någon som har tips på byte av gummi-cone fram
någon som har tips på byte av gummi-cone fram
hallå,
jag undrar om någon här har något tips på hur man byter gummi-cone`erna fram.
jag har plockat bort tumpeterna,så dom är veck. men sen ska jag även byta gummi-conerna och de är där jag stött på problem.
de är VÄLDIGT trångt i själva huset. måste man plocka bort övre A-armen eller går det å lirka ut dessa ?!?!?
kanske man måste använda mer våld än vad jag har gjort.
tacksam för råd/tips omg.
tack på förhand
jag undrar om någon här har något tips på hur man byter gummi-cone`erna fram.
jag har plockat bort tumpeterna,så dom är veck. men sen ska jag även byta gummi-conerna och de är där jag stött på problem.
de är VÄLDIGT trångt i själva huset. måste man plocka bort övre A-armen eller går det å lirka ut dessa ?!?!?
kanske man måste använda mer våld än vad jag har gjort.
tacksam för råd/tips omg.
tack på förhand
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: någon som har tips på byte av gummi-cone fram
Har aldrig gjort detta - men jag har en konkompressor liggandes i garaget... om du behöver låna 

/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: någon som har tips på byte av gummi-cone fram
tackar
men jag har själv detta verktyg, och de är ju ett måste nästan när man plockar tumpeterna.
men som sagt,dom är borta. nu återstår bara dessa gummi-coner. å de är jävligt trångt
har gått bet just nu,å tålamodet börjar tryta också...blir galen....
ska man verkligen måste ta bort övre A-armen för att byta dessa gummin !?!?!

men jag har själv detta verktyg, och de är ju ett måste nästan när man plockar tumpeterna.
men som sagt,dom är borta. nu återstår bara dessa gummi-coner. å de är jävligt trångt



har gått bet just nu,å tålamodet börjar tryta också...blir galen....
ska man verkligen måste ta bort övre A-armen för att byta dessa gummin !?!?!
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
- Mr Gotland
- Moderator
- Inlägg: 315
- Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
- Ort: Gotland
Re: någon som har tips på byte av gummi-cone fram
De brukar kunna gå att få ut dom utan att ta bort dom övre bärarmarna är jag för mig. Dom brukar bli lite hoptryckta under åren och då blir det lite svårare att få ut dom.
Varje gång jag har bytt gummi-konerna så har jag tagit bort dom övre bärarmarna.
Samtidigt som du har tagit bort dom övre bärarmarna så kan man ge dem lite kärlek

Varje gång jag har bytt gummi-konerna så har jag tagit bort dom övre bärarmarna.
Samtidigt som du har tagit bort dom övre bärarmarna så kan man ge dem lite kärlek


1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61
// Emil
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61
// Emil
Re: någon som har tips på byte av gummi-cone fram
jag använde bräckjärn, men det kanske är den lite mer hårda vägen.. 
Men jag kommer ihåg att de satt som berget, gick många timmar och svordomar innan de lossnade.
Jag hade dock hela ramen lös och konerna var det enda som var kvar så det kanske underlättade lite.

Men jag kommer ihåg att de satt som berget, gick många timmar och svordomar innan de lossnade.
Jag hade dock hela ramen lös och konerna var det enda som var kvar så det kanske underlättade lite.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: någon som har tips på byte av gummi-cone fram
tackar för snabba svar å tips
som sagt jag börjar överväga å plocka övre bärarmarna jag också.
jag ger dom en ny chans i morron. hade varit nice å fått ut dom utan å plocka bärarmen.
är de mycke bök å plocka armen ?!?!?
tar en timeout.
går upp från garage för å lugna ner mig lite nu, kanske man får ny energi om man äter lite käk

som sagt jag börjar överväga å plocka övre bärarmarna jag också.
jag ger dom en ny chans i morron. hade varit nice å fått ut dom utan å plocka bärarmen.
är de mycke bök å plocka armen ?!?!?
tar en timeout.
går upp från garage för å lugna ner mig lite nu, kanske man får ny energi om man äter lite käk

// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
- Mr Gotland
- Moderator
- Inlägg: 315
- Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
- Ort: Gotland
Re: någon som har tips på byte av gummi-cone fram
Runken skrev: är de mycke bök å plocka armen ?!?!?
tar en timeout.
går upp från garage för å lugna ner mig lite nu, kanske man får ny energi om man äter lite käk
Om du har motorn ur är det enkelt, men om den sitter i så är det lite mer jobb
Lycka till


1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61
// Emil
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61
// Emil
- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: någon som har tips på byte av gummi-cone fram
Hej.
Jag jobbade med min att renovera kojans fravagn förra våren, bytte bla gummidonen.
Fick ut ett utan att ta bort de övre bärarmarna, men sen var det stopp. Ställde en fråga här på forumet och fick till svar att dom måste bort. Inte så svårt, bara lite pilligt med små skruvar och trångt om plats.
Rådet är alltså att ta bort de övre bärarmarna. Tror inte att nya gummidon går att få in utan att bäramarna är borta.
Hälsningar
Patrik
Jag jobbade med min att renovera kojans fravagn förra våren, bytte bla gummidonen.
Fick ut ett utan att ta bort de övre bärarmarna, men sen var det stopp. Ställde en fråga här på forumet och fick till svar att dom måste bort. Inte så svårt, bara lite pilligt med små skruvar och trångt om plats.
Rådet är alltså att ta bort de övre bärarmarna. Tror inte att nya gummidon går att få in utan att bäramarna är borta.
Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Re: någon som har tips på byte av gummi-cone fram
T.o.m. enligt Haynes så ska övre bärarmen bort.
Här är en länk till hela Haynes handbok.
Suspension är kapitel 10
http://miniscene-unterfranken.de/media/ ... _59-69.pdf
Här är en länk till hela Haynes handbok.
Suspension är kapitel 10
http://miniscene-unterfranken.de/media/ ... _59-69.pdf
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Re: någon som har tips på byte av gummi-cone fram
Övre bärarmen måste bortmonteras. Sen vinklar man gummibollen 90 grader och drar ut den från ramtornet.
Övre bärarmen monterar man bort genom att skruva loss den stora muttern på baksidan av axeln (19mm?) och sen en 7/16 (11mm) bult och en 7/16 bult + mutter från framsidan av axeln. Sen drar man ut axeln och tar bort bärarmen.
Övre bärarmen monterar man bort genom att skruva loss den stora muttern på baksidan av axeln (19mm?) och sen en 7/16 (11mm) bult och en 7/16 bult + mutter från framsidan av axeln. Sen drar man ut axeln och tar bort bärarmen.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: någon som har tips på byte av gummi-cone fram
Tackar för bra förklaring,
Rainier.
Jag har börjat riva framvagnen nu, för en uppdatering till skivbromsar.
Men klarar man de utan å plocka kylaren ? Ser riktigt trångt ut där.?
Vänstra sidan ( sett framifrån ) va de ju "lite" mer plats för händerna.
Och som vanligt med gamla bilar,så blir de alltid lite mer jobb än vad man planerat.

Jag har börjat riva framvagnen nu, för en uppdatering till skivbromsar.
Men klarar man de utan å plocka kylaren ? Ser riktigt trångt ut där.?
Vänstra sidan ( sett framifrån ) va de ju "lite" mer plats för händerna.
Och som vanligt med gamla bilar,så blir de alltid lite mer jobb än vad man planerat.

// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )