diffen
- EXCEL,PATRIK.
Re: diffen
Hej.
Nej, det går inte att byta slutväxel eller diff med motorn i bilen. Ut med motor och låda, sen kan du dela på det hela för att byta.
Hälsningar
Patrik.
Nej, det går inte att byta slutväxel eller diff med motorn i bilen. Ut med motor och låda, sen kan du dela på det hela för att byta.
Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
På en Mini med rod change går det faktiskt, om diffhuset sitter fast med bultar och inte med pinnbultar + muttrar. Det är krångligt, men det går.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Han skall byta utväxling och pinjongen går väll inte att byta på plats
//Thomas

//Thomas

Nej det går troligen inte. Jag tänkte på att jag hade plockat bort en diff med motor på plats för att byta diffaxeln.
Då gäller det bara att ta ut motorn.
Då gäller det bara att ta ut motorn.
- Magna-Flash
En dum fråga här nu:
Misstänker starkt att min diff är ruggigt sliten (glappar) och har sett skräckhistorier på TheMiniForum om diff-pinnar som gått av och i princip pajat hela lådan. Dom som fått diffpin-haveri har rapporterat samma symptom som jag upplever - dvs klonkande vid acceleration deceleration (det är INTE motorfästen i detta fall
)
Alltså:
- Kan man byta diffen med motor på plats? Eller byta det som behövs bytas?
Är INTE ute efter att byta utväxling - bara "laga" klonkandet...
Misstänker starkt att min diff är ruggigt sliten (glappar) och har sett skräckhistorier på TheMiniForum om diff-pinnar som gått av och i princip pajat hela lådan. Dom som fått diffpin-haveri har rapporterat samma symptom som jag upplever - dvs klonkande vid acceleration deceleration (det är INTE motorfästen i detta fall

Alltså:
- Kan man byta diffen med motor på plats? Eller byta det som behövs bytas?
Är INTE ute efter att byta utväxling - bara "laga" klonkandet...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Mini Van -75
Om difflocket sitter fast med bultar och inte pinnbultar, då kan man plocka ut diffen med motorn på plats. Att kontrollera om diffpinnen är mycket sliten kan du göra följande:
Lyft upp fronten och ställer framsidan av bilen på pallbockar.
Ställ en domkraft under ett framhjul och lyfter upp detta hjul en decimeter eller så.
Sätt lådan i nån växel.
Snurr det andra hjulet fram och tillbaka, mellan var du känner att diffen tar emot.
Om detta friläge är några cm, då är diffpinnen ok, om det är mycket, till exempel 10cm eller kanske även mer, då är diffpinnen sliten och behöver bytas innan den vandrar ut ur växellådan.
Lyft upp fronten och ställer framsidan av bilen på pallbockar.
Ställ en domkraft under ett framhjul och lyfter upp detta hjul en decimeter eller så.
Sätt lådan i nån växel.
Snurr det andra hjulet fram och tillbaka, mellan var du känner att diffen tar emot.
Om detta friläge är några cm, då är diffpinnen ok, om det är mycket, till exempel 10cm eller kanske även mer, då är diffpinnen sliten och behöver bytas innan den vandrar ut ur växellådan.
- Magna-Flash
Detta är med 3:ans växel i...RAINIER skrev: Snurr det andra hjulet fram och tillbaka, mellan var du känner att diffen tar emot.
http://www.youtube.com/watch?v=sb0cdCdUU_4&feature=youtu.be
/Magnus
Mini Van -75
Mini Van -75