Manne skrev:Är ingen expert, är det E85 du menar då? För att köra på E85 tror jag inte att du behöver göra nånting förutom att bestycka om förgasaren. Kräver mera bränsle med E85..
/ m
Precis, E85... (Men ren etanol kanske inte vore fel heller... Har hört att man kan göra det själv ) "Bestycka om" vad innebär det?
Tillvägagångssättet beror på vilken typ/fabrikat av förgasare du kör med. Du skall alltså öka bränslemängden i bränsle-/luftblandningen som går från förgasaren in i motorn. Har för mig att man skall öka bränsleinblandningen med ca 20-25procent. Bilen kommer alltså dra mera soppa på E85 än om man kör på bensin men blir ju snällare mot miljön:)
/ m
Här är en bra länk till hur man går tillväga! 40% ökad bränslemängd vill man ha.
Till insprutare kan man använda sig av elektronisk konvertering alternativt en bränsletrycksregulator som ökar bränslemängden. Använder du en elektronisk kan du även köra på bensin (via en knapp) utan att behöva skruva. Flextek och Flexitune är de jag känner till som säljer elektronisk konvertering.
Jag kanske är negativ eller allt för mycket nostalgiker men är det inte bättre att köpa en Smart- eller något VW Lupo-aktigt om man vill åka snålt/miljövänligt.
/ Manne
Manne skrev:Jag kanske är negativ eller allt för mycket nostalgiker men är det inte bättre att köpa en Smart- eller något VW Lupo-aktigt om man vill åka snålt/miljövänligt.
/ Manne
Helt rätt, men vad som är bäst är inte alltid det som är roligast
Att bygga om en gammal bensinare till e85drift tycker jag är helt rätt, inget större ingrepp : byta munstycken alternativt slipa nål, sen åker du både billigare och miljövänligare! Även gamla bilar får hänga med i utvecklingen..
Helipop skrev:Jag har 5 liter etanol hemma. =) Fast det är i drickasynpunkt =)
I rent vetenskapligt syfte borde du bjuda hem oss så att vi kan för testa kvaliteten och efter en liten stund så har vi säkerligen löst alla problem med etanol- eller diesel- drift... Antagligen fotogen och gengas också... :p
Helipop skrev:Jag har 5 liter etanol hemma. =) Fast det är i drickasynpunkt =)
I rent vetenskapligt syfte borde du bjuda hem oss så att vi kan för testa kvaliteten och efter en liten stund så har vi säkerligen löst alla problem med etanol- eller diesel- drift... Antagligen fotogen och gengas också... :p
haha ja jag borde fan bjuda hem till kojafest någongång.. =) fixa en skattefri dunk till, det är staten skyldiga oss när dom snor alla våra pengar på skatt. Snart försvinner veteranbildbefriandet från fordonsskatt då man måste ha en bil innan 75 för att slippa skatt oavsett om den är 30 år eller äldre annars. Så då kan man vara glad att man har en -74. =)
Kan bara tillägga att jag testat etanolen nu i dunken och det var krut i den, skullemycket väl gå att använda i en bil och få lite högre oktantal. =) Jävlar, som en punch in the face.
På tal om etanol och konvertering såhär på berusningstimmen, är det högre explosionsfaktor på etanol som diesel? Diesel har väl i runda slängar tio gånger exlosionsfaktorn av bensin har jag hört av the master, Jesse James. Tänkte eftersom jag läst att man får högre oktanhalt med e85 i venerna på kojan?! Har för mig att jag läst det någongång. Men varför ska man i såfall ha rikare med bränsle? Om det krävs mindre för en big bang? Krävs det mer bränsle i förhålland till tidigare syremängd för att kunna utnyttja varje cykel optimalt?
grozzny skrev:Man behöver mer bränsle för att E85 har lägre energiinnehåll än BF95. (rätta mig om jag har fel)
Låter rimligt, etanol är dock brandfarligare. Bensin är ju relativt stabilt, brinner ju även med synlig låga vilket etanol ej gör. Mkt kemilektion nu.
Passar på att ge lite tips ang. bensinhantering.....bensin kan självantändas om den hälls i dunk/kärl som ej är avsedd för bensin. Bensin får ej hällas så att avståndet(strålen) blir mer än 20cm för då kan den också självantändas (har för mig att det hade med statisk elektricitet att göra).
/ Manne
PS. Bensin luktade gott på den blyade tiden, nu luktar det..................illa!
Nu har jag ju hittat helt rätt tråd! Funderar stark på att etanol (e85) konvertera min koja sen. Dock har e85 lägre smörjningsfaktor, de e torrare, de borde väl blyersättningsmedel råda bot på?
Om det nu är på det viset.
En annan fråga är ju om man använder blyersättning till vanlig bensin och sedan tankar e85, kan inte det skada motorn? Och när slutade man använda blyad bensin?