regler för avgasrör
regler för avgasrör
Funderar lite på ifall man skulle kanske köra ut avgasrör på sidan framför bakhjulet, nån som vet något om svenska regler gällande detta?
Kommer ju endå få regga fordonet som ombyggt fordon (mitt Roadster-bygge) om det nu har någon betydelse..
Kommer ju endå få regga fordonet som ombyggt fordon (mitt Roadster-bygge) om det nu har någon betydelse..
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: regler för avgasrör
Kanske inte världens bästa bild, men bara så ni förstår vad jag menar;


Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: regler för avgasrör
Jorå, det går nog att få igenom ...men ärligt talat, ser det inte lite...löjligt ut?
Re: regler för avgasrör
tänkte inte mitt skulle gå ut så långt...men det kanske det gör 
Har inte bestämt mig

Har inte bestämt mig
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: regler för avgasrör
Hittade en till bild på en bil, lite mer åt detta hållet jag tänkte. Kanske med ett "format" avgasrör som följer linjerna mer än ett runt...vet inte... 



Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: regler för avgasrör
Kanske så här istället..


Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Sv: regler för avgasrör
Så synligt som på sista bilden är coolt, iaf på AC cobra. Så hade jag på en 3d modell jag gjorde några år sedan. (den har npg varit uppe innan när vi snackat om ditt bygge)
Skickat från min GT-I9100

Skickat från min GT-I9100
Re: regler för avgasrör
just det...njae...faktiskt var det inte mitt bygge som var på tapeten utan...en annan som jag inte kommer på namnet på just nu
köpte en motor från han..
kanske ska köra på det istället....

kanske ska köra på det istället....
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
- Ort: Ullånger
Re: regler för avgasrör
nu kommer jag in med de så ni får "regeln" avgassystemet får komma ut på sidan om de är efter den sista öppningsbara dörren dvs att de måste gå perfekt att dra ut de innan framhjulet efter som dom inte är 4-dörrars 

Re: regler för avgasrör
...innan bakhjulet menar du...väl? 

Re: regler för avgasrör
ok...
Fast problemet uppstår hur jag ska få ut avgasröret där fram.
Där bak är ju inga problem för min del eftersom jag inte har baksäte eller så, men att dra rör ifrån grenröret och under främre golvet till sidan på bilen är inte lätt. Man vill ju inte att rören ska gå längre ner än golvet, dvs man måste såga upp golvet där man har fötterna vilket inte är så smart
Att dra avgasröret ifrån hjulhuset går ju inte heller, det är ifall det går att göra något vid torpedväggen men jag tvivlar. Ska funder lite till på detta över en kall öl o grill-os ute vid garaget ikväll...
Man kanske kan göra ett rektangulärt avgasrör ifrån grenröret och under golvet och sedan göra det runt igen utmed sidan
Sen får man beakta att en slutdämpare blir väldigt varm när man ska stiga ur bilen...
Var det inte nån känd racing-förare som dog pga brännskador från avgasrör?
Typ stirling moss o de gamla grabbarna??
Detta kan man dock fixa med lite elektriska gismos som fäller ut ett skydd när dörren öppnas
Fast problemet uppstår hur jag ska få ut avgasröret där fram.
Där bak är ju inga problem för min del eftersom jag inte har baksäte eller så, men att dra rör ifrån grenröret och under främre golvet till sidan på bilen är inte lätt. Man vill ju inte att rören ska gå längre ner än golvet, dvs man måste såga upp golvet där man har fötterna vilket inte är så smart

Att dra avgasröret ifrån hjulhuset går ju inte heller, det är ifall det går att göra något vid torpedväggen men jag tvivlar. Ska funder lite till på detta över en kall öl o grill-os ute vid garaget ikväll...
Man kanske kan göra ett rektangulärt avgasrör ifrån grenröret och under golvet och sedan göra det runt igen utmed sidan

Sen får man beakta att en slutdämpare blir väldigt varm när man ska stiga ur bilen...
Var det inte nån känd racing-förare som dog pga brännskador från avgasrör?
Typ stirling moss o de gamla grabbarna??
Detta kan man dock fixa med lite elektriska gismos som fäller ut ett skydd när dörren öppnas

Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: regler för avgasrör
Det bästa och säkraste är nog att kolla med SBP, men det finns ju typgodkända bilar där avgasrören kommer ut direkt bakom framhjulet så det borde ju vara lagligt.
Men jag hade kollat med dem som du tänker anlita när du skall besiktiga innan jag börja bygga avgassystem.
//Thomas
Men jag hade kollat med dem som du tänker anlita när du skall besiktiga innan jag börja bygga avgassystem.
//Thomas
Re: regler för avgasrör
jo jag får väl ringa sfro-killen...
måste ha en lössning dock först. Har lite rost först, men alla tips emottages tacksamt.
måste ha en lössning dock först. Har lite rost först, men alla tips emottages tacksamt.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: regler för avgasrör
blåmesen fick agera modell när jag testade lite med mitt maniflow-system..


annan bild jag hittade i en tidning..




annan bild jag hittade i en tidning..


Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"