Weber alt. Dellorto

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Weber alt. Dellorto

Inlägg av Manne »

Som gammal Alfa-fanatiker vill jag gärna köra med Weber DCOE alt. Dellorto DHLA på min koja. Är det någon som kör med det på kort insug (2.5-3tum)? Jag vill ej fälla in box i torpedväggen nämligen. Kunde vara kul att se foto på hur det ser ut. Får man plats med luftfilter eller är det korta trattar som gäller?

/m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Weber alt. Dellorto

Inlägg av blacksaabrules »

Jag har ett så kallat "svanhals"insug liggandes. Då ska man klara att få dit förgasaren utan att såga sönder bilen. Till salu om du är intresserad.

/ Erik
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Weber alt. Dellorto

Inlägg av Manne »

Kan du mäta längden på det? Är intresserad, pris?

/ M
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Weber alt. Dellorto

Inlägg av blacksaabrules »

Har det liggandes på jobbet. Hör av mej då.

/ Erik
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Weber alt. Dellorto

Inlägg av Manne »

Låter bra
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Weber alt. Dellorto

Inlägg av Manne »

Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Weber alt. Dellorto

Inlägg av Manne »

blacksaabrules skrev:Har det liggandes på jobbet. Hör av mej då.

/ Erik
Har pm:at dig
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Weber alt. Dellorto

Inlägg av John Doe »

Är det någon skillnad mellan Weber DCOE 45 och Dubbla HS2/4:or?! Och vad ger det för effekt förutom att bilen blir lite mera törstigare :oops:
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Weber alt. Dellorto

Inlägg av Manne »

Kirill skrev:Är det någon skillnad mellan Weber DCOE 45 och Dubbla HS2/4:or?! Och vad ger det för effekt förutom att bilen blir lite mera törstigare :oops:
Ta det inte personligt men jag börjar bli trött på alla Miniacs(framför allt på de englska forumen) som hävdar att bilarna blir törstigare med Weber än SU. Har väldigt svårt att tro det. Har själv ingen erfarenhet av SU eller Weber på just engelska motorer men min 2 liters Alfa på 130hk (orginal) drog ca 0.75l/mil. Har dessutom kört Weber DCOE på både VW och BMW 2002 och soppaförbrukningen har ej gått upp, snarare ned. Förutsättningen är att förgasaren är rätt bestyckad. På BMW:n bytte jag bara "knasaren" och på VW:n komp.höjning + större ventiler. I båda fallen var det framför allt ett mycket bättre vridmoment i mellanregistret man fick. Men det är klart med massa trimm, vassa kamaxlar, DCOE 45:or kan man nog få en virvel i tanken vid pådrag.
För egen del känner jag mig mera hemma på Weber än SU så valet är inte så svårt för mig.


/ Manolito
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Skriv svar