Vilken förgasare??
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 5 maj 2005 kl. 11:42
- Ort: Varberg
Vilken förgasare??
Tänkte jag skulle unna min mini en ny förgasare, jag siktar på att försöka få ut 60-80 hästar ur min 998cc (önsketänkande kanske). Jag undrar vilken förgasare ni rekomenderar???? om man behöver singel eller dubbla???
Undra också vilken sorts motorolja man ska ha??
Undra också vilken sorts motorolja man ska ha??
En 1275cc Cooper S har 76hk med dubbla 1,25" SU!
Så dom borde räcka ett tag..
MEN få en 998cc att prestera det kostar lite (rätt mycket!!) men fullt möjligt!
Vet åtminstone en 998 Cooper som ägarna fick 75hk ur,och detta med en 12G295 topp (original på 998 Cooper) som hade standard storlek på ventilerna dvs 31mm insug och 25,4mm avgas ventiler.
Dock rejält portad!!!
Tror dom använde en 300 graders kamaxel ("649"),inte 100% säker..
Men dom använde dubbla 1,5" SU.......
Såna finns att plocka på första bästa Volvo Amazon Sport med B16 motor..
(och på dom flesta veteran-marknader)
Svårigheten med alla förgasare är att bestycka dom rätt oavsett om det är Weber eller SU!
Lycka till!
Så dom borde räcka ett tag..
MEN få en 998cc att prestera det kostar lite (rätt mycket!!) men fullt möjligt!
Vet åtminstone en 998 Cooper som ägarna fick 75hk ur,och detta med en 12G295 topp (original på 998 Cooper) som hade standard storlek på ventilerna dvs 31mm insug och 25,4mm avgas ventiler.
Dock rejält portad!!!
Tror dom använde en 300 graders kamaxel ("649"),inte 100% säker..
Men dom använde dubbla 1,5" SU.......
Såna finns att plocka på första bästa Volvo Amazon Sport med B16 motor..

Svårigheten med alla förgasare är att bestycka dom rätt oavsett om det är Weber eller SU!
Lycka till!

Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
På tal om olja! Jag kan ombesörja en riktigt bra olja som A-motorn nästan anpassades till när man konstruerade den:
DUCKHAMS "Q" 20/50 Mineralolja
Finns även BP visco2000 & BP Vanelus i varierande synteter
Finns faktiskt några få Duckhamsdunkar i plåt (plåtdunken har upphört) kvar för nostalgikern.
PM:a, Maila, eller ring för mera info, pris mm.
mayhem@safe-mail.net
0702-871179
"Bid you Welcome"/Mongoose
DUCKHAMS "Q" 20/50 Mineralolja
Finns även BP visco2000 & BP Vanelus i varierande synteter
Finns faktiskt några få Duckhamsdunkar i plåt (plåtdunken har upphört) kvar för nostalgikern.
PM:a, Maila, eller ring för mera info, pris mm.
mayhem@safe-mail.net
0702-871179
"Bid you Welcome"/Mongoose
Stora eller små ingrepp för att trimma en 998cc? Finns flera linor på forumet ang. 998cc trim som kan vara värt att kolla upp. Och som vanligt får jag väl hänvisa till att kolla efter en 1100cc! Ett underskattat men billigt alternativ. Där börjar du på 55 kusar, om du vill trimma vidare!
Och där snackar vi INTE en hel motor, utan att luska rätt på 1100 vev/kolvar. Då resten av din 998cc motor "är samma skit" som 1100 så att säga!
"Subhuman race"/Mongoose
Och där snackar vi INTE en hel motor, utan att luska rätt på 1100 vev/kolvar. Då resten av din 998cc motor "är samma skit" som 1100 så att säga!
"Subhuman race"/Mongoose
Vi plockar ut 77,5 hästar på veven med våran racemotor.
1000cc uppborrad 0.040", hepolite lowdrag kolvar, kent 286 scatterpattern kam, ställbart kamdrev(viktigt), Weber 45:a(rätt bestyckad), brytarlöst tändsystem,1300 topp (lite portad).
Denna motor kostar ju en hel del att bygga och man kan få ut ca: 10-15 hästar till men det är dom riktigt dyra.
Jag föreslår som någon annan sa, ta en 1100 motor och släng i en typ 286 kam eller SW5 och tryck dit en filad cooper topp, dubbla 1,25 su borde räcka till detta, lättat svänghjul och tryckplatta gör sitt till oxå.
Då får du en lagom kul motor för lagom mycket pengar.
1000cc uppborrad 0.040", hepolite lowdrag kolvar, kent 286 scatterpattern kam, ställbart kamdrev(viktigt), Weber 45:a(rätt bestyckad), brytarlöst tändsystem,1300 topp (lite portad).
Denna motor kostar ju en hel del att bygga och man kan få ut ca: 10-15 hästar till men det är dom riktigt dyra.
Jag föreslår som någon annan sa, ta en 1100 motor och släng i en typ 286 kam eller SW5 och tryck dit en filad cooper topp, dubbla 1,25 su borde räcka till detta, lättat svänghjul och tryckplatta gör sitt till oxå.
Då får du en lagom kul motor för lagom mycket pengar.
Heaven is a halfpipe !!!!!
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 5 maj 2005 kl. 11:42
- Ort: Varberg
mongoose skrev:Stora eller små ingrepp för att trimma en 998cc? Finns flera linor på forumet ang. 998cc trim som kan vara värt att kolla upp. Och som vanligt får jag väl hänvisa till att kolla efter en 1100cc! Ett underskattat men billigt alternativ. Där börjar du på 55 kusar, om du vill trimma vidare!
Och där snackar vi INTE en hel motor, utan att luska rätt på 1100 vev/kolvar. Då resten av din 998cc motor "är samma skit" som 1100 så att säga!
"Subhuman race"/Mongoose
Räcker det bara med bara kolvarna och vevaxeln från 1100cc????
-
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
- Ort: Krokom
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 5 maj 2005 kl. 11:42
- Ort: Varberg
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt: