Arghhhh! Hur får jag bort termostathuset?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Mimmi

Arghhhh! Hur får jag bort termostathuset?

Inlägg av Mimmi »

Jag blir knäpp! Jag behöver få bort termostathuset på min BMC Mini 1000 men det verkar ha gift sig med motorblocket på nåt sätt.

Jag började med att skruva bort de tre muttrarna. Det gick bra. Skruvade bort de två bultarna som håller den trekantidga plåten i kylaren. Det gick också bra. Då tycker jag att det bara ska vara att med ett stadigt tag om termostathuset dra upp densamma och därmed komma åt termostaten. Ack vad jag bedrog mig. Jag har skrapat, knackat, lyft, kilat, skakat. gnuggat, WD-40at, bönat och bett men inte ens med mitt favoritverktyg, gummiklubban, kunde det rubbas.

Skam den som ger sig. Massor med WD-40 på. Började med att brottas med igenrostade slangklämmor för att få bort slangen mellan kylare och termostat. Jag tänkte att man kunde använda hålet i termostathuset som fäste för en liten hävstång... Första slangklämman lossnade ganska snällt. Bort med den. Men när jag ska dra bort slangen från kylaren går slangen av! Nu är det krig! :x Med våld försvinner den andra slangklämman med tillhörande rester av min kylarslang. Skaftet på mitt spärrskaft passar precis in i hålet in i terostathuset. Trär in det så långt det går och försöker lossa huset på det viset. Vänligt men bestämt. Det rubbas inte en milimeter men det blir en två centimeter lång spricka i godset på huset. Man får inte svära men %¤@@#!!%!! :evil: :evil:

Nu har jag skrivit ihop en lista på det som jag måste köpa efter min lilla "reparation". Men jag har fortfarande inte fått bort termostathuset. *suck*

Har ni några förslag? Jag har ju ingen lust att göra mer skada nu. Nästa steg är väl att jag gör hål i motorblocket... :(
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

Lägg till ett termostathus till din lista...
Jag fick såga bort mitt med bågfil. Ett snitt innaför varje pinnbult, var försiktig när du kommer igenom så du inte sågar i toppen bara.

Lycka till / Manne
Användarens profilbild
Snailspeed

Inlägg av Snailspeed »

ag har en hel kakburk full med termostathus i garaget. Hur många vill du ha?
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Englund_

Re: Arghhhh! Hur får jag bort termostathuset?

Inlägg av Englund_ »

ja fick köpa ett nytt för mitt blev sönderslaget:( för att förr i tiden så hade dom en speciell packning kommer inte på namnet just nu men iaf i den pack nningen fanns det ett speciellt klister som gör idag att de sitter så hårt :(
Användarens profilbild
nalle71
Kontakt:

Inlägg av nalle71 »

jag tror att ditt termostathus är limmat med permatex.
Vill du ha hjälp att få bort termostathuset så kan jag kanske komma & hjälpa dej efter helgen.
Jag har ett hus över men ingen termostat men det fins på mekonomen.
Användarens profilbild
kerguelair

Inlägg av kerguelair »

värmepistol ? Finns det nåt lim där så kanske hjälper det.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Användarens profilbild
Mimmi

Inlägg av Mimmi »

Jag känner att jag måste berätta hur det slutade. Mitt termostathus är numera slängt. Det slutade med att jag fick bort två av tre pinnbultar. Sedan sattes bågfilen i termostathuset så att bara örat med den tredje pinnbulten blev kvar. Resten är en smutsig historia som innehåller mycket våld. Till sist satt bara den tredje pinnbulten kvar (och det fick den ju göra). De två pinnbultarna som hade avlägsnats sattes dit igen. Termostathus anskaffades från trevlig med-minimänniska. Kylarsystemet spolades ur (urk vad mycket gojs det var i). Allt sattes samman efter alla konstens regler med packningar mm. Alla är glada. Och tack för alla råd, erbjudanden om hjälp och glada tillrop.

Just nu är lilla pärlan hos verkstaden och ska få nya golv i fram ditsvetsade. Den lämnades in i höstas och jag sa ett det inte var bråttom eftersom hon inte skulle köras förrän till våren. Men nu börjar jag undra om hon någonsin kommer därifrån. Jag går förbi ibland och tittar in genom fönstret. Hon står där upphissad på pelar lyften, men jag kan inte se att något händer. Jag ska ta och slå en signal till verkstan i morgon och fråga litet snällt om dom har glömt bort henne.
Jag har inte varit så puschig eftersom det är ju inte fel att ha henne i inomhusgarage över vintern. Hade hon varit hemma så hade hon stått uomhus inbäddad under proffsigt vinterkapell eftersom makens mini har okuperat garaget.
Skriv svar