Hastighetsmätarstrul - i motorn!

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
philsson

Hastighetsmätarstrul - i motorn!

Inlägg av philsson »

När jag för in vajern i sitt djupaste läge mot blocket så kan man snurra den för hand. Skit!

Mätaren dog, jag kollade vajern och den var hel och fin. Och eftersom trippen slutat fungera sedan tidigare så trodde jag att nu var det ändå dags att instrumentet gick sönder helt så jag köpte ett helt nytt på minisports, och nu denna upptäckt.

Vad är det för delar som behöver bytas och hur krångligt är detta? Behöver motorn lyftas ur?
Hittade denna bilden på nätet när jag surfade runt lite. Är det kanske så att det går att byta ut endast denna del? Vore lättande
Bilagor
Skärmavbild 2012-07-28 kl. 16.37.03.png
Skärmavbild 2012-07-28 kl. 16.37.03.png (39.95 KiB) Visad 9347 gånger
philsson

Re: Hastighetsmätarstrul - i motorn!

Inlägg av philsson »

Förstår inte riktigt vilken del som "greppar" själva vajern. Har försökt förstå på sprängskissen nedan vad som kan vara trasigt. Att byta ut ett plastdrev (om det nu är fallet) skulle kanske till och med kunna vara en fördel då mätaren alltid visat 20km för mycket sålänge det går att göra utan att ta isär motorn. Ser ju ut att gå att ta loss ivf några få delar relativt lätt om man bara kommer åt bakom motorn dvs.

Någon som vet?
Bild
Bild

Bild
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

philsson skrev:Förstår inte riktigt vilken del som "greppar" själva vajern.
Vajern drivs av axeln (1) som platsdrevet sitter på, och detta drev drivs av drev/axel (6).
Försök att få ut drevet (1) och se vad som är skadat.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
philsson

Inlägg av philsson »

Crona skrev: Vajern drivs av axeln (1) som platsdrevet sitter på, och detta drev drivs av drev/axel (6).
Försök att få ut drevet (1) och se vad som är skadat.

//Thomas
Fick loss det till slut! Utan att demontera kylare, grenrör, hål i hjulsidan eller annat. Känner mig som superman. Frågan är om man får ihop det sen. Fick också ner kameran i hålet och tog ett par makrobilder.
Har jag alla delar eller saknas något? Kan börja med att konstatera att vajern var ditskruvad helt snätt på gängan, så det fanns ingen förklaring till varför det har fungerat ens litegrann tidigare. Mycket konstigt
Nästa sak att notera är att det är massa skit där jag förväntar mig att det ska vara rent, rakt ovanpå packningen. (känns som det sitter en packning där). Jag kommer inte åt att se med egna ögat, det är bara med kameran jag kommer åt att få en blick på hur det ser ut. Jag lyckas komma åt med fingrarna på piggen som sticker upp från blocket och den sitter jättehårt, lyckas inte dra loss den (kanske hålls fast av del nr 5 i skissen ovan). Dessutom går den inte att snurra på, så jag tror att plastdrevet och allt annat därinne är helt. Det jag är osäker på är del nr 7 från skissen. Sitter den nere i blocket eller har jag tappat denna när jag fick loss kabeln? Jag som inte riktigt förstår hur det sitter alltihop därinne.
vajern
vajern
Skärmavbild 2012-07-28 kl. 22.20.47.png (200.83 KiB) Visad 9300 gånger
blocket
blocket
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

Det är inte så enkelt att vajern bara inte var tillräckligt långt ner och inte var i ingrepp?
Tryck ner vajern när du har det löst och rulla bilen framåt och se om den snurrar.

//Thomas
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Fekkeman

Inlägg av Fekkeman »

"Fick loss det till slut! Utan att demontera kylare, grenrör, hål i hjulsidan eller annat. Känner mig som superman. Frågan är om man får ihop det sen"

Applådera dig själv, har nu försökt en bra stund att komma ner med mina händer dit ner på samma sätt utan att lyckas :x
Har precis samma problem som du men känner att nu får det banne mig räcka, dessutom orkar jag inte riva ner allt runtomkring en gång till för att fixa till det Just nu så det blir till att köra på känn ett tag till :? . Lycka till att få dit sakerna igen, du får gärna berätta hur du kommer vidare...
philsson

Inlägg av philsson »

Fekkeman skrev: Applådera dig själv, har nu försökt en bra stund att komma ner med mina händer dit ner på samma sätt utan att lyckas :x
Har precis samma problem som du men känner att nu får det banne mig räcka, dessutom orkar jag inte riva ner allt runtomkring en gång till för att fixa till det Just nu så det blir till att köra på känn ett tag till :? . Lycka till att få dit sakerna igen, du får gärna berätta hur du kommer vidare...
Jag är rädd för att jag kanske till slut ger upp och monterar loss kylaren för att komma åt. Tror som Thomas skriver att det bara inte satt rätt. Gängan från vajern satt verkligen snett monterat så det bör förhoppningsvis fungera om jag bara sätter tillbaka det. Det jag hade svårt för att förstå var vilka delar som kunde gått sönder och hur de satt. Men nu gissar jag mig till att allt är som det ska därinne. Kanske tar ett tag idag efter jobbet. Skriver här sen hur det gick ! ;)
philsson

Inlägg av philsson »

Nu så!.. har jag skruvat ihop dethär med gott resultat! =)

Jag började med att skruva tillbaka infästningen (gängdelen) till vajern mot blocket med vajern monterad. Märkte sen när jag hade satt dit det att vajern trots att jag nu satt saker rätt fortfarande snurrade fritt för fingerkraft. Tråkigt!
Skruvade loss den igen och lyckades faktiskt få ut "insatsen" med drev och annat kul. Se bilden nedan
mackapären
mackapären
Det var först när jag hade det i handen som jag förstod hur det satt ihop. Plastdrevet var helt och riktigt fint men det visade sig att vajern snurrade i infästningen. Tog en poligrip och klämde ihop fästet något för att få en bättre passning. Det var tyvärr slitet så det behövs troligtvis bytas ut i framtiden. Hoppas det håller några år nu dock.
felet
felet
Skärmavbild 2012-07-30 kl. 17.45.31.png (165.77 KiB) Visad 9216 gånger
Gav mig ut på en testrunda sen och var lite nervös över om det skulle fungera. Mätaren jag köpte, bara av ekonomiska själ och dessutom med rabatt så köpte jag en mätare som visar 200km/h... inte så skojsigt på en morris saloon men den är i alla fall vit och snygg. Fungerade! Men var lite ovan att mätaren inte rörde sig fören jag kom upp i runt 20km/h och att inte vara i närheten av mitten på mätaren ens ute på landsvägen. Visar nu 10km för fort istället för tidigare 20-30km för mycket.
fungerar!
fungerar!
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

Se där allting har en förklaring, aldrig fel att försöka sätta sig in i hur det fungerar då löser man mycket :wink:

//Thomas
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
philsson

Inlägg av philsson »

Crona skrev:Se där allting har en förklaring, aldrig fel att försöka sätta sig in i hur det fungerar då löser man mycket :wink:

//Thomas
Visst gör det!... hoppas bara armen hinner läka innan det är dags att rota där igen.. :meck:
Ett tag kunde man läsa serienumret från grenröret på armen. Trångt är det!
Skärmavbild 2012-07-30 kl. 19.41.18.png
Skärmavbild 2012-07-30 kl. 19.41.18.png (125.33 KiB) Visad 9200 gånger
Användarens profilbild
Fekkeman

Inlägg av Fekkeman »

Härligt! Men frågan kvarstår, hur i h.....e fick du ner arm,hand + verktyg dit ner? Ser ju att du fått blodvite, själv fastnade jag med armen rätt ordentligt och då nuddade jag bara fästet med fingertopparna. Antar att det blir till att ta bort nedre kylarslang till slut ändå... :lol:
philsson

Inlägg av philsson »

Fekkeman skrev:Härligt! Men frågan kvarstår, hur i h.....e fick du ner arm,hand + verktyg dit ner? Ser ju att du fått blodvite, själv fastnade jag med armen rätt ordentligt och då nuddade jag bara fästet med fingertopparna. Antar att det blir till att ta bort nedre kylarslang till slut ändå... :lol:
Som du säger... man når bara ner med fingertopparna! Lagom för att lyckas "lägga" på en hylsa med knapp fingerstyrka med tillkopplat förlängningsskaft från kylarsidan och sen koppla på spärrhandtaget från sidan av grenröret med vänster arm. Fick trycka in kylarslangen i fläkten så länge men demonterade ingenting. Enda jag lossade var vakumslangen från fördelardosan upp till förgasaren. Bara att prova ut vilken storlek på hylsa som passade gav mig ångest då jag fick lirka upp armen och skrapa den för varje ny hylsa jag provade. Retligt att veta att det sitter så enkelt om man bara hade kommit åt, och sett någonting! Tittade på kort jag hade tagit sen när jag skulle montera tillbaks allt för att veta åt vilket håll jag skulle pina mig fram.
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

philsson skrev:Visst gör det!... hoppas bara armen hinner läka innan det är dags att rota där igen.. :meck:
Ett tag kunde man läsa serienumret från grenröret på armen. Trångt är det!
Det som inte dödar det härdar :lol: :lol:
Eller som vissa säger har man dumt huvud så får kroppen lida :mrgreen:

//Thomas
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Fekkeman

Inlägg av Fekkeman »

Fick just loss vajern från nedre fästet, efter att ha fått ta bort nedre kylslangen för att komma åt lättare. Det var ingen vacker syn, vajern hade trasslat upp sig en bit i höljet så det är bara till att skaffa ny och fräsch. Drevet snurrade på fint så det borde inte vara något problem att återanvända, möjligtvis klämma till lite för bättre passform..
philsson

Re: Sv: Hastighetsmätarstrul - i motorn!

Inlägg av philsson »

Jag läste tipset på en annan sida att montera vajern på gängan först och sen sätta på "pinion lock" på motorn. Tror jag är bra. Gjorde så själv och är glad att jag gjorde det :-)
Skriv svar