Sida 1 av 1

diffen

Postat: 2 juli 2012 kl. 07:05
av hikkaduwa
Min bil har en alldeles för "låg" utväxling o min fråga är: kan jag byta diffen på plats i bilen?

Re: diffen

Postat: 2 juli 2012 kl. 07:10
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Nej, det går inte att byta slutväxel eller diff med motorn i bilen. Ut med motor och låda, sen kan du dela på det hela för att byta.

Hälsningar
Patrik.

Re: diffen

Postat: 2 juli 2012 kl. 20:42
av RAINIER
På en Mini med rod change går det faktiskt, om diffhuset sitter fast med bultar och inte med pinnbultar + muttrar. Det är krångligt, men det går.

Re: diffen

Postat: 2 juli 2012 kl. 21:08
av Crona
Han skall byta utväxling och pinjongen går väll inte att byta på plats :roll:

//Thomas

Re: diffen

Postat: 3 juli 2012 kl. 09:46
av hikkaduwa
:oops: Klart som att motorn måste ut :oops: Tänkte fel där :D

Re: diffen

Postat: 4 juli 2012 kl. 00:50
av RAINIER
Nej det går troligen inte. Jag tänkte på att jag hade plockat bort en diff med motor på plats för att byta diffaxeln.
Då gäller det bara att ta ut motorn.

Re: diffen

Postat: 11 april 2013 kl. 16:33
av Magna-Flash
En dum fråga här nu:
Misstänker starkt att min diff är ruggigt sliten (glappar) och har sett skräckhistorier på TheMiniForum om diff-pinnar som gått av och i princip pajat hela lådan. Dom som fått diffpin-haveri har rapporterat samma symptom som jag upplever - dvs klonkande vid acceleration deceleration (det är INTE motorfästen i detta fall :wink: )
Alltså:
- Kan man byta diffen med motor på plats? Eller byta det som behövs bytas?

Är INTE ute efter att byta utväxling - bara "laga" klonkandet...

Re: diffen

Postat: 11 april 2013 kl. 20:14
av RAINIER
Om difflocket sitter fast med bultar och inte pinnbultar, då kan man plocka ut diffen med motorn på plats. Att kontrollera om diffpinnen är mycket sliten kan du göra följande:

Lyft upp fronten och ställer framsidan av bilen på pallbockar.
Ställ en domkraft under ett framhjul och lyfter upp detta hjul en decimeter eller så.
Sätt lådan i nån växel.
Snurr det andra hjulet fram och tillbaka, mellan var du känner att diffen tar emot.
Om detta friläge är några cm, då är diffpinnen ok, om det är mycket, till exempel 10cm eller kanske även mer, då är diffpinnen sliten och behöver bytas innan den vandrar ut ur växellådan.

Re: diffen

Postat: 13 april 2013 kl. 15:19
av Magna-Flash
RAINIER skrev: Snurr det andra hjulet fram och tillbaka, mellan var du känner att diffen tar emot.
Om detta friläge är några cm, då är diffpinnen ok, om det är mycket, till exempel 10cm eller kanske även mer, då är diffpinnen sliten och behöver bytas innan den vandrar ut ur växellådan.
Detta är med 3:ans växel i...


http://www.youtube.com/watch?v=sb0cdCdUU_4&feature=youtu.be