Svårstartad varm?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
MiniRäzer

Svårstartad varm?

Inlägg av MiniRäzer »

Har en 68as koja som är blir jäkligt svårstartad när mototn är varm. Jag får gnista, men det låter ungefär som motorn är skit sur och den dör. Men om motorn är varm och jag stoppar den och startar den omedelbart, så går det fint att starta, men om den får stå en liten stund så vill den inte... måste vänta typ en timme innan jag kan testa igen.

Har bytt det mesta i tändnings väg, så där bör det inte vara något problem.

Den var även lite trixig att starta kall innan jag bytte tändnings grejer. Men efter att jag bytte det så behöver jag inte någon choke ivf :-)

Någon med idér?
Användarens profilbild
minitokig
Kontakt:

Re: Svårstartad varm?

Inlägg av minitokig »

Kanske att bensinledningen ligger nära avgassystemet/varma detaljer och det blir ånglås?
Brukar visserligen vara mest märkbart när man står stilla i köer länge.

Finns säkert andra bättre förklaringar till dit problem.

Jobba på och lycka till!
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Re: Svårstartad varm?

Inlägg av Crona »

Som Micke är inne på så låter det som att du har problem med ånglås vilket betyder att bensinen förångas innan den når munstycket.

Har du backelitplatta monterad mellan förgasare och grenrör plus värmestrålingsplåt?
Om du har detta så kan du testa att höja flottörnivån (=mer bränsle i flottörhuset) och se till så att bränsleslangen ligger så långt från grenröret som möjligt.

Sen när du skall starta så trampa ner gasen i botten direkt när du sätter dig i bilen och håll den nertryckt hela tiden tills motorn startar, detta gör att du får in mer kall luft och tempen på förgasaren sjunker.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar