Kolla så att ettans cylinder står i tändläge, båda ventilerna ska vara stängda, lyft ventilkåpa eller lys ner i tändstiftshålet och kolla.
Ta bort fördelarlocket. Rotorn ska nu stå ungefär i positionen klockan 1 till 2 ungefär.
Gör den inte det så är fördelaraxeln felmonterad.
Check, så här långt fixar jag det.
Koppla loss kabeln till brytarspetsen från tändspolen, koppla in en Ohmmeter mellan brytarspetskontakten och jord.
Ställ vevaxeln på rätt gradtal för förtändningen. Hur gör jag det ?
10 grader brukar vara lagom. Ser man var ?
Vrid nu fördelaren så att Ohmmetern precis visar oändligt motstånd. Där är nu rätt läge för fördelaren. Det här löser jag
Kolla nu också att du verkligen fått tändkablarna rätt.
Ettan klockan 2 ungefär, sedan moturs 3, 4 och 2.
Check, fast alla kablar är lika långa och fyran blir grymt spänd, detta kan inte stämma ?
Just ja, den startar inte
