Speglarna kommer ju bli helt suveränt snygga! O dimljusen tycker jag inte stör något särskilt faktiskt, de smalt in med det blåa på nåt sätt tyckte jag. Behåll dem som de är sålänge iaf, tycker du inte om det sen så är det ju bara till o slänga av eller köpa ett par nya glas.
Var å putsade på bilen min i helgen (bilder kommer), och upptäckte att jag saknade "badgen" på bakluckan. Min är ju en Leyland Mini 1000, och den "badgen" är inte så vacker tycker jag. Frågan är vilken man ska slänga på istället. Några förslag;
Dagens inköp till högtalarna (som dock inte kommer användas just nu)
Dagens lunch...ok jag tog en macka också så man kan säga att det vart dagens kaffebröd
Klippte ut lite matta som ska ligga bakom förarstolarna. Biltemas bagagerumsmatta. Hållbar och fint blå
Tillverkade en rejäl högtalarbräda som ska sitta under baksätet. Rejäla högtalare kräver sin bräda 21mm klädselbräda, perfekt till jobbet. Dock fick jag slipa ner lite vi högtalarterminalerna. Kanske inget min slöjdlärare skulle ge toppbetyg för men rätt nöjd endå.
Prov-monterade lådan...väldigt tight som ni ser. Blev till att vinkla den något så magneterna fick plats. Skruvade fast brädan genom sidofacken. Fint sätt att slippa synliga skruvar. Ska plana av toppen lite på bräda så det inte blir en "hylla" där.
Påbörjade en renare skuff också. Ville inte använda spån eller MDF och hade en bunt hardboards liggande så det blev sådant. Ska styva upp det lite med en korsram där det behövs.
Tyvärr han jag inte mer, tiden försvinner snabbt när man har roligt. Dessutom börjar det bli jekligt kallt ute då jag inte har nån värme i garaget. Säsongen börjar ju närma sig sitt slut, om jag inte skaffar en byggfläkt förstås.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Ang. ouppvärmt garage:
Kallt som attan var det i garaget idag. Påpälsad med fleecetröja o jacka började jag skrapa färg och u-massa. Efter ca 10 minuter hade jag bara arbetsbyxor och ett linne, jobba tillräckligt hårt så behövs ingen värme
sååå...efter några månaders träda var det dax att damma av kojjan och skrämma liv i katten.
Började helgen med att flytta hela mitt garage 5m (ja dvs innehållet), då jag fick en bättre garageplats.
Sen visste jag sen tidigare att jag hade lite bromsproblem så jag bad min käre bror kolla lite på detta och efter att ha haft problem att få loss trumman så tog vi justerade ner bromsarna något. Motionerade kolvarna lite medans trummorna var ute och en strulade lite så vi joxade lite extra med den och sedan satte på trummorna.
Sen skulle vi starta bilen och provbromsa lite och till min förfäran så hörde jag det vinande ljudet av en kärvande startmotor. Precis samma problem jag stångats med i höstas och äntligen fick att fungera innan jag stängde för vintern.
Plockade snabbt bort startmotorn (fördelen med att precis ha mekat med nånting är att det lossnar snabbt), och märkte att det bara var själva drevet som kärvat och inte var löst. Lite 5-56 och rullandes med handen så åkte den fram och tillbaka utan problem. Sen när jag vred nyckeln så spann den som en katt, inga problem alls.
Drog ut på lite asfalt och tvärnitade lite och fick stopp, men inte utan problem.
Trots luftning så händer det inte mycket när jag trycker ner bromsen första gången utan först efter andra gången så tar bromsarna direkt. Vad kan detta bero på??
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
njae...jag tycker nog att den känns bra andra gången, så luft är det nog inte.
Tänkte att det kanske var för att vi justerade in bromsarna för mycket så jag får väl prova att justera ut dem igen litegrann.
Ska det vara svårt att montera trumman eller?
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Enligt serviceboken eller haynes så ska man skruva in bromsarna innan man lossar trumman. Så visst kan det väl vara lite struligt att få bort den.
De första metrarna man kör så kan gärna bromsarna ligga an. Om du behöver ta i när du snurrar hjulet och hjulet snurrar så är bromsarna nästan hundra. det lilla som de ligger mot slits snabbt bort och bromsarna blir väl perfa sen? testar du det och bromsarna sen fortfarande inte tar vid första trycket så är ju problemet något annat.
Vet inte om du vet detta men om du har haft borta bromsarna och måste du jsutera bromsarna fler än en gång. Du måste centrera backarna och sedan justera igen.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...