hjälp har tappat mina chassie nr

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
nismo82

hjälp har tappat mina chassie nr

Inlägg av nismo82 »

mini 1000 -74
köpte bilen i delar pga ny lack.
så ja fick en påse med ett antal märkta brickor.
som ja nu slarvat bort.ringde bilprovningen han sa att de var stansat i plåten men att ja va tvungen att ha brickorna med.men dom kunde ja märka själv eller betälla nya nånstans så länge de hade samma nummer.
är de nån som vet vart de e stansat nånstans (chassie numret)
eller är de nån som har en lösning på hur man ska gå tillväga eller är de helt kört
mvh peter
Användarens profilbild
Litenmentuff

Re: hjälp har tappat mina chassie nr

Inlägg av Litenmentuff »

nismo82 skrev:mini 1000 -74
köpte bilen i delar pga ny lack.
så ja fick en påse med ett antal märkta brickor.
som ja nu slarvat bort.ringde bilprovningen han sa att de var stansat i plåten men att ja va tvungen att ha brickorna med.men dom kunde ja märka själv eller betälla nya nånstans så länge de hade samma nummer.
är de nån som vet vart de e stansat nånstans (chassie numret)
eller är de nån som har en lösning på hur man ska gå tillväga eller är de helt kört
mvh peter

Bara göra en ny skylt... kolla regbeviset du har till bilen där står numret har jag för mig... så gjorde vi på min bil när det hade "rostat" slitits bort... inga problem...
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Snailspeed

Inlägg av Snailspeed »

Jag tror, men är inte helt säker, att det inte sitter något mer chassienummer på din bil än den lilla plåt som ska sitta popnitad på frontplåten. Plåten finns att köpa utan nummer på, har ett par stycken liggandes i garaget själv. Siffrorna och bokstäverna måste vara minst 8mm höga för att SBP ska gokänna dem.
Om din bil har ett instansat chassienummer så ska det finnas på golvet under en framstol. Lycka till med att hitta det då det antingen är bortrostat eller så har plåten blivit utbytt. Så brukar det vara iaf. :wink:
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
humbug
Kontakt:

Inlägg av humbug »

Jag har samma problem med min koja. Bilen har flipfront och därmed ingen "frontplåt" att popnita fast chassinummerplåten. Var kan man sätta den, på torpedväggen kanske.....
Denna dagen - ett liv (fabror Melker)
Användarens profilbild
johnson

Inlägg av johnson »

Satte min (ser hemmagjord ut) på den lilla "innerskärm" som man har kvar..
Användarens profilbild
Snailspeed

Inlägg av Snailspeed »

På Coopern, som har flippfront, så sitter plåten på kulissen på innerskärmen till kylaren.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
nismo82

Inlägg av nismo82 »

tack så mycke då kan ja göra egna skyltar.var lite orolig där en stund men de verkar ju gå å lösa.//tack alla
mvh peter
Användarens profilbild
Litenmentuff

Inlägg av Litenmentuff »

nismo82 skrev:tack så mycke då kan ja göra egna skyltar.var lite orolig där en stund men de verkar ju gå å lösa.//tack alla
mvh peter

där jag besikta min bil va dom till och med så snälla att dom låna ut sina stansningsvertyg så jag kunde göra mitt chassinr hos dom :)
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
lalaw
Kontakt:

Inlägg av lalaw »

Jag fick anmärkningen "identitet osäker, utredning krävs" på min gamla koja engång.
Detta för att vi inte hittade plåten med chassinumret, fast den satt på plats nere brevid kylaren.
Användarens profilbild
humbug
Kontakt:

osäker identitet

Inlägg av humbug »

Jag var precis och besiktade kojan. Det gick inget vidare, fick "Föreläggande om registreringsbesiktning: Identitet, fordonet kan inte säkert identifieras." Som Snailspeed skriver letade dom efter ett chassinummer under passagerarstolen, men de plåtarna är troligen bytade. De ville inte riktigt godkänna min hemma-stansade (orginal) chassinummerplåt som sitter precis under säkringsboxen. Är det någon som har råkat ut för samma sak, tacksam för tips.
Användarens profilbild
minitokig
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

Om du har koja före -68 (tror jag att det är..) så finns det inga andra nummer än den lilla skylten som skall sitta skruvad med plåtskruv vid kylaren. Kolla med Bilprovningens tekniska enhet, de har pärmar där detta står noterat, begär att få en kopia faxad.

Jag hade lite problem med detta när jag regbesiktigade min Cooper -62:a, de letade som tokar efter ett instansat nummer och hävdade att det ej skulle gå att få igenom, men jag hänvisade dem till deras egna pärmar där det uttryckligen står att stansat nummer kom efter viss årsmodell (-68 tror jag...). De rotade lite i pärmen och blev sedan tysta..

Men om man har en senare koja så måste man ha stansade nummer. Om du har renoverat och svetsat så kanske det kan hjälpa att ha med bilder från renoveringen? Annars får du nog troligen låta dem göra en ursprungskontroll och det kostar en lite slant.
Användarens profilbild
humbug
Kontakt:

från 1977

Inlägg av humbug »

Bilen är en -77:a så det ska vara ett nummer under en av stolarna. Jag får riva bort stolar och mattor och leta ordentligt, kan det sitta på tvärbalken kanske? När jag köpte bilen var den i princip färdigrenoverad, rostlagad, lackad och nästan färdig. Jag får kolla med förra ägaren som gjorde renoveringen om han har sparat nån plåt eller på annat sätt kan hjälpa mig.

Man kan ju stansa in nummret nånstans där besiktningsmannen inte letade, tex tvärbalken, och hoppas att de godtar det. Vågar man det? (hörde på bilprovningen att den sista bokstaven i chassinummret på reg-beviset är en sorts kontrollbokstav just där och ska inte vara med på det instansade, kan det vara så?)

Men å andra sidan, blir det en ny regbesiktning blir det med den motorn som sitter i (ej orginal, 1275 cc). Då blir i alla fall det rätt i papperna.

Troligen blir det en ursprungskontroll och en ny regbesiktning. :(
tallefjanten

Inlägg av tallefjanten »

från 70 el 71 sitter chassinr stansat i golvplåten bak på passagerarsida.
är golvet orginalt så finns nr där, du måste som oftas använda
en scotchbrite trissa för att få fram den under massa färg.den tar bort
färg och inte plåt så använd ingenting annat!!
sen skal chassinr sitta på en bricka brevid huvlåset ifrontplåten.
till vänster om huvlåset när du står framför bilen.
jag kan skicka kort åt dig vart du ska leta i golvet bak.
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Användarens profilbild
G13B

Inlägg av G13B »

En "kompis" till mig har en 76 kaross med 67 papper som han skall reg.bes
(annan motor + bur m.m.) är det läge att ta bort chassinumret under stolen då?, kan ju vara lite jobbigt om dom börjar rota och plötslligt hittar två nummer…har ni några kompisar som gjort något liknande…

mackan
tallefjanten

Inlägg av tallefjanten »

eftersom bilen har papper från en 67a så finns det
inga nr igolvet, då letar dom inte heller.
men du kan få problem om besiktningsgubben
är kojekännare och ser att karossen är mk3a
med mk1as papper
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Skriv svar