Finns det någon anledning att byggaom från vätske till torr om bilen bara ska köras på väg under någorlunda ordnade former?
Om jag har förstått det rätt så var det torrfjädring på de första bilarna men -63 började man med vätskefjädringen och gick sedan tillbaks till torr.
Är de första torr samma som de senare?
Det måste ju finnas någon anledning till att man bytte till torr igen.
För/nack -delar med de olika systemen?
/Magnus
Torr vs vätske fjädring.
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Torrfjädringen kan inte läcka vätska och ställa sig på genomslagsgummina.
Du behöver en pump för att pumpa upp fjädringen efter vissa reparationer på vätskefjädringen.
Bilen blir lite mjukare och inte så studsig i gången med vätskefjädring.
Bilen kan komma i svängning framåt-bakåt med vätskefjädring vi flera gupp i rad med samma avstånd mellan guppen.
Vid byte till torrfjädring från vätskefjädring blir bilen extremt hård i fjädringen om man inte byter till torrfjädringens bärarmar fram och bak samtidigt. Skålarna som kulan till trumpeterna sitter i har ett annat läge i bärarmarna som ger hårdare fjädring än torrrfjädringens bärarmar.
Jag tycker att det är charmigt med vätskefjädring på kojor (har 2 stycken) och kommer att behålla det på mina bilar. Har man bara koll på rören så de inte är rostiga så är det oftast inga problem med systemen.
Det är ju också en fördel om man har en pump eller känner någon som har en. Jag har en och ni som bor i närområdet får mycket gärna höra av er om ni behöver hjälp med att pumpa era bilar hydrolastic- eller hydragasfjädring.
Du behöver en pump för att pumpa upp fjädringen efter vissa reparationer på vätskefjädringen.
Bilen blir lite mjukare och inte så studsig i gången med vätskefjädring.
Bilen kan komma i svängning framåt-bakåt med vätskefjädring vi flera gupp i rad med samma avstånd mellan guppen.
Vid byte till torrfjädring från vätskefjädring blir bilen extremt hård i fjädringen om man inte byter till torrfjädringens bärarmar fram och bak samtidigt. Skålarna som kulan till trumpeterna sitter i har ett annat läge i bärarmarna som ger hårdare fjädring än torrrfjädringens bärarmar.
Jag tycker att det är charmigt med vätskefjädring på kojor (har 2 stycken) och kommer att behålla det på mina bilar. Har man bara koll på rören så de inte är rostiga så är det oftast inga problem med systemen.
Det är ju också en fördel om man har en pump eller känner någon som har en. Jag har en och ni som bor i närområdet får mycket gärna höra av er om ni behöver hjälp med att pumpa era bilar hydrolastic- eller hydragasfjädring.
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Du måste byta vätskedonet till gummikonan både fram och bak, trumpeterna ska sättas i för torrfjädring och det måste monteras övre stötdämparfästen fram och nedre dito bak.
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2