Grillspett?!

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
Helipop

Grillspett?!

Inlägg av Helipop »

Hej, undrar om det finns några generella saker man ska tänka på när man sätter skalet på ett spett? Tänkte på viktfördelningen när man snurrar på bilen. Vart i baksätets ryggparti ska jag göra hålet och hur mycket måste jag förstärka?. Har sett att alla som har bilder på sina spett har haft tjocka rör, men jag tänkte använda mig av byggnadsställningsrör, dom är 55mm i diameter.

Help me out.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
Per_cooper
Kontakt:

Inlägg av Per_cooper »

Hålet i ryggstödet finns väl redan, sätt röret ganska lågt i det hålet så går det bar att snurra karossen när den är tom. Man bör ha ett ganska kraftigt rör för att det inte ska böja sig, när jag byggde min så provade jag först med ett 45mm rör vilket visade sig vara alldeles för vekt, så ett 55 mm rör skulle jag tro vara på gränsen, lite beroende på godstjocklek.
Användarens profilbild
bulten08
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

när jag byggde grillspett så använde jag hålen för koppling och bromhuvudcylinder och de andra likdana hålen på andra sidan och så la jag en balk mellan hålen med en hylsa för röret och bak så la jag en balk mellan stötdämpar hålen med en hylsa sedan så la jag röret så nära instrumentbrädan som möjligt och måttade in hålet i baksätet sen var det bara att skruva fast röret och bygga en ställning till den.

lycka till :D
Användarens profilbild
Helipop

Inlägg av Helipop »

Okay, men jag tänkte eventuellt göra ett kryssat tvärstag till röret i mitten av bilen mellan dörrposterna så då böjs ju inte röret i mitten och på dom 2 andra halvorna om sidan om mitten är ju därmed hälften så korta och blir ju styvare, så jag tror det kan räcka med 55mm och det är ju lätt att få tag på.

Blir det mycket smidigare då? det är väl mest gynnsamt för yttre svets och blästerarbeten och sånt. Det är ju jobbigt nog att stå i cockpitten och arbeta utan röret.. =) Frågan är snarare om arbetet är värt det? Men det måste det väl nästan vara eftersom jag ska jobba under bilen med med underredet.

Tacksi
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
bulten08
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

dra röret genom hela bilen det blir nog lättare det stålrör jag använde har yttre måtten 49 mm och har 4mm gods.
Skriv svar