Torr vs vätske fjädring.

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
makervall
Kontakt:

Torr vs vätske fjädring.

Inlägg av makervall »

Finns det någon anledning att byggaom från vätske till torr om bilen bara ska köras på väg under någorlunda ordnade former?

Om jag har förstått det rätt så var det torrfjädring på de första bilarna men -63 började man med vätskefjädringen och gick sedan tillbaks till torr.

Är de första torr samma som de senare?

Det måste ju finnas någon anledning till att man bytte till torr igen.

För/nack -delar med de olika systemen?

/Magnus
Användarens profilbild
Snailspeed

Inlägg av Snailspeed »

Torrfjädringen kan inte läcka vätska och ställa sig på genomslagsgummina.

Du behöver en pump för att pumpa upp fjädringen efter vissa reparationer på vätskefjädringen.

Bilen blir lite mjukare och inte så studsig i gången med vätskefjädring.

Bilen kan komma i svängning framåt-bakåt med vätskefjädring vi flera gupp i rad med samma avstånd mellan guppen.

Vid byte till torrfjädring från vätskefjädring blir bilen extremt hård i fjädringen om man inte byter till torrfjädringens bärarmar fram och bak samtidigt. Skålarna som kulan till trumpeterna sitter i har ett annat läge i bärarmarna som ger hårdare fjädring än torrrfjädringens bärarmar.

Jag tycker att det är charmigt med vätskefjädring på kojor (har 2 stycken) och kommer att behålla det på mina bilar. Har man bara koll på rören så de inte är rostiga så är det oftast inga problem med systemen.

Det är ju också en fördel om man har en pump eller känner någon som har en. Jag har en och ni som bor i närområdet får mycket gärna höra av er om ni behöver hjälp med att pumpa era bilar hydrolastic- eller hydragasfjädring.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
makervall
Kontakt:

Inlägg av makervall »

Tackar för svaret.

Ingen som kan svara på om det är samma torrfjädring före och efter vätskefjädringen?

/Magnus
Användarens profilbild
Snailspeed

Inlägg av Snailspeed »

Samma don och bärarmar både före och efter. Det byttes till mjukare don någon gång på 80-talet tror jag.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Honda CB 125 TD -83 x2
Honken_

Inlägg av Honken_ »

Hoj lånar tråden lite hoppas det inte gör nåt. vilka delar måste man byta för att konvertera en vätskebil till torr?
Användarens profilbild
Snailspeed

Inlägg av Snailspeed »

Du måste byta vätskedonet till gummikonan både fram och bak, trumpeterna ska sättas i för torrfjädring och det måste monteras övre stötdämparfästen fram och nedre dito bak.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Honda CB 125 TD -83 x2
Honken_

Inlägg av Honken_ »

tackar för svaret. räkna lite på vad det skulle kosta skulle bli dyrt. så det blir till att sätta fart på hydrolasticen
Skriv svar