turbo bygge
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
- Ort: Nyköping
turbo bygge
hejsan.
har börjat smala delar till att bygga min 998 turbo mini.
Och har kommit över:
CLASSIC MINI-MG METRO 1275 TURBO ROCKERS-TAPPETS-AUSTIN-COOPER-ROVER-SPI-SPRITE
är det något som passar eller är jag helt ute och cyklar?
tacksam för sanbba savar
har börjat smala delar till att bygga min 998 turbo mini.
Och har kommit över:
CLASSIC MINI-MG METRO 1275 TURBO ROCKERS-TAPPETS-AUSTIN-COOPER-ROVER-SPI-SPRITE
är det något som passar eller är jag helt ute och cyklar?
tacksam för sanbba savar
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
- Ort: Nyköping
Re: turbo bygge
har en 12g295 topp btw
Re: turbo bygge
Ja alla vipparmsbrygger passar på de olika A-motorerna, men vad är det för vippor är det smidda eller gjutna??
//Thomas
//Thomas
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
- Ort: Nyköping
Re: turbo bygge
det vet jag faktist inte, ska ta reda på det. men antar att smidda är best?
bara lite nyfiken, varför undra du?
bara lite nyfiken, varför undra du?
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
- Ort: Nyköping
Re: turbo bygge
vet inte om du får ut något av en bild men har en här iaf
http://www.ladda-upp.se/bilder/tuyhqipzlfigi/
http://www.ladda-upp.se/bilder/tuyhqipzlfigi/
Re: turbo bygge
Jag var som du bara nyfiken hur häftiga prylar det var du hittatblackpearl skrev:det vet jag faktist inte, ska ta reda på det. men antar att smidda är best?
bara lite nyfiken, varför undra du?

Svårt att avgöra på bilden men med tanke på grovheten så är det nog gjutna (liknar Allegro vippor), om det inte är smidda aluvippor

Ja smidda är överlägsna i hållfasthet vilket gör att dessa kan göras betydligt smalare/mindre vilket i sin tur betyder att de blir lättare och med detta mindre rörlig massa vilket självklart är en fördel.
Har du köpt ett turbokit eller hur tänker du bestycka motorn?
//Thomas
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
- Ort: Nyköping
Re: turbo bygge
okej 
har inte köpt ett turbo kitt, tänkte samla delar fram till sommaren då jag får mitt garage.
det jag har nu är:
hiff 44 förgasare som vad jag har förstått måste byggas om för att bli kompatibel för turbo?
12g295 topp
256 cam
t2 r5 turbo
väntar även på ett Plenum från e bay, vet inte vad det heter på svenska
men är den boxen som sitter bakom förgasaren.
Någon som var koll på vilka kolvar som kan fungera? har läst att det skall vara tjock krona som kan tolerera värme.

har inte köpt ett turbo kitt, tänkte samla delar fram till sommaren då jag får mitt garage.
det jag har nu är:
hiff 44 förgasare som vad jag har förstått måste byggas om för att bli kompatibel för turbo?
12g295 topp
256 cam
t2 r5 turbo
väntar även på ett Plenum från e bay, vet inte vad det heter på svenska

Någon som var koll på vilka kolvar som kan fungera? har läst att det skall vara tjock krona som kan tolerera värme.
Re: turbo bygge
i länken nedan är det ett företag med ett grenrör som man inte behöver kapa nåt i karossen för att montera.
http://www.miragemotorsport.com/
/marcus
http://www.miragemotorsport.com/
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Re: turbo bygge
Det blir plenum eller plenumkammare även på svenska, men den skall ju sitta efter gasspjället eller är det kanske det du menar med bakom?blackpearl skrev:väntar även på ett Plenum från e bay, vet inte vad det heter på svenskamen är den boxen som sitter bakom förgasaren.
Tyvärr inget bra tips på kolvar...
//Thomas
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
- Ort: Nyköping
Re: turbo bygge
bulten08 skrev:i länken nedan är det ett företag med ett grenrör som man inte behöver kapa nåt i karossen för att montera.
http://www.miragemotorsport.com/
/marcus
yes har kikat på det, men funderar æven på att svetsa något sjælv, kan vell inte vara allt før svårt. skulle gærna vilja ha turbon på sidan av motorn.
Någon som vet hur man ska løsa kylningen av turbon? måste jhu gå att koppla sig in på systemet någonstans.
ær det någon på forumet hær som byggt turbo och fortfarande har en aktiv profil? hadde varit vældigt trevligt att ha någon att rådfråga och dela ideer med!
//Rassmus
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
- Ort: Nyköping
Re: turbo bygge
Crona skrev:Det blir plenum eller plenumkammare även på svenska, men den skall ju sitta efter gasspjället eller är det kanske det du menar med bakom?blackpearl skrev:väntar även på ett Plenum från e bay, vet inte vad det heter på svenskamen är den boxen som sitter bakom förgasaren.
Tyvärr inget bra tips på kolvar...
//Thomas
hær ær en ganska bra bild på hur plenumet fits on the carb.
http://i196.photobucket.com/albums/aa26 ... to0266.jpg
vældigt synd att det finns så begrensat med information på svenska om turboconvertering av dessa små bilar

Re: turbo bygge
Ok tack för bilden, nu förstår jag bättre.blackpearl skrev: hær ær en ganska bra bild på hur plenumet fits on the carb.
http://i196.photobucket.com/albums/aa26 ... to0266.jpg
Det är ingen plenumkammare i vanlig bemärkelse utan ett plenum med dumpventil vilket bidrar till att bibehålla laddtryck så man slipper turbofördröjningen när man kliver på gas efter växling eller kortare gassläpp.
//Thomas
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
- Ort: Nyköping
Re: turbo bygge
Crona skrev:Ok tack för bilden, nu förstår jag bättre.blackpearl skrev: hær ær en ganska bra bild på hur plenumet fits on the carb.
http://i196.photobucket.com/albums/aa26 ... to0266.jpg
Det är ingen plenumkammare i vanlig bemärkelse utan ett plenum med dumpventil vilket bidrar till att bibehålla laddtryck så man slipper turbofördröjningen när man kliver på gas efter växling eller kortare gassläpp.
//Thomas
okej, nu är det jhu inte min som är på bilden, men har en lika dan fast utan dump ventil. men jag tänkte sätta den precis innan plenum kammaren, det borde vell också fungera?
har hittat en guide på hur man bygger om förgasaren till en turbo, hoppas på att få gjort det innom en månad eller så, då ska jag slänga upp lite bilder. men är lite svårt för är precis i en flytt från Norge hem till sverige så får inte byggt så mycket nu

har en till liten fråga

på bakvagnen sitter det jhu en dålig fjädring som bygger på en kon och en stor gummiboll, har även sett att det finns ett utbyteskitt så den blir fjädrad ist, någon som har det? borde inte det gå att konstruera själv? tycker det var lite väl dyrt.
var detta jag tänkte på:
http://www.minispares.com/product/Class ... .aspx|Back to shop
Re: turbo bygge
Jo det bör fungera lika bra, på moderna bilar så är dumpfunktionen inbyggd i turbon så oavsett var du sätter den mellan turbo och gasspjäll så fungerar det, men vilket placering som är mest optimalt har säkert någon turboguru åsikter omblackpearl skrev:okej, nu är det jhu inte min som är på bilden, men har en lika dan fast utan dump ventil. men jag tänkte sätta den precis innan plenum kammaren, det borde vell också fungera?

Först gummifjädringen är inte så tokig som man kanske först får intryck av, men är gummidonen 25-30 år gamla så är det kanse inte optimaltblackpearl skrev:har en till liten fråga
på bakvagnen sitter det jhu en dålig fjädring som bygger på en kon och en stor gummiboll, har även sett att det finns ett utbyteskitt så den blir fjädrad ist, någon som har det? borde inte det gå att konstruera själv? tycker det var lite väl dyrt.

Har ingen erfarenhet av fjäderombyggnaden men det finns några topics om det så kolla dessa.
//Thomas
- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: turbo bygge
Hej.
Innan du kastar bort gummidonen och lägger en massa pengar på ombyggnad av din hjulupphägningar, så ge dom en tjans.
Hur du än funderar och tänker göra så behöver du nya bussningar, så byta dessa. Nya stötdämpare lika så. Om du sen köper nya gummidon och Hi-Lo så kan du få bilen i den höjd som du vill, och en bil med mycket precis och bra väghållning.
Så skrota inte i onödan
Hälsningar
Patrik.
Innan du kastar bort gummidonen och lägger en massa pengar på ombyggnad av din hjulupphägningar, så ge dom en tjans.
Hur du än funderar och tänker göra så behöver du nya bussningar, så byta dessa. Nya stötdämpare lika så. Om du sen köper nya gummidon och Hi-Lo så kan du få bilen i den höjd som du vill, och en bil med mycket precis och bra väghållning.
Så skrota inte i onödan

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.