Byta bromshuvudcylinder. Hur komma åt.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
KristerOlsson

Inlägg av KristerOlsson »

Jag skall som rubriken anger byta bromhuvudcylinder på min "normalt" vänsterstyrda Mini 1000 årgång 1973 i samband med att jag byter till 7.5" skivor fram med 4-kolvsok. Hur bär man sig åt för att komma åt den muttern, som håller huvudcylindern, som sitter närmast kopplingscylindern?? Krävs det ngt specialverktyg som som vana kojemekar har eller måste man modifiera ngt vanligt verktyg? Om jag slipar ner en 1/2" ringnyckel på höjden och samtidigt gör ringen tunnare på sidan som kommer att vara mot cylindern och kortar skaftet så kanske jag kommer åt. Men finns det ngt bättre sätt?

Krister
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Ta bort kopplingscylindern först ;)
Användarens profilbild
KristerOlsson

Re: Byta bromshuvudcylinder. Hur komma åt.

OK, jag har övervägt detta men om det vore enda utvägen hade jag trott att Haynes manualen hade föreslagit detta.
Där står det bara att man lossar muttrarna utan någon övrig kommentar.

Krister
Användarens profilbild
KristerOlsson

Slutrapport i frågan.
Efter att slipat ner en 1/2" ringnyckel rejält på ena sidan lyckades jag lossa den besvärliga muttern och ta bort huvudcylindern. När jag packade upp den nya(re) GMC227 "yellow tag" som skall på plats så visade det sig att den är mycket smalare om "midjan" så att det är inget som helst problem att montera den med vanliga verktyg. Detta förklarar varför endast personer med första generationens tvåkrets huvudcylindrar har problem.

Krister
hikkaduwa

Inlägg av hikkaduwa »

Skaffa blocknycklar m spärr så kommer du åt muttern utan problem.
Skriv svar