ojämn tomgång och död
ojämn tomgång och död
Alltså nu har jag fått nya problem... bränslepumpen började ge upp och motorn dog så jag köpte en universal på biltema. (523228) Fick nys om den pumpen genom gamla inlägg, och att de som använde den behövde ingen bränsleregulator till den. Men bilen går inte bra nu alls! Från början gick den bara någon sekund som bäst. Testade byta till nytt och fräscht bränsle och sen dess kan bilen hålla sig vid liv, just och pass. Men det låter inte bra. Låter nästan som om inte alla cylindrar är med i leken och gasar man så dör den. Den går lite bättre om man trycker in "kolvlyftaren" i förgasaren som lyfter kolven som håller i nålen. Jag har bökat omkring i motorrummet innan och jag kanske har kommit åt den där ratten som sitter vid vakuumklockan på tändningen, vad är den till för? tändinställning?
Re: ojämn tomgång och död
Står verkligen tändningen rätt och sitter kablarna rätt?
Du skriver i ett annat inlägg att oavsett hur du ställer munstycket så spottar och fräser den.
Om du tar av sladden till bränslepumpen så vet vi att den åtminstone inte flödar, går den ändå inte så bör du titta på tändsidan så allt är rätt.
Ratten du pratar om är till att finjustera tändningen men den brukar inte röra sig om man inte kommer åt den med en polygrip
Men oavsett så är det inte det som är problemet.
Sen det här med färgen på röken.
Svart rör = För mycket bränsle men det kan även vara att tändningen står helfel då blir förbränningen för fet.
Blå rök = Olja som förbränns
Vit rök = Vatten/glykol i förbränningen
//Thomas
Du skriver i ett annat inlägg att oavsett hur du ställer munstycket så spottar och fräser den.
Om du tar av sladden till bränslepumpen så vet vi att den åtminstone inte flödar, går den ändå inte så bör du titta på tändsidan så allt är rätt.
Ratten du pratar om är till att finjustera tändningen men den brukar inte röra sig om man inte kommer åt den med en polygrip

Sen det här med färgen på röken.
Svart rör = För mycket bränsle men det kan även vara att tändningen står helfel då blir förbränningen för fet.
Blå rök = Olja som förbränns
Vit rök = Vatten/glykol i förbränningen
//Thomas
Re: ojämn tomgång och död
Det lustiga är ju att den gick att köra med innan och gick mycket bättre då. jag ska ta och testa koppla ur pumpen och se vad som händer. Om inte det hjälper får jag väl kolla upp tändningen då. Har inte gjort det förut men läst lite om det. Visst använder man sig av markeringarna på svänghjulet?Crona skrev:Står verkligen tändningen rätt och sitter kablarna rätt?
Du skriver i ett annat inlägg att oavsett hur du ställer munstycket så spottar och fräser den.
Om du tar av sladden till bränslepumpen så vet vi att den åtminstone inte flödar, går den ändå inte så bör du titta på tändsidan så allt är rätt.
Ratten du pratar om är till att finjustera tändningen men den brukar inte röra sig om man inte kommer åt den med en polygripMen oavsett så är det inte det som är problemet.
Sen det här med färgen på röken.
Svart rör = För mycket bränsle men det kan även vara att tändningen står helfel då blir förbränningen för fet.
Blå rök = Olja som förbränns
Vit rök = Vatten/glykol i förbränningen
//Thomas
Re: ojämn tomgång och död
Ja det gör du, det bästa är att använda en stroboskoplampa, men det går även med en provlampa som du kopplar på brytaren och till jord sen vrider du motorn i rotationsriktningen tills lampan tänds då läser du av på svänghjulet hur tändningen står.tercELLEN skrev:Visst använder man sig av markeringarna på svänghjulet?
Ok bilen gick ok när pumpen la av, då borde den onekligen gå efter du bytat pump också men det verkar som du åtminstone har varit i närheten av fördelaren och tändkablarna när du misstänker du kan ha kommet åt "ratten" på fördelaren

Men börja med tändkablarna det är lätt att förväxla två kablar och då går motorn allt annat än bra

Tändföljden är 1-3-4-2 och ettans kabel skall sitta där rotorn pekar när motorn står på noll och vipporna på ettans cylinder inte rör sig när du vrider på motorn. (om vipporna rör sig så är du ett varv fel och rotorn pekar på fyran)
//Thomas
Re: ojämn tomgång och död
Okej, skall göras! Vilken skruv ska man lossa på för att justera tändningen, och hur använder man sig av finjusteringen? Om nu tändningen står felCrona skrev:Ja det gör du, det bästa är att använda en stroboskoplampa, men det går även med en provlampa som du kopplar på brytaren och till jord sen vrider du motorn i rotationsriktningen tills lampan tänds då läser du av på svänghjulet hur tändningen står.tercELLEN skrev:Visst använder man sig av markeringarna på svänghjulet?
Ok bilen gick ok när pumpen la av, då borde den onekligen gå efter du bytat pump också men det verkar som du åtminstone har varit i närheten av fördelaren och tändkablarna när du misstänker du kan ha kommet åt "ratten" på fördelaren![]()
Men börja med tändkablarna det är lätt att förväxla två kablar och då går motorn allt annat än bra![]()
Tändföljden är 1-3-4-2 och ettans kabel skall sitta där rotorn pekar när motorn står på noll och vipporna på ettans cylinder inte rör sig när du vrider på motorn. (om vipporna rör sig så är du ett varv fel och rotorn pekar på fyran)
//Thomas
Re: ojämn tomgång och död
Glöm finjusteringen, du lossar skruven/bulten till klämförbandet längst ner på fördelaren sen vrider du hela fördelare. Men kolla först så kablarna sitter rätt.tercELLEN skrev:Okej, skall göras! Vilken skruv ska man lossa på för att justera tändningen, och hur använder man sig av finjusteringen? Om nu tändningen står fel
//Thomas
- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: ojämn tomgång och död
Hej.
Med lite tur så kan felet vara lättare än du tror.
Har du SU förgasare på din bil? Om så är där rätt mängd olja i den?
Hade det felet en gång på en annan bil, och den gick som skit, fyllde på olja och den gick som en dröm igen
Hälsningar
Patrik
Med lite tur så kan felet vara lättare än du tror.
Har du SU förgasare på din bil? Om så är där rätt mängd olja i den?
Hade det felet en gång på en annan bil, och den gick som skit, fyllde på olja och den gick som en dröm igen

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Re: ojämn tomgång och död
fick tändningen inställd av grannen som hade en stroboskopslampa men det blev ändå inte helt bra. Fyllde på förgasaren men inget bättre resultat. Testade att koppla lös den nya bensinpumpen också men det gav ingen skillnad heller. har nu tagit isär förgasaren när grannen trodde att det var bränslerelaterat. Kan det vara så att munstycket, nål eller flottör kan vara inblandade så att nått utav det måste bytas ut? När jag t ex försökte ställa in blandningen i förgasaren så blev det som ingen märkbar skillnad. Blandningen fortsatte att vara fet. Detta händer även idag efter att tändningen blivit kontrollerad. Vilken förgasardel kan orsaka detta? Vad tror ni?
Re: ojämn tomgång och död
Om du har förgasaren av så gör en grundinställning enligt beskrivningen jag posta i en annan tråd.
Men det låter konstigt att du inte får någon reaktion när du skruvar på munstycket, rör det sig upp och ner när du vrider?
//Thomas
Men det låter konstigt att du inte får någon reaktion när du skruvar på munstycket, rör det sig upp och ner när du vrider?
//Thomas
Re: ojämn tomgång och död
gjorde en grundinställlning när den var av sist, men ska göra det igen, nu när det är skruvat om överallt på den. Vad menar du ska röras upp och ner? Muttern rör sig i varje fallCrona skrev:Om du har förgasaren av så gör en grundinställning enligt beskrivningen jag posta i en annan tråd.
Men det låter konstigt att du inte får någon reaktion när du skruvar på munstycket, rör det sig upp och ner när du vrider?
//Thomas

Re: ojämn tomgång och död
Munstycket skall följa med upp och ner när du skruvar på muttern under förgasaren får inte fastna nere.tercELLEN skrev:Vad menar du ska röras upp och ner? Muttern rör sig i varje fall
Dra lös skall inte gå men om du chokar så skall munstycket gå ner och muttern blir kvar, när du sen släpper tillbaka choken så skall munstycket följa med upp så det ligger an mot muttern.tercELLEN skrev:Ska det förresten gå att dra lös munstycket från förgasaren utan att skruva lös bulten ovanför blandningsmuttern? För det kan jag i varje fall göra
Svårt att förklara men när man förstår funktionen så är det självklart

Satt tändkablarna rätt??
//Thomas
Re: ojämn tomgång och död
Alltså jag menar om den ska gå dra ut och avlägsna från förgasaren helt och hållet efter att man kopplat lös chokereglaget.Dra lös skall inte gå men om du chokar så skall munstycket gå ner och muttern blir kvar, när du sen släpper tillbaka choken så skall munstycket följa med upp så det ligger an mot muttern.
Svårt att förklara men när man förstår funktionen så är det självklart![]()
Satt tändkablarna rätt??
//Thomas
Jodå tändkablarna satt i rätt ordning och jag har ju fått tändningen inställd nu av grannen med hans stroboskopslampa.
Idag har jag återmonterat förgasaren och den sitter i bilen igen efter inspektion om det fanns nå skit nånstans, munstycket har blivit centrerat och inställd efter grundinställning. Har också undersökt ett avstånd mellan flottörkulan och dess lock. Har följt en SU manual till detta. Ingen förbättring till bilen dock... Om bränslepumpen har för hårt tryck har jag hört att pumpen kan trycka bränslet förbi nålen, och om det är så borde det väl läka in bränsle till motorn konstant så länge pumpen står på. Testade skruva lös förgasaren från sitt fäste och drog ut den nån centimeter för att kolla om bränsle skulle rinna ut. Startade pumpen men inget bränsle läckte ut. Testade också ett wildcard genom att koppla ur bränsleslangen från förgasaren, koppla ur bränslepumpen och sen sätta en lös slang på cirka en meter i förgasaren och fyllde slangen med bensin. Detta för att se om pumpen ändå var felet. Bilen gick igång men skillnaden var verkligen inte stor.
Några nya idéer om vad felet kan vara?
Re: ojämn tomgång och död
Ja det är ok.tercELLEN skrev:Alltså jag menar om den ska gå dra ut och avlägsna från förgasaren helt och hållet efter att man kopplat lös chokereglaget.
Jag skrev att du skulle koppla bort bränslepumpen och då har du uteslutet det problemet.Om bränslepumpen har för hårt tryck har jag hört att pumpen kan trycka bränslet förbi nålen
Bränslesystemet på denna bil är så enkelt att jag nu är mycket tveksam om felet ligger där.
För att komma vidare så ta ett kompprov och kolla ventilspelet så vi inte missar något grundläggande.
//Thomas
Re: ojämn tomgång och död
Felet visade sig vara tändstiften! Nya tändstift från Unipart, beställda med en massa andra delar från Somerford som visade sig helt värdelösa! Blåögd som man är så tror man ju på att nya delar ska fungera. Hade tre sådana i bilen och ett NGK eftersom ett stift från unipart gick av(!) vid demontering från motorn. Unipartstiften var blöta och starkt sotiga till skillnad från stiftet från NGK som var torrt. köpte tre nya tändstift från NGK och bilen startade direkt och höll sig vid liv!
ALDRIG MER NÅGOT ANNAT ÄN NGK-STIFT
ALDRIG MER NÅGOT ANNAT ÄN NGK-STIFT