Byta spindelled
Byta spindelled
Måste man pressa ihop fjädringen när man skall byta spindellederna?
Och framförallt, måste man ha specialverktyget till detta isåfall?
Byta spindelled
Nej!
Re: Byta spindelled
Kort och koncis, tack minijanne 

Byta spindelled

Eller en "gaffel".
Att ta bort spindeln (swivel hub) kan man ta ett däckjärn och tryckar ner nedre bärarmen.
Att ta bort spindeln (swivel hub) kan man ta ett däckjärn och tryckar ner nedre bärarmen.
Modern cars are nothing but visual pollution !
För mig har det alltid räckt att lossa muttern och sedan slå ett par kraftiga slag med en hammare på bärarmen. INTE PÅ MUTTERN!
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Aj, slå på hjulupphängningsdetaljer.... Jag använder hellre rätt verktyg. En gång satt det så fast att jag slog sönder en Snap-On gaffel. Så det kan sitta jättefast. Ta en arbetshandska när du håller gaffeln, det blir mindre skada när du slår på handen med hammaren. 

Använd rätt verktyg så blir det enklare. Denna finsn på www.swedol.se, kostar 269 kr + moms.
Går säkert bra att banka men som Rainer säger "aj, slå på hjulupphängningsdetaljer..."
Om du inte komprimerar gummikudden så kan man ta hälp av kortare spett eller domkraft för att få upp övre bärarm för att få loss spindelleden.
Naturligtvis ska man helst ha rätt verktyg!
Men även med gaffel eller annat så tycker jag att det ibland är svårt att få loss dem utan att skada gummit. Och ska man inte byta spindlar utan ex.vis. bara lägga till schims så är det ju en fördel om gummit håller sig helt.
Men även med gaffel eller annat så tycker jag att det ibland är svårt att få loss dem utan att skada gummit. Och ska man inte byta spindlar utan ex.vis. bara lägga till schims så är det ju en fördel om gummit håller sig helt.

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Har en sån avdragare liggandes, jag kommer nog att byta övre och undre på båda sidor.
Du menar väl "ta bort shimsar" inte "lägga till"
Att förhindra att skada gummit, då sprayar jag lite WD40 på gummit, så att gaffeln glider på det och inte rivar sönder det.
Verktyger som visas på bilden använder jag till styrled istället. Jag tycker inte att den funkar bra för spindelled.

Att förhindra att skada gummit, då sprayar jag lite WD40 på gummit, så att gaffeln glider på det och inte rivar sönder det.
Verktyger som visas på bilden använder jag till styrled istället. Jag tycker inte att den funkar bra för spindelled.
Lasse - man ska alltid ha extra gummin hemma -man vet aldrig vad som händer!heemini skrev:Naturligtvis ska man helst ha rätt verktyg!

Janne - jag visste att det skulle komma en liknande kommentar från dig! 

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Som sagts ovan så måste man inte pressa ihop fjädringen och man behöver heller inga specialverktyg man kan ta två hammare hålla med den ena och slå med den andra så släpper kulbulten sen kan man med lite våld bända ner spindeln så kulbulten friläggs.Fekkeman skrev:Måste man pressa ihop fjädringen när man skall byta spindellederna?
Men skall man göra det enkelt för sig och inte riskerat att skada något så pressar du ihop fjädringsdonet lite grann sen tar du din kulbultsavdragare.
Enkelt och smidigt inga gummi skadas och de ev. nylackerade länkarmarana är lika fina efter som före rep.
//Thomas