Vilken förgasare??

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Puttefnask
Inlägg: 24
Blev medlem: 5 maj 2005 kl. 11:42
Ort: Varberg

Vilken förgasare??

Inlägg av Puttefnask »

Tänkte jag skulle unna min mini en ny förgasare, jag siktar på att försöka få ut 60-80 hästar ur min 998cc (önsketänkande kanske). Jag undrar vilken förgasare ni rekomenderar???? om man behöver singel eller dubbla???

Undra också vilken sorts motorolja man ska ha??
palman

Inlägg av palman »

vill du ha ut åttio hästar i din lilla 998 motor så får du nog punga upp med lite mer grejor än förgasarna.. kolla min profil så ser du vad jag har för trim..jag har ungeför 80-85 hästar..
DirtBag

Inlägg av DirtBag »

20/50 mineralolja bör man använda
palman

Inlägg av palman »

precis dirty boy.. janas säljer en speciell ola till hundkojor och den är nog 20/50
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

En 1275cc Cooper S har 76hk med dubbla 1,25" SU!

Så dom borde räcka ett tag..

MEN få en 998cc att prestera det kostar lite (rätt mycket!!) men fullt möjligt!



Vet åtminstone en 998 Cooper som ägarna fick 75hk ur,och detta med en 12G295 topp (original på 998 Cooper) som hade standard storlek på ventilerna dvs 31mm insug och 25,4mm avgas ventiler.

Dock rejält portad!!!

Tror dom använde en 300 graders kamaxel ("649"),inte 100% säker..

Men dom använde dubbla 1,5" SU.......

Såna finns att plocka på första bästa Volvo Amazon Sport med B16 motor.. :lol: (och på dom flesta veteran-marknader)



Svårigheten med alla förgasare är att bestycka dom rätt oavsett om det är Weber eller SU!



Lycka till! :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
mongoose

Inlägg av mongoose »

På tal om olja! Jag kan ombesörja en riktigt bra olja som A-motorn nästan anpassades till när man konstruerade den:



DUCKHAMS "Q" 20/50 Mineralolja

Finns även BP visco2000 & BP Vanelus i varierande synteter



Finns faktiskt några få Duckhamsdunkar i plåt (plåtdunken har upphört) kvar för nostalgikern.

PM:a, Maila, eller ring för mera info, pris mm.

mayhem@safe-mail.net

0702-871179

"Bid you Welcome"/Mongoose
mongoose

Inlägg av mongoose »

Stora eller små ingrepp för att trimma en 998cc? Finns flera linor på forumet ang. 998cc trim som kan vara värt att kolla upp. Och som vanligt får jag väl hänvisa till att kolla efter en 1100cc! Ett underskattat men billigt alternativ. Där börjar du på 55 kusar, om du vill trimma vidare!

Och där snackar vi INTE en hel motor, utan att luska rätt på 1100 vev/kolvar. Då resten av din 998cc motor "är samma skit" som 1100 så att säga!

"Subhuman race"/Mongoose
Användarens profilbild
Pelle
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 12:28
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Pelle »

Vi plockar ut 77,5 hästar på veven med våran racemotor.

1000cc uppborrad 0.040", hepolite lowdrag kolvar, kent 286 scatterpattern kam, ställbart kamdrev(viktigt), Weber 45:a(rätt bestyckad), brytarlöst tändsystem,1300 topp (lite portad).



Denna motor kostar ju en hel del att bygga och man kan få ut ca: 10-15 hästar till men det är dom riktigt dyra.



Jag föreslår som någon annan sa, ta en 1100 motor och släng i en typ 286 kam eller SW5 och tryck dit en filad cooper topp, dubbla 1,25 su borde räcka till detta, lättat svänghjul och tryckplatta gör sitt till oxå.



Då får du en lagom kul motor för lagom mycket pengar.
Heaven is a halfpipe !!!!!
Puttefnask
Inlägg: 24
Blev medlem: 5 maj 2005 kl. 11:42
Ort: Varberg

Inlägg av Puttefnask »

mongoose skrev:Stora eller små ingrepp för att trimma en 998cc? Finns flera linor på forumet ang. 998cc trim som kan vara värt att kolla upp. Och som vanligt får jag väl hänvisa till att kolla efter en 1100cc! Ett underskattat men billigt alternativ. Där börjar du på 55 kusar, om du vill trimma vidare!

Och där snackar vi INTE en hel motor, utan att luska rätt på 1100 vev/kolvar. Då resten av din 998cc motor "är samma skit" som 1100 så att säga!

"Subhuman race"/Mongoose






Räcker det bara med bara kolvarna och vevaxeln från 1100cc????
mongoose

Inlägg av mongoose »

Som den överviktige skulle ha svarat då han fick anställning på Chokladfabriken:

-Japp!

"Gimme Shelter"/Mongoose
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Inlägg av tallefjanten »

en standar austin/morris 1100 är på 48 hästar

men en mg 1100 har 58, den har 12g295 toopen(cooper 998)

+högre komp och dubbla su.

samma hästkrafter som en standar austin 1300 motor .
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Puttefnask
Inlägg: 24
Blev medlem: 5 maj 2005 kl. 11:42
Ort: Varberg

Inlägg av Puttefnask »

mongoose skrev:Som den överviktige skulle ha svarat då han fick anställning på Chokladfabriken:

-Japp!

"Gimme Shelter"/Mongoose


Blir inte kolvarna för stora för cylindern??????
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

dom har samma borrning men olika slag
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Skriv svar