen efter.
//Thomas
- EXCEL,PATRIK.
Hör hört en massa gott om ulltraljudstvätt, men har ingen själv än. Kommer kanske senare.
Borde vara en bra idee att ha maskindiskmedel i ultraljudstvätten och varmt vatten. Nyfiken på hur det blir.
Hälsningar
Patrik.
Borde vara en bra idee att ha maskindiskmedel i ultraljudstvätten och varmt vatten. Nyfiken på hur det blir.
Hälsningar
Patrik.
Använd INTE maskindiskmedel till Aluminium... det blir svart och fult... (ni vet gamla kastruller i Al går inte heller att köra i maskin). Testa Hexan isf. Löser vacuumfett åtminstone 
/D

/D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Tillbaka till ruta ett alltså.
Använd! Använd inte!
Blästra vill jag inte av de anledningar som Patrik nämner.
Det blir väl Autosol på klockorna och den gamla pålitliga Dremeln som får ta resten....

Använd! Använd inte!
Blästra vill jag inte av de anledningar som Patrik nämner.
Det blir väl Autosol på klockorna och den gamla pålitliga Dremeln som får ta resten....
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Hade också hört att en ultraljudstvätt var rena trollerimaskinen men det är den INTE.EXCEL,PATRIK. skrev:Hör hört en massa gott om ulltraljudstvätt, men har ingen själv än. Kommer kanske senare.
Dubbla budskap här, vilket betyder att man måste testa bådaDrutten skrev:Använd INTE maskindiskmedel till Aluminium... det blir svart och fult... (ni vet gamla kastruller i Al går inte heller att köra i maskin). Testa Hexan isf. Löser vacuumfett åtminstone

Var köper du Hexan? Eller syftar du på kemisk ren bensin?
//Thomas
Senast redigerad av Crona den 11 oktober 2011 kl. 15:26, redigerad totalt 1 gånger.
Det går under Heptan och Kemiskt ren bensin också... prova färghandeln, har själv inte testat det men vi har det på jobbet som rengöring av glas som har vacuumfett på sig. Det är inte mycket som löser upp det
MEN, jag lovar inget eftersom jag själv inte provat det.... det kan ju vara värt att prova iaf. Har för mig att man kan köpa små flaskor med Kemiskt ren bensin i vanliga ICA, sån där liten vit flaska som man köper aceton i.
Själv använde jag diesel för rengöring av mina delar, de rostiga körde jag i syrabad.

MEN, jag lovar inget eftersom jag själv inte provat det.... det kan ju vara värt att prova iaf. Har för mig att man kan köpa små flaskor med Kemiskt ren bensin i vanliga ICA, sån där liten vit flaska som man köper aceton i.
Själv använde jag diesel för rengöring av mina delar, de rostiga körde jag i syrabad.

Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Tack för svaret, du svara samtidigt som jag uppdatera min fråga
Ja skall testa hur det funkar, så jag återkommer med resultatet.
//Thomas

Ja skall testa hur det funkar, så jag återkommer med resultatet.
//Thomas
Snygga till förgasare?
Blästra med bakpulver (soda blasting)!