behöver hjälp med förgasar inställning

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Runken
Inlägg: 83
Blev medlem: 3 augusti 2011 kl. 22:45
Ort: Sollefteå

behöver hjälp med förgasar inställning

Inlägg av Runken »

som sagt håller på med förgasar inställning, och tror att jag fammlar i blindo just nu. :shock: :roll:
är helt ny på området dubbla SU, så jag behöver hjälp och råd.
bilen startar men vill rusa upp liksom, precis som att jag satt å pump gasa.
tacksam för svar
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
Användarens profilbild
Runken
Inlägg: 83
Blev medlem: 3 augusti 2011 kl. 22:45
Ort: Sollefteå

Re: behöver hjälp med förgasar inställning

Inlägg av Runken »

Hur viktigt är de att spjället sluter tätt mot själva huset vid stängt läge.
Ja kan tycka att de inte är så tätt efter renoveringen jag gjorde på förgasarna :cry: :roll:
Som sagt dubbla SU, som jag håller på med nu.

BEHÖVER HJÄLP AV NÅGON kunnig inom detta område, då jag själv är HELT ny på detta!!!
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: behöver hjälp med förgasar inställning

Inlägg av Crona »

Runken skrev:Hur viktigt är de att spjället sluter tätt mot själva huset vid stängt läge.
Ja kan tycka att de inte är så tätt efter renoveringen jag gjorde på förgasarna
De får inte sluta helt tätt för då får motorn ingen luft/bränsle :wink:
Runken skrev:Som sagt dubbla SU, som jag håller på med nu.
Dubbla förgasare betyder ofta dubbla problem gentemot enkel SU
Men en bra start är att ställa in munstycke och gasspjäll exakt lika sen utgår man från detta, men innan man är där så måste man kolla så nålarna är detsamma och även slitaget.

Jag har laddat upp en pdf på min blogg om hur man justerar SU förgasare LÄNK
Men är man som du skriver helt novis på detta området så bör man nog kontakta en verkstad som hjälper en med kalibrering och justering annars så är risken att du tröttnar överhängande.

Har du kört med förgasarna tidigare och fungera de bra då?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Runken
Inlägg: 83
Blev medlem: 3 augusti 2011 kl. 22:45
Ort: Sollefteå

Re: behöver hjälp med förgasar inställning

Inlägg av Runken »

Ok, de jag gjort fram till nu är. Att jag köpte ett renoveringskitt till dubbla su från minispares

- bytt alla komponenter som kom med kittet
- rengjort förgasarna
- centrerat nålarna
- kollat vakumslangen ( som sitter på fördelarn )
- hade 2 st nålar som följde med bilköpet som jag testat ( kan tyvärr ej tyda beteckning ) så jag stoppade tillbaka dom som satt i när jag köpte koja. GY står de visst.
- justerat munstyckena ca.varv ut från botten av förgasarhus ( läste någonstans här att de va ett bra utgångsläge )

Bilen startar direkt, men utan att röra något så rusar den upp i ca.3000varv ?!?!?
Vet inte riktigt vart jag ska göra nu ?!?!
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: behöver hjälp med förgasar inställning

Inlägg av Crona »

Runken skrev:Bilen startar direkt, men utan att röra något så rusar den upp i ca.3000varv ?!?!?
Börja med att skruva ut tomgångsskruvarna så de inte rör vid axeln, centrera sen gasspjällen så de stänger 100%. Provstarta bilen den skall INTE gå på tomgång, om den gör det så får den tjuvluft.
Om den stannar direkt du släpper gasen så är allt ok och du kan börja justera tomgångsskruvarna, sätt sen ann tomgångsskruvarna bara så att de nuddar spjällaxeln sen vrider du ett halvt på varje och testar tomgången, stannar den så vrider du ytterligare ett halvt varv på båda o.s.v. det är mycket viktigt att du vrider exakt lika mycket på båda tomgångsskruvarna. När sen tomgången är ok så skall du finjustera som de beskriver i min pdf.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Runken
Inlägg: 83
Blev medlem: 3 augusti 2011 kl. 22:45
Ort: Sollefteå

Re: behöver hjälp med förgasar inställning

Inlägg av Runken »

ok,intressant.....jag har lossat alla skruvar,dvs. tomgång, choke och axlarna.
men sen skriver du centrera gasspjällen så dom stänger 100% !?!?! :roll:
hm...hur går ja till väga då och hur ser jag de !?!?! jag trodde dom va stängda när allt va släppt.

sen tycker jag att spjällen inte stängde lika bra som dom gamla som satt på, kan de vara där felet kan vara tro ??
vi leker med tanken, spjället är öppet 1/4 och trotteln är i botten. kan detta göra att motorn varvar så pass.
för de känns som att jag skulle vilja skruva in justermuttern till botten och sen ytterligare 2 varv.!?!?

någon annan måste ha stött på detta problem, eller kanske jag lyckades å bli först :D :roll:
tacksam för alla synpunkter och hjälp jag kan få
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: behöver hjälp med förgasar inställning

Inlägg av Crona »

Runken skrev:ok,intressant.....jag har lossat alla skruvar,dvs. tomgång, choke och axlarna.
men sen skriver du centrera gasspjällen så dom stänger 100% !?!?! :roll:
hm...hur går ja till väga då och hur ser jag de !?!?! jag trodde dom va stängda när allt va släppt.
Om du har förgasaren lös med förgasarkolven av, så håller du upp förgasaren mot ljuset och då skall du INTE kunna se något ljus tränga förbi gasspjället om alla justeringar är släppta.
För att centrera spjällen så lossar du de två skruvarna på spjället (bara lite) sen knackar du med skaftet på en skruvmejsel så spjället centrerar sig och du inte kan se något ljus runt spjället sen nyper du försiktigt åt skruvarna på spjället igen, gasa och släpp och kolla så de nu stänger helt och gör samma sak med den andra förgasaren. Sen förtsätter du enligt mitt förra inlägg.
sen tycker jag att spjällen inte stängde lika bra som dom gamla som satt på, kan de vara där felet kan vara tro ??
JA se ovan.
vi leker med tanken, spjället är öppet 1/4 och trotteln är i botten. kan detta göra att motorn varvar så pass.
Om spjället är öppet så lyfter per automatik förgasarkolven :wink:
för de känns som att jag skulle vilja skruva in justermuttern till botten och sen ytterligare 2 varv.!?!?
Om du menar munstycket så skall de vara grundjusterade du kan inte kompensera andra fel med att skruva in munstyckena då blir bilen okörbar.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Runken
Inlägg: 83
Blev medlem: 3 augusti 2011 kl. 22:45
Ort: Sollefteå

Re: behöver hjälp med förgasar inställning

Inlägg av Runken »

Superbra förklaring :D
TACK...!!!!
Jag rycker loss förgasarna direkt i morron efter jobbet.
Får en magkänsla att de är spjälljusteringen som du skrev om som jag missat. :D

Tack än en gång,
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
Användarens profilbild
Runken
Inlägg: 83
Blev medlem: 3 augusti 2011 kl. 22:45
Ort: Sollefteå

Re: behöver hjälp med förgasar inställning

Inlägg av Runken »

mycke riktigt Crona, jag hade slarvat med spjällen. :oops:
har centrerat dom nu, å kan säga att de blev STOR SKILLNAD när jag riktar den mot ljuset. tätt å fint mot förut då jag nästan kunde stoppa emellan ett finger :lol:
stort TACK ALLA inblandade i mitt problem.
förhoppningsvis hinner jag stoppa tillbaka fuggarna ikväll, annars blir de i morron.
återkommer i fallet så fort jag startat upp kojan.
tack än en gång...
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
Användarens profilbild
Runken
Inlägg: 83
Blev medlem: 3 augusti 2011 kl. 22:45
Ort: Sollefteå

Re: behöver hjälp med förgasar inställning

Inlägg av Runken »

efter mycke jobb (egen firma ), så har jag äntligen fått gå ner i garage för att montera tillbaka förgasarna.
har nu centrerat spjällen och ställt flottörerna på 3,5mm.
självklart kommer nästa problem, ena förgasaren flöder rejält över. så nu står man på ruta 1 igen.
fick igång koja och rusade inte alls som förut, men gick väldigt ojämt och bluddrigt. antar de är mer justering.
men vad/vart skall jag börja leta nu gällande flödande förgasaren.
tacksam för svar.
/Ronnie
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: behöver hjälp med förgasar inställning

Inlägg av Crona »

Runken skrev:men vad/vart skall jag börja leta nu gällande flödande förgasaren.
När du renovera förgasarna byta du nålventiler till flottörerna?
Det finns bara två möjligheter till att den flödar antingen stänger inte nålventilen eller så är den otät skadad i sätet eller smuts.
Plocka av locket på flottörhuset och blås lätt i anslutningen när flottören hänger ner så skall det gå lätt att blåsa och när du vänder den om så skall den täta till 100%.
Felet måste finnas här om flotörnivån är inställd.
När det gäller övrig justering så skall nålarna sitta exakt lika och munstycken skall ha exakt samma nivå som utgångspunkt.
Sen går du vidare med grundinställningen som beskrivs i pdf:en jag länka till när du trycker upp förgasarkolven så skall motorn reagera minimalt då ligger du ganska rätt med munstyckena. Sen skall du synka så den "går" lika mycket på båda förgasarna har man tränat öra kan man göra det med slang som beskrivs men jag rekommenderar en synk klocka.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Runken
Inlägg: 83
Blev medlem: 3 augusti 2011 kl. 22:45
Ort: Sollefteå

Re: behöver hjälp med förgasar inställning

Inlägg av Runken »

japp nya nålventiler samt mässingsätet.
har nu demonterat flottören, nålventilen och sättet.
blåst vid inkommande soppa anslutning. lyfter jag flottören lite så går de igenom luft å så fort jag släpper/sätter lätt tryck på flottören så stänger den till ( går ej å blåsa ).
väldigt mysko, känns ju som den fungerar som den ska när den är lös !?!?!? :roll: :roll:
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: behöver hjälp med förgasar inställning

Inlägg av Crona »

Öka flottörnivån så den stänger tidigare, hjälper inte det så montera dit den gamla ventilen igen.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Runken
Inlägg: 83
Blev medlem: 3 augusti 2011 kl. 22:45
Ort: Sollefteå

Re: behöver hjälp med förgasar inställning

Inlägg av Runken »

ok.
jag testar mig fram genom å minska gapet mellan flottör och flottörlocket.
tackar så länge för suverän support
/Ronnie
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: behöver hjälp med förgasar inställning

Inlägg av Crona »

Runken skrev:ok.
jag testar mig fram genom å minska gapet mellan flottör och flottörlocket.
tackar så länge för suverän support
/Ronnie
NEJ TVÄRT OM!! ju längre ner ju tidigare stänger flottören!
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar