Kvitter

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
philsson

Kvitter

Inlägg av philsson »

Bild
En bild från helgen. Grymt roligt!
I varje fall... när jag skulle köra hem bilen efter en fin helg så började den kvittra lite smått. Efter en kilometer mer frekvent och kanske möjligen lite högljudare. Efter 2-3 km så kvittrade den näst intill konstant från motorrummet och jag stannade bilen och spelade in denna filmen. Ljudet försvann efter 5km och kom inte tillbaka. Kanske är svårt att höra i filmen men jag som vet vad jag letar efter kan urskilja det hur som helst. Hoppas ni kan hjälpa mig då jag verkligen inte har någon aning om vad det kan vara. Verkar INTE komma från fläkt sidan av motorn utan snarare den andra sidan men kunde likaväl vara varsomhelst ifrån i motorrummet. Följer varvtalet verkar det som.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Re: Kvitter

Inlägg av Hylsan »

OK, Off-topic, men slänger man in en bröllopsbild så får man skylla sig själv :)

GRATTIS!
(om det är du som gift dig)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
philsson

Inlägg av philsson »

Hylsan skrev:OK, Off-topic, men slänger man in en bröllopsbild så får man skylla sig själv :)

GRATTIS!
(om det är du som gift dig)
Man får tacka :roll: ... men det var inte min tur nu, utan en god vän. :) Han fick i varje fall den coolaste bilen han kunde önska.. ;)
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

philsson skrev:Efter 2-3 km så kvittrade den näst intill konstant från motorrummet och jag stannade bilen och spelade in denna filmen. Ljudet försvann efter 5km och kom inte tillbaka.
Svårt att säga, men trots att du skriver att ljudet inte verkar komma från vänstersidan på motorn så påminner ljudet lite om fläktremskvitter eller en torr bussning i generatorn.

Mitt förslag är att när/om ljudet kommer tillbaka börja med att slå lite vatten på fläktremmen är ljudet oförändrat så slit av remmen och lyssna om ljudet är kvar.
Är ljudet kvar utan fläktrem så får jag ge mig och vi får gå lite djupare :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
philsson

Inlägg av philsson »

Crona skrev:
philsson skrev:Efter 2-3 km så kvittrade den näst intill konstant från motorrummet och jag stannade bilen och spelade in denna filmen. Ljudet försvann efter 5km och kom inte tillbaka.
Svårt att säga, men trots att du skriver att ljudet inte verkar komma från vänstersidan på motorn så påminner ljudet lite om fläktremskvitter eller en torr bussning i generatorn.

Mitt förslag är att när/om ljudet kommer tillbaka börja med att slå lite vatten på fläktremmen är ljudet oförändrat så slit av remmen och lyssna om ljudet är kvar.
Är ljudet kvar utan fläktrem så får jag ge mig och vi får gå lite djupare :wink:

//Thomas
Ska göras... frågan är däremot om ljudet kan vara något allvarligt. Dumt att köra då kanske. Kvittrande ljud, vad kan det annars vara? Lagerras brukar väl låta vinande och kopplingen vet jag inte alls vad för skumma ljud den kan framkalla, men borde inte kunna frambära några ljud när bilen står still.
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

philsson skrev:Lagerras brukar väl låta vinande och kopplingen vet jag inte alls vad för skumma ljud den kan framkalla, men borde inte kunna frambära några ljud när bilen står still.
Vev och ramlager kan du glömma det ger ett doft bankande ljud.

Urtramningslagret skulle kunna ge ett lätt kvittrande ljud men när det är ras så tjuter det eller rasslar om det är helt skrot men det är lätt att testa för ljudet skall försvinna/ändras direkt du trampar på kopplingen.

Men det låter som något går torrt, och jag tvivlar på att det skulle vara något allvarligt.

Så ta en blomsterspruta med dig ut kör ta även med en stor lång skruvmejsel, när ljudet kommer fram så stanna trampa på kopplingen lyssna om det ändras om inte spruta vatten på remmen är ljudet kvar ta skruvmejseln sätt skaftet till örat och lyssna på generator och vattenpump (inte lämpligt om man har långt hår) om du kan höra något.

För att vara helt säker så är det bästa att ta av remmen men det är inte så roligt med varm motor ute på vägen så därför kan du testa att lyssna med skruvmejsel.

Lycka till...

//Thomas
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
philsson

Inlägg av philsson »

Crona skrev:
philsson skrev:Lagerras brukar väl låta vinande och kopplingen vet jag inte alls vad för skumma ljud den kan framkalla, men borde inte kunna frambära några ljud när bilen står still.
Vev och ramlager kan du glömma det ger ett doft bankande ljud.

Urtramningslagret skulle kunna ge ett lätt kvittrande ljud men när det är ras så tjuter det eller rasslar om det är helt skrot men det är lätt att testa för ljudet skall försvinna/ändras direkt du trampar på kopplingen.

Men det låter som något går torrt, och jag tvivlar på att det skulle vara något allvarligt.

Så ta en blomsterspruta med dig ut kör ta även med en stor lång skruvmejsel, när ljudet kommer fram så stanna trampa på kopplingen lyssna om det ändras om inte spruta vatten på remmen är ljudet kvar ta skruvmejseln sätt skaftet till örat och lyssna på generator och vattenpump (inte lämpligt om man har långt hår) om du kan höra något.

För att vara helt säker så är det bästa att ta av remmen men det är inte så roligt med varm motor ute på vägen så därför kan du testa att lyssna med skruvmejsel.

Lycka till...

//Thomas
Jättebra tips Thomas! Ska jag absolut göra ;)
Vad är utramningslagret dock?
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

philsson skrev:Vad är utramningslagret dock?
Sorry, det är lagret som trycker på tryckplattan (kopplingen) detta lager roterar när du trampar ner kopplingen men om kopplingsarmen inte går 100 i retur så kan det ligga emot även på tomgång med kopplingen uppsläppt.

//Thomas
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar