Jag skall som rubriken anger byta bromhuvudcylinder på min "normalt" vänsterstyrda Mini 1000 årgång 1973 i samband med att jag byter till 7.5" skivor fram med 4-kolvsok. Hur bär man sig åt för att komma åt den muttern, som håller huvudcylindern, som sitter närmast kopplingscylindern?? Krävs det ngt specialverktyg som som vana kojemekar har eller måste man modifiera ngt vanligt verktyg? Om jag slipar ner en 1/2" ringnyckel på höjden och samtidigt gör ringen tunnare på sidan som kommer att vara mot cylindern och kortar skaftet så kanske jag kommer åt. Men finns det ngt bättre sätt?
Krister
Byta bromshuvudcylinder. Hur komma åt.
- KristerOlsson
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
- Ort: Lund
Byta bromshuvudcylinder. Hur komma åt.
Ta bort kopplingscylindern först 

- KristerOlsson
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
- Ort: Lund
Re: Byta bromshuvudcylinder. Hur komma åt.
OK, jag har övervägt detta men om det vore enda utvägen hade jag trott att Haynes manualen hade föreslagit detta.
Där står det bara att man lossar muttrarna utan någon övrig kommentar.
Krister
Där står det bara att man lossar muttrarna utan någon övrig kommentar.
Krister
- KristerOlsson
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
- Ort: Lund
Re: Byta bromshuvudcylinder. Hur komma åt.
Slutrapport i frågan.
Efter att slipat ner en 1/2" ringnyckel rejält på ena sidan lyckades jag lossa den besvärliga muttern och ta bort huvudcylindern. När jag packade upp den nya(re) GMC227 "yellow tag" som skall på plats så visade det sig att den är mycket smalare om "midjan" så att det är inget som helst problem att montera den med vanliga verktyg. Detta förklarar varför endast personer med första generationens tvåkrets huvudcylindrar har problem.
Krister
Efter att slipat ner en 1/2" ringnyckel rejält på ena sidan lyckades jag lossa den besvärliga muttern och ta bort huvudcylindern. När jag packade upp den nya(re) GMC227 "yellow tag" som skall på plats så visade det sig att den är mycket smalare om "midjan" så att det är inget som helst problem att montera den med vanliga verktyg. Detta förklarar varför endast personer med första generationens tvåkrets huvudcylindrar har problem.
Krister
Re: Byta bromshuvudcylinder. Hur komma åt.
Skaffa blocknycklar m spärr så kommer du åt muttern utan problem.