hjälp har tappat mina chassie nr
hjälp har tappat mina chassie nr
mini 1000 -74
köpte bilen i delar pga ny lack.
så ja fick en påse med ett antal märkta brickor.
som ja nu slarvat bort.ringde bilprovningen han sa att de var stansat i plåten men att ja va tvungen att ha brickorna med.men dom kunde ja märka själv eller betälla nya nånstans så länge de hade samma nummer.
är de nån som vet vart de e stansat nånstans (chassie numret)
eller är de nån som har en lösning på hur man ska gå tillväga eller är de helt kört
mvh peter
köpte bilen i delar pga ny lack.
så ja fick en påse med ett antal märkta brickor.
som ja nu slarvat bort.ringde bilprovningen han sa att de var stansat i plåten men att ja va tvungen att ha brickorna med.men dom kunde ja märka själv eller betälla nya nånstans så länge de hade samma nummer.
är de nån som vet vart de e stansat nånstans (chassie numret)
eller är de nån som har en lösning på hur man ska gå tillväga eller är de helt kört
mvh peter
- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: hjälp har tappat mina chassie nr
nismo82 skrev:mini 1000 -74
köpte bilen i delar pga ny lack.
så ja fick en påse med ett antal märkta brickor.
som ja nu slarvat bort.ringde bilprovningen han sa att de var stansat i plåten men att ja va tvungen att ha brickorna med.men dom kunde ja märka själv eller betälla nya nånstans så länge de hade samma nummer.
är de nån som vet vart de e stansat nånstans (chassie numret)
eller är de nån som har en lösning på hur man ska gå tillväga eller är de helt kört
mvh peter
Bara göra en ny skylt... kolla regbeviset du har till bilen där står numret har jag för mig... så gjorde vi på min bil när det hade "rostat" slitits bort... inga problem...
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 

- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Jag tror, men är inte helt säker, att det inte sitter något mer chassienummer på din bil än den lilla plåt som ska sitta popnitad på frontplåten. Plåten finns att köpa utan nummer på, har ett par stycken liggandes i garaget själv. Siffrorna och bokstäverna måste vara minst 8mm höga för att SBP ska gokänna dem.
Om din bil har ett instansat chassienummer så ska det finnas på golvet under en framstol. Lycka till med att hitta det då det antingen är bortrostat eller så har plåten blivit utbytt. Så brukar det vara iaf.
Om din bil har ett instansat chassienummer så ska det finnas på golvet under en framstol. Lycka till med att hitta det då det antingen är bortrostat eller så har plåten blivit utbytt. Så brukar det vara iaf.

/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
nismo82 skrev:tack så mycke då kan ja göra egna skyltar.var lite orolig där en stund men de verkar ju gå å lösa.//tack alla
mvh peter
där jag besikta min bil va dom till och med så snälla att dom låna ut sina stansningsvertyg så jag kunde göra mitt chassinr hos dom

V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 

osäker identitet
Jag var precis och besiktade kojan. Det gick inget vidare, fick "Föreläggande om registreringsbesiktning: Identitet, fordonet kan inte säkert identifieras." Som Snailspeed skriver letade dom efter ett chassinummer under passagerarstolen, men de plåtarna är troligen bytade. De ville inte riktigt godkänna min hemma-stansade (orginal) chassinummerplåt som sitter precis under säkringsboxen. Är det någon som har råkat ut för samma sak, tacksam för tips.
Denna dagen - ett liv (fabror Melker)
Om du har koja före -68 (tror jag att det är..) så finns det inga andra nummer än den lilla skylten som skall sitta skruvad med plåtskruv vid kylaren. Kolla med Bilprovningens tekniska enhet, de har pärmar där detta står noterat, begär att få en kopia faxad.
Jag hade lite problem med detta när jag regbesiktigade min Cooper -62:a, de letade som tokar efter ett instansat nummer och hävdade att det ej skulle gå att få igenom, men jag hänvisade dem till deras egna pärmar där det uttryckligen står att stansat nummer kom efter viss årsmodell (-68 tror jag...). De rotade lite i pärmen och blev sedan tysta..
Men om man har en senare koja så måste man ha stansade nummer. Om du har renoverat och svetsat så kanske det kan hjälpa att ha med bilder från renoveringen? Annars får du nog troligen låta dem göra en ursprungskontroll och det kostar en lite slant.
Jag hade lite problem med detta när jag regbesiktigade min Cooper -62:a, de letade som tokar efter ett instansat nummer och hävdade att det ej skulle gå att få igenom, men jag hänvisade dem till deras egna pärmar där det uttryckligen står att stansat nummer kom efter viss årsmodell (-68 tror jag...). De rotade lite i pärmen och blev sedan tysta..
Men om man har en senare koja så måste man ha stansade nummer. Om du har renoverat och svetsat så kanske det kan hjälpa att ha med bilder från renoveringen? Annars får du nog troligen låta dem göra en ursprungskontroll och det kostar en lite slant.
från 1977
Bilen är en -77:a så det ska vara ett nummer under en av stolarna. Jag får riva bort stolar och mattor och leta ordentligt, kan det sitta på tvärbalken kanske? När jag köpte bilen var den i princip färdigrenoverad, rostlagad, lackad och nästan färdig. Jag får kolla med förra ägaren som gjorde renoveringen om han har sparat nån plåt eller på annat sätt kan hjälpa mig.
Man kan ju stansa in nummret nånstans där besiktningsmannen inte letade, tex tvärbalken, och hoppas att de godtar det. Vågar man det? (hörde på bilprovningen att den sista bokstaven i chassinummret på reg-beviset är en sorts kontrollbokstav just där och ska inte vara med på det instansade, kan det vara så?)
Men å andra sidan, blir det en ny regbesiktning blir det med den motorn som sitter i (ej orginal, 1275 cc). Då blir i alla fall det rätt i papperna.
Troligen blir det en ursprungskontroll och en ny regbesiktning.
Man kan ju stansa in nummret nånstans där besiktningsmannen inte letade, tex tvärbalken, och hoppas att de godtar det. Vågar man det? (hörde på bilprovningen att den sista bokstaven i chassinummret på reg-beviset är en sorts kontrollbokstav just där och ska inte vara med på det instansade, kan det vara så?)
Men å andra sidan, blir det en ny regbesiktning blir det med den motorn som sitter i (ej orginal, 1275 cc). Då blir i alla fall det rätt i papperna.
Troligen blir det en ursprungskontroll och en ny regbesiktning.

Denna dagen - ett liv (fabror Melker)
-
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
- Ort: Krokom
från 70 el 71 sitter chassinr stansat i golvplåten bak på passagerarsida.
är golvet orginalt så finns nr där, du måste som oftas använda
en scotchbrite trissa för att få fram den under massa färg.den tar bort
färg och inte plåt så använd ingenting annat!!
sen skal chassinr sitta på en bricka brevid huvlåset ifrontplåten.
till vänster om huvlåset när du står framför bilen.
jag kan skicka kort åt dig vart du ska leta i golvet bak.
är golvet orginalt så finns nr där, du måste som oftas använda
en scotchbrite trissa för att få fram den under massa färg.den tar bort
färg och inte plåt så använd ingenting annat!!
sen skal chassinr sitta på en bricka brevid huvlåset ifrontplåten.
till vänster om huvlåset när du står framför bilen.
jag kan skicka kort åt dig vart du ska leta i golvet bak.
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
-
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
- Ort: Krokom