renault 5 gte motor i kojja?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

renault 5 gte motor i kojja?

Inlägg av Hylsan »

Tjenis!
Bara tänkte kolla ifall nån visste nån som hade gjort nån sådan konvertering?
Är ju en liten och lätt motor med massa kraft som dessutom går att piffa upp enkelt o hyfsat billigt med turbo från en volvo 440. Man ska ju inte slakta en gte för att komma åt motorn, men jag såg en motor på blocket härom veckan och blev lite sugen.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: renault 5 gte motor i kojja?

Inlägg av G13B »

http://www.16vminiclub.com/forums

sök på renault gte, finns en turbo men det är ett gammalt bygge

//mackan
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: renault 5 gte motor i kojja?

Inlägg av Hylsan »

Kunde inte direkt hitta någon projekttråd...

Vad behöver man byta om man slänger in en r5-motor?

Killen jag hyr garage av råkade ha en motor över så jag har kommit ett steg närmare, men det blir nog inte av på ett tag endå. Men jag är lite nyfiken vilka kostnader jag måste spara till :D

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: renault 5 gte motor i kojja?

Inlägg av G13B »

Vad det kostar beror på hur duktig/mycket tid du har själv, hur mycket grejer du redan har (eller vill ha), skick på bilen etc, men skulle tro att komma under 50.000:- är ganska svårt om man börjar från scratch

Hur många hk har den motorn/nm/vikt/bredd? Blir det SFRO? Du får kanske gå ifrån mini upphängning/bromsar –bilen kanske blir annorlunda att köra då? Jag skulle valt en motor som många redan har använt och som ligger under 126 hk och är gjord av aluminium samt 16v, förenklar en hel del och man kan använda mini grejer rakt igenom, men skulle tycka det var roligare om du valde renaulten, alltid kul att gå mot strömmen! Oftast finns det ett skäl till att motorn inte är så populär…

lycka till
//mackan
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: renault 5 gte motor i kojja?

Inlägg av Hylsan »

Lite ligger väl i att r5:an är småkänd att vara lite småkinkig och lätt att överhetta. Störst anledning är väl kanske att den är svår att få tag på skulle jag tro.

Motorinfo:
Motor: 1721 cc 8v radfyra med Katalysator och Bränsleinsprutning
Effekt: 95.3 Hk @ 5250 rpm
Vridmoment: 143.0 Nm @ 3000 rpm
Borrning/Slag: 81.00mm x 83.50mm
Kompressionsförhållande: 10:1

Behöver jag växellådan också?
Visst finns det nån dvd eller så som tar upp det här med att byta motorer i kojjor??

Borde väl gå att köra på kojja-delar men cooper-bromsar, eller??
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: renault 5 gte motor i kojja?

Inlägg av G13B »

kan gå med cooper-s bromsar, kolla med sbp.
Skriv svar