1275GT 1975
1275GT 1975
Dax att starta en projektråd på vår 1275a
Kanske borde startat en tidigare eftersom en hel del jobb är gjort redan men bättre sent än aldrig!
Nu ska jag bara hitta lämplig plats att lada upp bilder!
Kanske borde startat en tidigare eftersom en hel del jobb är gjort redan men bättre sent än aldrig!
Nu ska jag bara hitta lämplig plats att lada upp bilder!
Re: 1275GT 1975
Här kommer den riktiga projekttråden.
jag är en inbiten bilentusiast. Jag har skruvat volvo i massa år och när vi skulle köpa en veteranbil blev det en Citroen Dspecial.
Min granne i garaget är inbite koja fantast med ca 20 bilar i olika skick. När han började yra om att sälja av lade vi beslag på en Mk1 i delar med intresangt historia men mer om den senare och i annan tråd!
I höstas fick vi ett erbjudande om att "ta över" en 1275GT 1975 som stått still i 3 år (eller var det 5?) mot att vi lovade att ta väl hand om den.

Min fru är mycket förtjust och hävdar att den är hennes...

Inte så illa!

Steg1 var att gå igenom bromsarna och göra almän service.

Lite nya delar från Bodins i uddevalla.

rätt färg på trummorna?

Nytt och uppsmörjt.

garagegrannen kastade på mig ett LCB-rör som var över... men det instalerades inte innan besiktningen.
Besiktningen gav nerslag på ojämna bromsar fram, Kass handbroms och trasig tuta!
Så nu tog vi in den längre in i garaget...
För att fixa småfelen och jaga rost! Innan besiktningen lagade jag ett hål under tvärbalken....

Hmm brunt.

lite hål...

Det här kände vi till.

Känns nästan lite lindrigt...

Sanerad! Bara att bygga upp igen!

Nu är hon hel ... här ser ni en del av det andra jag gör!

Liknar helt!

Dekaltrimmat lite...

Kroken kommer från en volvo V70...

Godkänd!
Samanfatningsvis så har jag bytt:
Bromsbackar, handbromsmekanism och en bromscylinder bak
Bromsbelägg, monterinssats, en bromsslang och ett bromsrör fram
Avgasystem till LCB och RC40
Insug till alu och nål som passar KN filter
olja, filter, stift, toppackning, kyl, renoverat generator och startmotor.
Kvar att fixa är att byta lås runtom
Choke och gas vire..
Fixa i ordning en krånglande 1,75" förgasare och montera den.
Fixa buren.
Bredda plåtfälgar och montera skärbreddare.
säkert massa mer att göra.
Ju fler komentarer jag får på tråden desto oftare kommer jag uppdatera den!
Än så länge vill jag tacka Sven, Stefan, min fru och Minispares.com
jag är en inbiten bilentusiast. Jag har skruvat volvo i massa år och när vi skulle köpa en veteranbil blev det en Citroen Dspecial.
Min granne i garaget är inbite koja fantast med ca 20 bilar i olika skick. När han började yra om att sälja av lade vi beslag på en Mk1 i delar med intresangt historia men mer om den senare och i annan tråd!
I höstas fick vi ett erbjudande om att "ta över" en 1275GT 1975 som stått still i 3 år (eller var det 5?) mot att vi lovade att ta väl hand om den.

Min fru är mycket förtjust och hävdar att den är hennes...

Inte så illa!

Steg1 var att gå igenom bromsarna och göra almän service.

Lite nya delar från Bodins i uddevalla.

rätt färg på trummorna?

Nytt och uppsmörjt.

garagegrannen kastade på mig ett LCB-rör som var över... men det instalerades inte innan besiktningen.
Besiktningen gav nerslag på ojämna bromsar fram, Kass handbroms och trasig tuta!
Så nu tog vi in den längre in i garaget...
För att fixa småfelen och jaga rost! Innan besiktningen lagade jag ett hål under tvärbalken....

Hmm brunt.

lite hål...

Det här kände vi till.

Känns nästan lite lindrigt...

Sanerad! Bara att bygga upp igen!

Nu är hon hel ... här ser ni en del av det andra jag gör!

Liknar helt!

Dekaltrimmat lite...

Kroken kommer från en volvo V70...

Godkänd!
Samanfatningsvis så har jag bytt:
Bromsbackar, handbromsmekanism och en bromscylinder bak
Bromsbelägg, monterinssats, en bromsslang och ett bromsrör fram
Avgasystem till LCB och RC40
Insug till alu och nål som passar KN filter
olja, filter, stift, toppackning, kyl, renoverat generator och startmotor.
Kvar att fixa är att byta lås runtom
Choke och gas vire..
Fixa i ordning en krånglande 1,75" förgasare och montera den.
Fixa buren.
Bredda plåtfälgar och montera skärbreddare.
säkert massa mer att göra.
Ju fler komentarer jag får på tråden desto oftare kommer jag uppdatera den!
Än så länge vill jag tacka Sven, Stefan, min fru och Minispares.com
- blacksaabrules
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
- Ort: Öland
Re: 1275GT 1975
Din GT ser fantastiskt fin ut, förädla den med ömma händer, det är nog inte många kvar i sådant fint originalskick längre.
Lycka till / Erik
Lycka till / Erik
Re: 1275GT 1975
Instämmer, verkar vara i mycket bra skick för sin ålder 

Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: 1275GT 1975
Det enda som inte kommer att gå att återställa till helt orginal är att jag ska svetsa förstärkningar där buren ska stå. Men det kommer bara synas på bakre hjulhusen. allt annat som jag förändrar skaffar jag extradelar till!
Re: 1275GT 1975
Arbetet går framåt!
Vi bestämde oss för att hon skulle få vinterdäck i år.
Så jag letade och fann.
Det är 145-12 dvs lite för stora.

Men det viktiga är ju att dom går fritt! och det gör dom ju .... precis.
Så vi testade henne i snön....

Och hon tyckte om det.
Jag fick order om att bygga båge och min garagegranne hade en att kopiera.

Vilken ser bäst ut? orginalet eller kopian?
Väl i bilen ser det riktigt bra ut!

Känner mig nöjd med arbetet såhär långt.

Funderar på om jag ska klämma orginal svart vinyl mellan bågen och fästplattan eller om jag ska låta det vara naken målad plåt.
Den här är lite besvärligare...

Så den kommer få sin förstärkningsplatta på undersidan av bilen. Jag tror det är enda sättet.
Som vanligt när vi pratar koja dök det upp rost.

Var lite mer jobb än att bara svetsa förstärkningen....

Känns om att jag helsvetsar av gammal vana...
Tanken är att framsträvor och dörr strävor ska vara demonterbara så att bågen kan demonteras med viss möda.
När allt är färdigsvetsat åker buren ur till pulverlack. Frun har bestämt att den ska vara vit!
Fortsätning följer! Ju fler komentarer jag får desto mer bilder och uppdateringer blir det!
Vi bestämde oss för att hon skulle få vinterdäck i år.
Så jag letade och fann.
Det är 145-12 dvs lite för stora.

Men det viktiga är ju att dom går fritt! och det gör dom ju .... precis.
Så vi testade henne i snön....

Och hon tyckte om det.
Jag fick order om att bygga båge och min garagegranne hade en att kopiera.

Vilken ser bäst ut? orginalet eller kopian?
Väl i bilen ser det riktigt bra ut!

Känner mig nöjd med arbetet såhär långt.

Funderar på om jag ska klämma orginal svart vinyl mellan bågen och fästplattan eller om jag ska låta det vara naken målad plåt.
Den här är lite besvärligare...

Så den kommer få sin förstärkningsplatta på undersidan av bilen. Jag tror det är enda sättet.
Som vanligt när vi pratar koja dök det upp rost.

Var lite mer jobb än att bara svetsa förstärkningen....

Känns om att jag helsvetsar av gammal vana...
Tanken är att framsträvor och dörr strävor ska vara demonterbara så att bågen kan demonteras med viss möda.
När allt är färdigsvetsat åker buren ur till pulverlack. Frun har bestämt att den ska vara vit!
Fortsätning följer! Ju fler komentarer jag får desto mer bilder och uppdateringer blir det!
Re: 1275GT 1975
Forsätter vi med arbetet!
I dag har jag provmonterat skärbrdeddarna så dom passar innan lack.


Får se hur det blir, fall vi ska använda dom eller inte....
Får testa med dom nya fälgarna först å se hur det ser ut utan...
Apropå fälgar...

2 gjorda 2 kvar

Ska blästras och pulverlackas vita.

3cm minus stickstålets bredd blev det så nu är dom 5,7 tum.
och så en klassisk koja bild på slutet... Mera rost!

Nu är det inte mycket kvar!
I dag har jag provmonterat skärbrdeddarna så dom passar innan lack.


Får se hur det blir, fall vi ska använda dom eller inte....
Får testa med dom nya fälgarna först å se hur det ser ut utan...
Apropå fälgar...

2 gjorda 2 kvar

Ska blästras och pulverlackas vita.

3cm minus stickstålets bredd blev det så nu är dom 5,7 tum.
och så en klassisk koja bild på slutet... Mera rost!

Nu är det inte mycket kvar!
Re: 1275GT 1975
Fälgarna klara och inne på lack. Jag körde dom i balanseringsmaskinen och jag fick resultatet OK på alla kanter!!! mycket nöjd.
I dag har jag byggt klart buren.

Loppad på plats...

Jag är mycket nöjd med hur den blev i bilen.

Sådärja nu är allt klart för pulverlack!

Fina fästen en kompis gjorde...

Jag tror det ska hålla fint.
Skickat iväg en beställning till minispares som jag hoppas ska bli den sissta på ett tag... Känns som jag snart bytt aaaalllt på bilen. som tur är så är det ju billigt med små delar till en liten bil!!!
Nästa hälg ska den ut och till påsk ska den ut på första riktiga trippen till skövde. får se hur det går!
I dag har jag byggt klart buren.

Loppad på plats...

Jag är mycket nöjd med hur den blev i bilen.

Sådärja nu är allt klart för pulverlack!

Fina fästen en kompis gjorde...

Jag tror det ska hålla fint.
Skickat iväg en beställning till minispares som jag hoppas ska bli den sissta på ett tag... Känns som jag snart bytt aaaalllt på bilen. som tur är så är det ju billigt med små delar till en liten bil!!!
Nästa hälg ska den ut och till påsk ska den ut på första riktiga trippen till skövde. får se hur det går!
Re: 1275GT 1975
Arbetet går frammåt!

Nere på fötter igen. tyvär inte på rätt fälgar då dom inte är lackade än. Dom ska bli kritvita så dom matchar dekalerna.

Bågen på plats!

Än så läng med orginalstol och ratt...
Jag letar någon som har cobra classic så man kan prova om dom är bekväma innan man beställer stolar för flera tusen.

Jag är mycket nöjd hur jag fick till dörrsträvan

Inte orginalfärgen jag vet men det livar upp. Blixten slår rätt bra men det ska vara samma färg som karossen!
Kvar att göra är att vänta på paketet från minispares med motorfäste, strömbrytare till torkarna (den föll i bitar) och vajer till värmekranen.
Därefter hitta bra stolar. sedan är det bara att köra men det känns som en sådan här bil aldrig blir riktigt klar.

Nere på fötter igen. tyvär inte på rätt fälgar då dom inte är lackade än. Dom ska bli kritvita så dom matchar dekalerna.

Bågen på plats!

Än så läng med orginalstol och ratt...
Jag letar någon som har cobra classic så man kan prova om dom är bekväma innan man beställer stolar för flera tusen.

Jag är mycket nöjd hur jag fick till dörrsträvan

Inte orginalfärgen jag vet men det livar upp. Blixten slår rätt bra men det ska vara samma färg som karossen!
Kvar att göra är att vänta på paketet från minispares med motorfäste, strömbrytare till torkarna (den föll i bitar) och vajer till värmekranen.
Därefter hitta bra stolar. sedan är det bara att köra men det känns som en sådan här bil aldrig blir riktigt klar.
- blacksaabrules
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
- Ort: Öland
Re: 1275GT 1975
Ser finfint ut det där.
Om det tar länge innan knappen kommer, PM:a din adress så kan jag skicka en begagnad som ligger på hyllan hemma.
/ Erik
Om det tar länge innan knappen kommer, PM:a din adress så kan jag skicka en begagnad som ligger på hyllan hemma.
/ Erik
Re: 1275GT 1975
blev snyggt med buren!
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: 1275GT 1975
har varit ute å kört några mil i dag...
Hastihetsmätarvire hoppade ur mätaren.Lätt att fixa
Om bilen står på tomgång en minut efter en längre tur går den varm... varför då?
Grejjorna kommer med UPS på tisdag så det är ingen fara men tack ändå!
Tack för kommentarerna!
Hastihetsmätarvire hoppade ur mätaren.Lätt att fixa
Om bilen står på tomgång en minut efter en längre tur går den varm... varför då?
Grejjorna kommer med UPS på tisdag så det är ingen fara men tack ändå!
Tack för kommentarerna!
Re: 1275GT 1975
En spontan första tanke, sitter fläkten åt rätt håll? "fula" sidan skall vara utåt....
Re: 1275GT 1975
Jo den satt åt fel håll.Fekkeman skrev:En spontan första tanke, sitter fläkten åt rätt håll? "fula" sidan skall vara utåt....
Innan jag han vända den tog jag en tur på 3 mil och den höll sig någorlunda.
men när jag kom "hem" så putrade det ut vatten mellan topp och block på motsatta sidan kylet.
har jag inte efterdragit toppen tilräckligt? Vad är det för moment på toppen? kall eller varm motor när jag efterdrar?