Skall Mini Seven Club Sweden tillåta BMW-Minin i klubben?

Prata om vad du vill

Skall Mini Seven Club Sweden tillåta nya BMW-Minin i klubben?

Ja
10
17%
Nej
49
83%

Antal röster: 59

Användarens profilbild
crippa75

Inlägg av crippa75 »

Frejkan skrev:
kerguelair skrev:Mnjaaaa....vi kan väl bjuda in dom då och då till gemensamma aktiviteter , men att blanda ihop BMW bilarna och dem "riktiga" engelska kojorna i samma klubb är jag helt emot. Vad finns det förresten för gemensamt mellan våra bångstyriga kultbilar och den där "überklasspanzerwagen" från Munchen förutom namnet ?
(inte prislappen i.a.f )

Jo...och argumentet att bilarna tillverkas i samma fabrik tycker jag lite tunt. Fabriken är nu Chinesisk, så enligt det resonemanget borde vi också tag in
Roewe bilarna, som Rover heter nu i Mittens rike...
Nu bland du ihop Abingdon och Cowley. Austin gjordes i Abingdon som nu är kinesägt, Cowley var Morris fabrik och heter nu BMW group plant Oxford. Har frågat en brittisk kompis vad som gör mest ont, tyskägt eller kinesiskt, svårt val var svaret om jag minns.
Som sagt jag tror att frågan är överstökad från båda sidor -däremot vore det kanske kul med en gemensam träff någon gång för att nöta argumenten mot varandra. Finns det t ex intresse för att hänga på en konbaneträff på Lunda flygfält utanför Uppsala i maj?
Efter ha följt den här tråden verkar det som tåget har gått. Jag har dock lite svårt att förstå hatet...Were is the love? Tänk som Hard Rock Cafe - love all, serve all.

Mini vs Bini diskussionen kan hålla på länge. Jag älskar Mini tex för att den helt förändrade bilindustrin och jag gillar Bini för att man knyter an till originalets formspråk. Med tanke på att BMW hittade en nisch i marknaden som ingen visste fanns, man har sålt äver en miljon bilar på 6 år så kan man bara bocka och buga.

Om nu tåget har gått så måste det i alla fall till ett vänskapsband mellan klubbarna. Gemensamma träffar tycker jag låter kul. Konbaneträff låter som en grymt bra idé!

Frejkan, du känns som en naturlig samordnare då du är med i bägge klubbarna.
Frejkan

Inlägg av Frejkan »

crippa75 skrev:
Frejkan skrev:
kerguelair skrev:Mnjaaaa....vi kan väl bjuda in dom då och då till gemensamma aktiviteter , men att blanda ihop BMW bilarna och dem "riktiga" engelska kojorna i samma klubb är jag helt emot. Vad finns det förresten för gemensamt mellan våra bångstyriga kultbilar och den där "überklasspanzerwagen" från Munchen förutom namnet ?
(inte prislappen i.a.f )

Jo...och argumentet att bilarna tillverkas i samma fabrik tycker jag lite tunt. Fabriken är nu Chinesisk, så enligt det resonemanget borde vi också tag in
Roewe bilarna, som Rover heter nu i Mittens rike...
Nu bland du ihop Abingdon och Cowley. Austin gjordes i Abingdon som nu är kinesägt, Cowley var Morris fabrik och heter nu BMW group plant Oxford. Har frågat en brittisk kompis vad som gör mest ont, tyskägt eller kinesiskt, svårt val var svaret om jag minns.
Som sagt jag tror att frågan är överstökad från båda sidor -däremot vore det kanske kul med en gemensam träff någon gång för att nöta argumenten mot varandra. Finns det t ex intresse för att hänga på en konbaneträff på Lunda flygfält utanför Uppsala i maj?
Efter ha följt den här tråden verkar det som tåget har gått. Jag har dock lite svårt att förstå hatet...Were is the love? Tänk som Hard Rock Cafe - love all, serve all.

Mini vs Bini diskussionen kan hålla på länge. Jag älskar Mini tex för att den helt förändrade bilindustrin och jag gillar Bini för att man knyter an till originalets formspråk. Med tanke på att BMW hittade en nisch i marknaden som ingen visste fanns, man har sålt äver en miljon bilar på 6 år så kan man bara bocka och buga.

Om nu tåget har gått så måste det i alla fall till ett vänskapsband mellan klubbarna. Gemensamma träffar tycker jag låter kul. Konbaneträff låter som en grymt bra idé!

Frejkan, du känns som en naturlig samordnare då du är med i bägge klubbarna.
Finfint! Nu låter det ungefär på samma sätt på båda sidan skranken! Det finns goda möjligheter till att Coopersweden kommer att bjuda in till en träff i vår. Så behöver ingen känna sig kränkt förhoppningsvis. Folk som är intresserade av två olika bilar träffas och utbyter erfarenheter på olika sätt. Kanske på en konbaneträff.
B F Ekvall

Nya mini och gamla mini

Inlägg av B F Ekvall »

Nya minin är inte desamma sak som gamla minin, ingen hundkoja alltså. BMW har verkligen försökt med allt för att koppla ihop sin "Mini" och gamla minin, allt för att rida på kojans kultstatus och därmed vinna uppmärksamhet. Det vore bättre om den nya "Minin" skapar sina egna meriter för den bil den är. Det har hundkojan gjort. Varför ska Mini Seven klubben ta in BMW-bilar och ta bort ordet seven i klubbnamnet? Det är ju som att lägga ner och starta ny klubb! Varför?
Jag säger nej!
PS Jag är medlem i klubben
grozzny
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Tänk som Hard Rock Cafe - love all, serve all.

Är det efter den sloganen de går när de inte släpper in folk med jeans i Göteborg? haha.
OT men var tvungen att kommentera det :D
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

Kan ju hända att man ändrat åsikt när "BMW:n" är så där 20år och har blivit en klassiker....

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
bulten08
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

en gång bmw alltid en bmw och ska bara tillägga att jag blev lite smått glad när topgear fastslog att den nya mini clubman är 2007 års fulaste bil :D och jag tror att de kommer vara längre och längre infrån den riktiga hundkojan under kommande åren.
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
kerguelair

Inlägg av kerguelair »

Frejkan skrev: Nu bland du ihop Abingdon och Cowley. Austin gjordes i Abingdon som nu är kinesägt, Cowley var Morris fabrik och heter nu BMW group plant Oxford. Har frågat en brittisk kompis vad som gör mest ont, tyskägt eller kinesiskt, svårt val var svaret om jag minns.
Abingdon, Cowley, Longbridge, Solihull eller Speke...
men också Pampelona, Navarra, Milano, och Puerto Ordaz :-)

Och "Nanjing fabriken i China har planer på att återuppliva Austin märket på några mindre bilmodeller.

Hur som helst, Frejkan, jag tycker också att vi skall ha gemensamma aktiviter med dem. Men det är inte samma sak som att bilda gemensam klubb.
Jag säger som WC Fields "Jag röstar aldrig för något, jag röstar emot."

Vidare...på http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=4769 debatteras frågan en hel del. Där finns ett utlägg som säger att den gamla klubbarna kan .... " börja utesluta BMC Rover Austin osv...så kan de se hur många "riktiga mini´s" som är kvar... Anting en eller alla..."

Bilen heter ju inte ens "mini" från början !
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Användarens profilbild
crippa75

Inlägg av crippa75 »

Jag tycker det är sorgligt att ni ska klanka ner på personer med ett genuint bilintresse. Merparten av er borde vara gentlemen... Nu är det istället ungtupparna som visar en sida som jag trodde kom med åldern. Nu är det de som säger: "jag tycker att vi står över sådant"

Inse fakta, tåget har gått. Mini Seven Club vill inte inkludera nya Mini och ingen i Coopersweden vill vara med i Mini Seven Club. Det sorgliga i det hela är att ni måste slänga skit på andra personer pga deras bilintresse... det är ju just bilintresset som ni har gemensamt. Ni gillar alla bilar och alla bilar är skoj på sitt sätt! När man läser detta inlägg förstår man varför det finns rasism och annat skit i världen...Har ni någonsin pratat med någon som kör en MINI? Varför kan vi inte gräva ner stridsyxan och umgås som vanliga människor? Jag tror att det kan vara skitskoj att se en Works peppad MINI eller GP ta sig an en Cooper S eller vässad 1380 på en konbana! (nu är ju inte min 1380 snabbast i stan, men jag tycker det skulle vara kul att jämföra)

Vad jag inte förstår är att ni dissar MINI och de personer som uppskattar MINI när ni inte dissar Z-Cars med Hayabusa eller Swift-byggen. Hur får ni ihop det?
Missförstå mig rätt, jag gillar 16V Minis och Z-cars. Jag vill bara dra min argumentation ett steg längre…

Men jag kanske är för ung och liberal för att förstå? Jag kanske till och med är för ung för att köra koja? Jag är ju trots allt 33 och då är man bland de yngsta i denna klubb... Ända tills nu så trodde jag att det var bra eftersom jag anar att föryngring snart kommer vara det som står högst på agendan för en klubb som Mini Seven Club.

Så kära "gentlemen", gräv ner stidsyxan och börja fila på en ursäkt till våra vänner i andra lägret. Jag vill i alla fall träffa folk från Coopersweden på en gemensam träff!
Cooper-74

Inlägg av Cooper-74 »

Nej.
Dom har sitt forum/klubb eller vad det är.
(har märkligt nog aldrig kollat deras hemsida.. :D :D
Då borde alla BMW snart få lov att vara med oxå eftersom dom har anknytning till BMWs mini?

Nåt som är rätt kul är det faktum att många av de som kör BMW inte tycker om det framhjulsdrivan alternativet från samma tillverkare! :D

Men om nån jag känner skulle köpa sagda bil så inte f-n säger jag upp bekantskapen med den personen.

Gör som BMW gräv ner dom :wink: se bild i Metro!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Cooper-74

Inlägg av Cooper-74 »

crippa75 skrev:Vad jag inte förstår är att ni dissar MINI och de personer som uppskattar MINI när ni inte dissar Z-Cars med Hayabusa eller Swift-byggen.
Personligen tycker jag inte om dessa byggen som förstör kojor.
MEN en del av dessa har byggts på bilar som kanske annars skrotats och vilket alternativ är då sämst? Tja..
Men förstår att det byggs såna när en saftigt trimmad A-serie motor blir rätt så dyr och inte har samma livslängd som en modern motor.

Det jag ogillar med BMW MINIn är att dom köpte sig historia i form av namnet Cooper,bilen i sig är säkert kul på sitt sätt men ingen bil är väl klassiker direkt när den är ny?!

Slutligen så är jag rätt så sugen på att stoppa i en Swift motor i nån koja.
(fy f-n det här lär jag få äta upp :D :D )
Hmm..eller brorsonens Kadett Gsi 16V motor på 260hk i min 1275GT??! :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Frejkan

Inlägg av Frejkan »

[quote="crippa75

Frejkan, du känns som en naturlig samordnare då du är med i bägge klubbarna.[/quote]

Jag lovar att återkomma när planerna konkretiserats!
Användarens profilbild
kerguelair

modest proposal

Inlägg av kerguelair »

Errrr..... egentligen borde vi provköra deras bilar, och dem provköra våra vid nån baneträff. Det skulle lugna ner läget mellan klubbarna.
(debatten på deras hemsida är lika vild som på denna)
http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=4769

Håller ändå fast att klubbarna skall hållas isär.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Frejkan

Re: modest proposal

Inlägg av Frejkan »

kerguelair skrev:Errrr..... egentligen borde vi provköra deras bilar, och dem provköra våra vid nån baneträff. Det skulle lugna ner läget mellan klubbarna.
(debatten på deras hemsida är lika vild som på denna)
http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=4769

Håller ändå fast att klubbarna skall hållas isär.
:D Det var en kul idé! Om man inte vågar låna ut sin bil så kan man väl den intresserade få åka med i alla fall!
Användarens profilbild
Ola
Kontakt:

Inlägg av Ola »

När Mini club Sweden hade sommar träff 2006 i Kosta så hade jag lånat en ny mini one av lokala BMW handlarn. Alla som var nyfikna fick provköra den å känna på den utan att det var en bilförsäljare hängandes över dem, kändes som det var uppskattat.nog om det....

Vem som helst borde få med i en hundkoje klubb , man e ju med för att man har ett intresse av modellen å man kanske inte ens äger en. och kanske inte riktigt har fattat hur kul det är med en gammal koja.

sen får man ju tycka vad man vill om modellerna och tillverkarna.
bara man inser hur kul man har på klubb träffarna.

/ Ola (som har förstört minst en koja i sitt liv då med en swift motor)
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
B F Ekvall

He He

Inlägg av B F Ekvall »

Det här är ju kul. Nästan som AIKare och Djurgårdare som känner på varann.
Gemensamma träffar tycker jag är en jättebra idé
Skriv svar