Som sagt, jag har tagit ur motorn för att fixa oljeläckaget från lådan. Men nu när jag har delat på motor och växellådan upptäcker jag att mitt axialspel på vevaxlen känns stort. Jag mäter och ser att det är på 0,25mm och i min verkstadsbok står det att det skall vara 0,05-0,07mm (1275GT). Så jag kommer att ragga upp ett par tjockare axialbrickor, men är det något annat jag skall byta när jag ändå pillar på vevaxeln?
Jag hade tänkt att gå igenom motorn kommande vinter och vill inte göra något större ingrepp nu. Eller skall jag avvakta och göra allt när jag ändå skall renovera motorn tills nästa vinter? Hade varit surt om något skulle hända, när jag känner till spelet på vevaxeln.
Vevaxel
Re: Vevaxel
Man kan ju ana att även ram- och vevlager är slitna, men det är inte självklart.
Däremot skulle jag nog satsa på en central oljepickup i växellådan, och nya radialtätningar (packboxar) när du ändå har delat dem.
Dubbelkolla att O-ringen mellan låda och motor ligger på plats när du sätter ihop dem. Utan den kan det bli smörjproblem...
Däremot skulle jag nog satsa på en central oljepickup i växellådan, och nya radialtätningar (packboxar) när du ändå har delat dem.
Dubbelkolla att O-ringen mellan låda och motor ligger på plats när du sätter ihop dem. Utan den kan det bli smörjproblem...
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98